זן ואומנות תחזוקת האופנוע – מדריך שימושי לטיפול בדו-גלגלי | טוב לדעת

זן ואומנות תחזוקת האופנוע – מדריך שימושי לטיפול בדו-גלגלי

בניגוד לרכבים 4 גלגליים, האופנועים קיבלו תדמית של כלים מורכבים יותר לתחזוקה שוטפת ולטיפולים עצמיים. אם גם אתם מכורי דו-גלגלי מדריך תחזוקת האופנוע העצמי הזה הוא עבורכם

את הדבר הבא רוכבי דו-גלגלי יודעים היטב: בניגוד למכונית שהיא כלי רכב משפחתי האופנוע הוא כלי תחבורה אישי, וקיים חיבור אמיתי ואמיץ בין כל רוכב לכלי שלו. בין אם מדובר באופנוע כביש, שטח, דו"ש או קטנוע – בעל האופנוע רוכש אותו למטרה אישית שלו: אהבת הרכיבה, חסכון בזמן ודלק, טיולי שטח ועוד. רוכבי אופנוע הם קהל נאמן למותג על פי רוב, ההולך לאותו מוסך ומטפל אצל אותו מכונאי, חבר בקהילות רכיבה שונות וקבועות ומעודכן בחידושים ובפעילויות חברתיות שונות.

לא חסרים דברים שאנו כרוכבים יכולים לעשות בעצמנו כדי לדאוג לשמירה על תקינות האופנוע שלנו ויציבותו, בצד בטחוננו האישי. אופנועים הם כלים בעלי מאפיינים דומים – גם קטנוע 125 סמ"ק, גם אופנוע שטח וגם אופנועי כביש רחבים חולקים את אותם כללי טיפול בסיסיים:

ניקיון

ניקיון האופנוע לא נועד ליופיו החיצוני בלבד. שמירה על רכיבים נקיים מבטיחה שליטת כביש טובה יותר ותקינות של הכלי. ישנם חלקים ספציפיים אשר מחייבים ניקוי מעמיק אחת לתקופה, ואת הניקוי עצמו כדאי לעשות נכון:

  • צינורות פליטה – יש לוודא כי אין דליפות מצינורות הפליטה, לעבור עליהם עם מטלית ולוודא כי אין בהם מוקדי חלודה או חורים קטנים, שעשויים להתפתח לנזק גדול בהמשך. את סעפות הפליטה כדאי לנקות בתכשירים ייעודיים השומרים על המתכת לאורך זמן.
  • כבלים – כבלי ההאצה והבלימה צוברים לא מעט לכלוך, ובאופנועי שטח גם בוץ במהלך הנסיעה. הלכלוך הזה עלול למנוע תנועה חופשית של הכבלים ולכן יש לנקות אותם היטב ולבדוק שהם אכן משוחררים ומתפקדים כשורה.
  • מצבר – למצברי הרכבים הדו גלגליים יש נטייה לצבור קורוזיה ולכלוך. את המצבר יש לנקות בצורה נכונה ולהקפיד על כללי האצבע: על האופנוע להיות כבוי, יש לנתק את המצבר מקטביו – ראשית הקוטב השלילי (-) ולאחריו החיובי (+), לנקות את המצבר היטב במים ומטלית ואז לחבר את הקטבים מחדש הפעם בסדר הפוך, הקוטב החיובי ראשון ומיד אחריו הקוטב השלילי. על הקטבים ומחבריהם מומלץ למרוח חומר סיכה המונע הצטברות חלודה. במידה והצטברה קורוזיה לפני כן יש לנקותה באמצעות מברשת פליז.
  • צירים – גם צירי האופנוע דורשים ניקוי, בדגש על חיבורים וברגים. יש לעבור עם מטלית לחה על המזלג הקדמי, הכידון, המזלג האחורי ושאר החלקים הנעים, להסיר כל לכלוך שהצטבר או נצמד אליהם ולוודא תנועה מלאה ותקינה.

