היגיינת ידיים – כיצד ללמד את ילדכם לשמור על כך בכמה צעדים פשוטים?

כאשר ימלאו לילדכם שנתיים או שלוש שנים, אחד השלבים החשובים בדרך לעצמאותו הוא שלב הגמילה מחיתולים. בשלב זה חשובה מאוד ההדרכה והליווי של ההורים על מנת להקנות הרגלים שילוו את הילד. מחקרים רבים מראים שהרגלים המוטמעים בגיל צעיר מלווים את הילד לבגרות למשך כל החיים, ולכן בשלב זה לליווי והדרכה של ההורים יש השפעה נחרצת על הבהרה של עקרונות היגיינה בכלל, והיגיינת ידיים בפרט. אותם הרגלים של הגיינית ידיים הם שיסעו לפעוט לשמור על בריאותו בכל ימות השנה ולכן חושב להקדיש זמן ומחשבה.

לימוד הליך שטיפת ידיים אצל פעוטות, הוא חשוב מעין כמוהו וזה ברור לכל. שכן, היגיינת ידיים ראויה עשויה להפחית בשבעים אחוזים לפחות את כמות החיידקים המצויה על גבי כפות הידיים, ומשם קצרה הדרך לאיברים נוספים בגוף כמו ראש, עיניים, פנים ופה. הבעייתיות בהקניית הרגלי הגיינית ידיים אצל ילדים טמונה בכך שמדובר בהליך רפטטיבי משעמם ואף תמוה בעיניו של ילד קטן (שבוודאי יש לו דברים הרבה יותר מעניינים בראש מאשר שטיפת ידיים כהלכה). אז כיצד בכל זאת ניתן למד את הילדים הרכים כיצד לשמור על ניקיון והיגיינת ידיים? הנה חמישה צעדים פשוטים בדרך הנכספת אל המטרה.

איך לעודד את ילדכם לשטוף ידיים, מתוך אתר חוגלה קימברלי פרופשיונל
איך לעודד את ילדכם לשטוף ידיים, מתוך אתר חוגלה קימברלי פרופשיונל

היעזרו בכיסא הגבהה או שרפרף

הפער בין הגובה של ילדכם וגובה הכיור יכול להוות גורם מתסכל ומאיים ואף להשפיע על חוסר מוטיבציה של ילדכם לשטוף ידיים וגם להימנע  מצחצוח שיניים, לצורך העניין. הפתרון הפשוט ביותר לבעיה זו היא שילוב של שרפרף קבוע בחדר האמבטיה. חשוב שהשרפרף יהיה חזק ויציב, ועדיף שגם יהיה צבעוני על מנת שישדר מסר חווייתי ומהנה. רק אחרי שילדכם מתנסה בשרפרף כמה וכמה פעמים, הראו לי כיצד פותחים את ברז המים ושפשפו את ידיו תחת זרם המים. דרך נוספת להדגים את תהליך שטיפת הידיים היא לשטוף את הידיים לצד ילדכם ולהסביר את מהלך התנועות, על מנת שיוכל לחקות אותם זו אחר זו, ועל מנת שילמד את עקרונות התהליך בעצמו.

ההבדל בין מים קרים וחמים

דבר חשוב מאוד שיש לסקר עם ילדכם הוא שיש לברז שני צדדים – צד אחד עבור מים קרים ואחד עבור מים חמים, והצד היחיד שמותר לשימוש, הוא צדו של הברז בעל המים הקרים בלבד. חשוב גם להסביר שבמידה ובמים קרים מדי הם כיצד לבקש עזרה ממבוגר שיווסת עבורם את הטמפ' המתאימה והנעימה לשטיפת הידיים.

רחיצת הידיים בסבון
החלק החשוב ביותר בהדרכה על שמירת היגיינת ידיים הוא, כאמור, השימוש בסבון. כדי ללמד ילדים איך לשטוף את ידיהם בסבון ניתן להשתמש בסבון מוצק או סבון נוזלי. אם החלטתם על סבון מוצק, כדאי להשתמש בסבון במידות קטנות כמו סבון של בתי מלון, ואם החלטתם להשתמש בסבון נוזלי – וודאו שברשותכם סבון מותאם לילדים, מומלץ שהנוזל יהיה צבעוני או שהמארז יהיה צבעוני ומושך לעין ובכך יעודד את השימוש בו. כמו כן מומלץ לוודא שהבוכנה לא נוקשה מדי על מנת שהילד לא ייתקל במאמץ מתסכל במהלך השימוש במתקן הסבון הנוזלי.

עשרים שניות לפחות

חשוב להקפיד להבהיר לילדים שאת הידיים יש לשטוף במשך מסוים של זמן ועדיף שהוא יתארך מעל עשרים שניות. דרך אחת מאוד להבהיר לילד משך של זמן היא על ידי זמזום או שירה פזמון של שיר אהוב. כל שטיפת ידיים צריכה לערוך לפחות כמשך הזמן שלוקח לשיר את השיר היום יומהולדת, או כל שיר אהוב ומוכר אחר. כך תוכלו להיות בטוחים שהילד שטף את הידיים ביסודיות וגם היה מרוכז במשימה.

לא רק שוטפים אלא גם מנגבים
כאשר הילדים סיימו לשטוף ידיים, הגישו להם מגבת נקייה ויבשה ולמדו אותם לנגב את הידיים בעצמם לייבוש מלא.

והחשוב מכל
שימרו על הלך רוח של משחק וחוויה במהלך כל שטיפת ידיים אותה במן בו אתם מלווים את ילדכם. במהלך כל שטיפה, חשוב לעודד את הילד או לתת לו פרס כדי שילמדו את החשיבות למעשה.

 

 

כתיבת תגובה

תפריט נגישות