האם אסטמה זו מחלה גנטית?

רבים שואלים האם אסטמה (או בעברית – גחנת הסמפונות) הינה מחלה גנטית ומה הן הסיבות השונות שבגינן אדם לוקה בה. ראשית כל, נענה על השאלה המרכזית – המחלה אינה תלויה רק בגנטיקה, אך מחקרים שונים הצביעו על כך שקשר תורשתי עשוי להגדיל את הסיכוי לחלות בה ושהיא נפוצה פעמים רבות בקרב בני אותה משפחה. התשובה לשאלה זו חשובה כיוון שהיא יכולה להועיל לבני אותה משפחה להעריך את מידת הסיכון שלהם לפתח אסטמה ואת הצורך לנקוט באמצעי זהירות שונים על מנת למנוע את התפרצותה.

לא רק גנטיקה

במחקרים שונים נמצא כאמור קשר בין גנטיקה לבין פיתוח אסטמה, אך עם זאת, המחלה אינה תתקוף בהכרח את כלל בני המשפחה וכמו כן לא תועבר תמיד באופן ישיר מאחד ההורים אל הילד. כלומר, גם בתא משפחתי שבו אף אחד מבני המשפחה אינו חולה באסטמה, יתכן כי ישנם גנים הקשורים במחלה והם עלולים לעבור בתורשה לדורות הבאים שכן יסבלו ממנה.

לצד ההקשר הגנטי, אשר מגדיל כאמור את הסיכוי לחלות באסטמה, ישנן סיבות נוספות ומשמעותיות לא פחות אשר מביאות להתפתחותה. סיבות אלו קשורות בסביבת החיים ובחשיפה לחומרים שונים אשר גוף האדם רגיש אליהם. אחד הגורמים המרכזיים לפיתוח המחלה הינו שאיפה ממושכת של אוויר בעל רמת זיהום גבוהה, כמו למשל עשן או אובך. אנשים אשר סובלים מאלרגיות שונות הקשורות במערכת הנשימה כגון אלרגיה לאבק, לפרוות בעלי חיים או לאבקני פרחים, נמצאים גם הם בסיכון גבוה יחסית לחלות באסטמה. כמו כן, דלקות בבית החזה או מחלות בדרכי הנשימה עלולות להוביל להתפתחות של המחלה. על פי הערכות מסוימות, גם הימנעות יתר מחשיפה לחיידקים במהלך הילדות עלולה להגדיל את הסיכוי לחלות באסטמה, כיוון שהיא מאטה את התפתחות המערכת החיסונית בגוף הילד.

אמצעי זהירות מומלצים

לסיכום, מחלת האסטמה אינה עניין גנטי בלבד אלא נובעת מאוסף של גורמים רבים שהשילוב ביניהם מביא להתפרצותה. עם זאת, במידה וידוע על בן משפחה אחד או יותר אשר סובלים מאסטמה, ישנה אפשרות שגנים משותפים יגדילו גם את סיכוייהם של שאר בני המשפחה לפתח את המחלה. על כן, במקרים אלו מומלץ לנקוט אמצעי זהירות שונים אשר מטרתם לשמור על בריאות מערכת הנשימה ולהקטין את הסיכוי לחלות באסטמה. צעדי הזהירות מומלצים כמובן לכל אדם ומסייעים גם במניעת מחלות נשימה אחרות, אך הם רלוונטיים במיוחד לאלו שנמצאים בקבוצת הסיכון לפתוח אסטמה.

הימנעו משאיפת אוויר מזוהם אשר נפוץ לרוב בכבישים, במפעלים, באזורי תעשייה ובמחסנים, הימנעו מעישון אקטיבי או פאסיבי ושימרו על תזונה מאוזנת ובריאה. במידה ואתם סובלים מבעיות נשימה וחושדים כי פיתחתם אסטמה, יש לגשת בהקדם האפשרי לקבלת טיפול רפואי ולאבחון מקצועי של המחלה.

 

 

כתיבת תגובה

תפריט נגישות