מומלץ מאד להשתמש במטליות מיקרו-פייבר שעושות עבודה טובה יותר, ולא לשכוח לנקות את שאר חלקי האופנוע. אפשר להשתמש במים וסבון, כי לכל אחד מגיע פינוק מדי פעם.

שימון שרשרת

שימון השרשרת, החישוקים וגלגלי השיניים חשוב מאד לנסיעה חלקה של האופנוע ומניעת החלדה וחיכוך מסוכן. שיטה רווחת היא למלא בקבוק תרסיס (שפריצר) בנפט ולהתיז על החלקים הנעים להסרת לכלוך ראשוני, לאחר מכן יש להמתין מעט לפעולת הנפט, ואז לרסס לכל אורך השרשרת והחלקים הנעים שמן מונע חלודה WD-40, שטוב אגב לעוד לא מעט דברים. כדאי מאד להשתמש במברשת ספירלה מיוחדת הנמכרת בחנויות אביזרים לאופנוע ובמוסכים. על-מנת להגיע לכל חוליות השרשת ניתן להעמיד את האופנוע על רגליות ולסובב בעדינות את הגלגל האחורית באמצעות היד, תוך כדי ניקוי החלקים.

תחזוקת המצבר

על נקיונו השוטף של המצבר כבר דיברנו, אך מעבר לכך ניתן וכדאי לטפל במצבר באופן עצמי מדי זמן מה. על פי רוב המצבר נמצא תחת מושב הנהג. למצבר מספר תאים המכילים מים מזוקקים ויש למלא כל תא בנפרד עד הקו המסומן. במקרה שאינכם משתמשים באופנוע למספר ימים, במיוחד בחורף – מומלץ לנתק את המצבר, כפי שציינו למעלה.

החלפת שמן ומסנן שמן

החלפת שמן עשויה להיות מלכלכת, ועדיין קל יחסית לבצע אותה בעצמנו, איך? יש להעמיד את האופנוע על הג'ק האמצעי, להניח כלי לאיסוף נוזלים תחת אגן השמן, לפתוח בזהירות את אטם הניקוז הממוקם בתחתית, לפתוח אותו באמצעות מפתח מתאים, לשמור על האטם ביד ולתת לשמן להתנקז החוצה. לאחר שהכל מתרוקן יש לסגור את האטם שוב, ולמלא שמן חדש. חשוב מאד לבצע את הטיפול כאשר מנוע האופנוע קר, ומומלץ להחליף את אטם הניקוז מדי פעם.

החלפת שמן היא גם הזדמנות טובה להחלפת המסנן (פילטר): לאחר שהשמן מתרוקן ניתן לפתוח את ברגי הפילטר, לשלוף אותו, לנקות היטב את האיזור בו הפילטר יושב באמצעות נפט או נוזל ניקוי קרבורטורים, לשמן את הגומיה ולהכניס את הפילטר החדש למקומו, תוך וידוא שהגומיה לא נפגמת או מוסטת.

 

יש עוד טיפולים רבים שניתן לעשות באופן עצמאי, אך הם מורכבים יותר וחשוב לעשות אותם נכון על מנת למנוע נזק. רוכבים רבים יודעים להחליף את מסנני האוויר, לדוגמה, אך עבודה לא נכונה עלולה להוביל לנזילת שמן. ללא ידע מקצועי בסיסי והצמדות לספר הרכב של כל אופנוע – אנו ממליצים על טיפול במוסך. נסיעה בטוחה ונעימה.

© 1357 טוב לדעת. All rights reserved.

אתר "טוב לדעת" מכיל טיפים, המלצות, עצות ומדריכים שטוב לדעת ושנכתבו ע"י הגולשים או ע"י מומחים בכל תחום.
חשוב לדעת: המידע המופיע באתר אינו תחליף להתייעצות עם אנשי מקצוע מתאימים במצב שיש צורך בהתייעצות כזו.
כותבים נבחרים: GOODSTUFF