הדרכת הורים – איך להתמודד עם מאפייני גיל ההתבגרות

מאפייני גיל ההתבגרות כוללים שורת שינויים פיזיולוגיים, קוגניטיביים ורגשיים המשפיעים, בין השאר, על הקשר עם ההורים. תהליכים אופייניים לגיל ההתבגרות עשויים להתבטא בוויכוחים, התפרצויות רגשיות, מרדנות מול ההורים וביטויי קרב על העצמאות. עם זאת, אין הכרח לקשר סוער או התרחקות ומרידה במוסכמות. אמנם כשאלה מתרחשים במשפחה, חשוב להבין שהמתבגרים עדיין זקוקים להורות חמה ויציבה, שתאפשר משענת תומכת ומציבה גבולות ברורים שנחוצים לשמירה על ביטחונם. לצורך התמודדות מיטבית עם מאפייני גיל ההתבגרות והאתגרים שאלו מציבים, כדאי להיעזר בארגז כלים המוענק במסגרת הדרכת הורים למתבגרים. הדרכה מהסוג ניתנת במסגרת מקוונת באינטרנט, בסדנאות קבוצתית או בייעוץ פרטני. להלן האפשרויות שכדאי לקחת בחשבון:

הדרכת הורים קבוצתית

כיום ניתן לקחת חלק בסדנאות להדרכת הורים לילדים במגוון גילאים, כאשר הסדנא הרלוונטית היא זו המתמקדת במתבגרים ובמאפיינים הייחודיים להם ולקשר עם ההורים. הערך המוסף המשמעותי בהדרכות קבוצתיות הוא בהיותן מאפשרות תמיכה הדדית וקבלת "אישור" לקיום קשיים דומים אצל הורים אחרים למתבגרים. ההבנה במסגרת סדנא קבוצתית היא שחשוב לרכוש כלים להתמודדות טובה מתוך הבנה שגם אם קשה (ואכן קשה), אין הדבר מעיד על הורות לא טובה או נכשלת. סדנאות קבוצתיות הינן אינטראקטיביות וכוללות שיתוף מתוך התנסות אישית בשאלות על מצבים אופייניים לחיי היום יום או מקרים חריגים שאינם בשגרה ומחייבים תשומת לב. הסדנאות מועברות על ידי ייעוץ מתחומים טיפוליים וכוללות מספר מוגדר של מפגשים במסגרת קבוצות אינטימיות מצומצמות. קבוצות קטנות אלו מאפשרות תחושת נוחות ופרטיות ההכרחית לצורך השגת יעדי הקבוצה.

הדרכת הורים פרטנית

הפנייה להדרכה וייעוץ פרטני, אחד על אחד עם יועץ משפחתי היא בעקבות קשיים המפריעים לשגרת החיים, אתגרים שההורים עומדים בפניהם בהתנהלות מול המתבגרים, רצון לשפר את איכות הקשר או ניסיון השיב את הסמכות ההורית שנראה שהלכה לאיבוד בשלב שהוא. הדרכות הורים פרטניות מתבצעות על ידי אנשי מקצוע מהתחום הטיפולי בקליניקה של המטפל או בבית במסגרת תצפיות שעורך המטפל על התנהלות בני המשפחה. בשונה מסדנאות הדרכת הורים המתייחסות ללימוד תיאורטי על סמך מקרים נפוצים ושכיחים, הדרכה פרטנית מספקת מענה לצרכים ייחודיים ולמצוקות או קשיים מיידיים בהם נתקלת המשפחה. בשונה מהדרכה קבוצתית, כאן מדובר בניצול מלא של זמן ההדרכה מאחר וההתמקדות כולה היא בנושאים הרלוונטיים שהמשפחה מעוניינת להתמקד בהם ומעוניינת בהכוונה וייעוץ לגביהם, ללא עיכובים על סיפורים ושאלות של משפחות אחרות. המענה הינו מיידי ופרטני על סמך נתוני המשפחה הספציפיים.

הדרכות הורים מקוונות

בנוסף להדרכות הורים פרטניות וקבוצתיות, ניתן ליהנות באינטרנט בהדרכות באתרים המתמחים בתחום הטיפולי או כאלה המתמקדים בגיל ההתבגרות. הדרכות אלו מאפשרות ניצול מרבי של הזמן מאחר ומספקות מידע בדיוק כפי הנדרש מבלי צורך להיות בקצב קבוצתי או להשקיע בזמן נסיעה לצורך הגעה למפגשים. באתרים המספקים הדרכת הורים באינטרנט ניתן ליהנות מקריאת שאלות של אחרים המתייחסות לסיטואציות רלוונטיות או לשאול שאלות ממוקדות במסגרת פורומים. כך ניתן ליהנות ממידע מקצועי ומתמיכה קבוצתית מבלי הכרח לחשיפה אישית. הורים המתקשים להיחשף בפני אחרים ואפילו בפני איש מקצוע, יוכלו להרגיש נוחות במגרש הביתי שלהם לשאול שאלות ולהתייעץ מול הצד השני, בצורה טובה יותר לעומת ייעוץ קבוצתי או אפילו אחד על אחד. בנוסף, באינטרנט ניתן למצוא היום מבחר ומגוון כתבות מקצועיות המציעות הדרכה מקוונת. כתבות אלו נכתבו על ידי יועצים טיפוליים ועוסקות בנושאים רחבים או ממוקדים המתייחסים למצבים נפוצים ולבעיות בגיל ההתבגרות. ערכם המוסף הוא בהיותן מקצועיות ביותר, ענייניות ורלוונטיות לתחום.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות