10 עובדות על 'אורגני' – דשן אורגני, מזון אורגני ועוד

המילה "אורגני" נזרקת לאוויר תדיר בשנים האחרונות. מדברים על אורגניות בעבודה, עם חברים, עם משפחה, בסופר-מרקט, בגינה הציבורית, אנחנו שומעים על אורגניות בחקלאות, במזון, בשווקים. אנחנו רואים כתבות וחדשות על אורגניות בטלוויזיה, בפרסומות, בסרטים ובסדרות. נראה שזה שבכל מקום – אך נשאלת השאלה מה אנחנו באמת יודעים על דשן אורגני? חקלאות אורגנית? בגדים אורגניים? או מזון אורגני? הנה כמה עובדות על אורגניות שיעשו קצת סדר בבלגן ויאפשרו לכם להוציא את העיקר מן הטפל.

#1 מקור התנועה האורגנית

התנועה החברתית הראשונה שמזוהה עם האורגניות החלה את פעילותה כבר בתחילת המאה העשרים, בשנות ה-40. אמנם אז עוד לא היה דשן אורגני וחומרי הדברה אורגניים אבל תנועה זו יצאה נגד החקלאות שעושה שימוש בדשנים וחומרי הזנה כימיים. עד שנות ה-70 של המאה העשרים הם הצליחו לעורר הד ציבורי נרחב ובעשור זה גם החלו לצוץ חוות אורגניות.

#2 ארצות הברית קובעת סטנדרטים אורגניים לראשונה ב-1990

על אף שכבר בשנות ה-70 של המאה ועשרים כבר הוקמו חוות אורגניות, היה זה רק בשנת 1990 שקבע הקונגרס האמריקני סטנדרטים אורגניים לייצור עבור החוות האורגניות

#3 קריטריונים להגדרת אורגניות

כדי לעמוד בהגדרות בקריטריונים של משרד החקלאות האמריקני ולקבל תו אורגניות (USDA certification) על החקלאים לעמוד במספר רב של קריטריונים ייחודיים, לרבות: שימוש בדשן אורגני, העדר שימוש באנטיביוטיקה, איסור לבצע הנדסה גנטית, איסור להשתמש בהורמוני גדילה ועוד.

פלפל אורגני

#4 הסמכה אורגנית, יש דבר כזה?

מסתבר בארצות הברית, האיחוד האירופי, יפן וגם בקנדה דורשים מחקלאים אורגניים לעבור הסכמה מיוחדת, במהלכה החקלאים לומדים על הסטנדרטים שהמדינות קבעו והסכמה זו מהווה תנאי לשיווק התוצרת האורגנית שלהם.

#5 חוואים קטנים מתקשים לקבל תו אורגניות

מעבר לכך שחוות אורגניות חייבות לעמוד במספר רב של קריטריונים כדי לקבל את התו האורגני הרשמי, הן גם נדרשות לשלם לא מעט תשלומים ואגרות לגורמים שונים. לכן, חוות קטנות רבות אמנם יכולות לעמוד בכל הקריטריונים של אורגניות שהציבו משרדי החקלאות אך הן לא נהנות מתו האורגניות מאחר ובעלי החוות לא יכולים להרשות לעצמם את האגרות והתשלומים הנוספים, וזה ממש ממש חבל.

#6 אל תתבלבלו, טבעי זה לא אורגני

לעיתים יש בלבול בציבור בין מזון טבעי לבין מזון אורגני. רבים סבורים בטעות כי מדובר באותו הדבר אך בפועל זה לא נכון. בעוד שיש קריטריונים מאוד ברורים למזון אורגני וחקלאות אורגנית כפי שראינו, אין קריטריונים ברורים להגדרת מזון טבעי, וכל אחד יכול לפרש את המונח "טבעי" לפי ראות עיניו. על פי משרד החקלאות האמריקני אפשר לכנות מוצר "טבעי" אם הוא אינו מכיל חומרים משמרים או תוספים סינתטיים כגון: דשן כימי. ארגון פיטה (PETA) העולמי מסכים עם קביעה זו ואף קובע שתיוג מוצרים כטבעיים הוא למעשה חסר משמעות. גם לדידו, חשוב להבחין בין אורגניות לבין מוצרים שנקיים מחומרים משמרים וחומרי טעם וצבע.

עגבניה אורגנית

#7 גם אל תבלבלו בין אורגניות לבין חופש או Free Range

כולם מכירים את "ביצי החופש" או את הבקר שגדל במרעה חופשי? ובכן, מוצרים שמקבלים תוויות של חופש ו-Free Range אינם מוצרים אורגניים. יש קריטריונים מיוחדים ל-Free Range. כך למשל כדי שעוף א ביצים יוגדרו חופשיים החווה צריכה לאפשר לתרנגולות לקבל גישה החוצה במשך מחצית מחייהן.

#8 צעירים מתחברים לתנועה האורגנית יותר ממבוגרים

יש פתגם מפורסם שאומרת שקשה ללמד סוס ישן טריקים חדשים, כנראה שזה נכון גם במקרה של אורח חיים אורגני. ממחקרים שנערכו בשנים האחרונות עולה כי צעירים הם הראשונים לאמץ אורח חיים אורגני והם גם מקפידים לבחון את התוויות שעל גבי המזון, הדשן ומוצרי צריכה נוספים. הם גם האוכלוסייה שמשקיעה הכי הרבה כסף במוצרים אורגניים.

#9 אורגניות אין פירושה אי שימוש בחומרי הדברה ובדשן

חשוב להבין שגם חקלאים "רגילים" וגם חקלאים אורגניים עושים שימוש בדשנים, חומרי הדברה וחומרי הזנה. אך בעוד שחקלאים "רגילים" משתמשים בדשן כימי וחומרי הדברה סינתטיים, החקלאים האורגניים משתמשים בדשן אורגני ובחומרי הדברה אורגניים.

#10 חוות אורגניות לא מייצרות רק מזון אורגני

אנחנו מקשרים באופן טבעי בין חקלאות אורגניות לבין דשן אורגני, חומרי הדברה אורגניים ומזון אורגני, אך בפועל חוות אורגניות אינן מוגבלות לגידול מזון אורגני. חוות חקלאיות אלו גם מגדלות כותנה אורגנית, וממנה מכינים בגדים אורגניים, מוצרי היגיינה אורגניים וצמר גפן אורגניים.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות