התמכרות לקנאביס – לי זה לא יקרה

התמכרות לקנאביסהתמכרות לקנאביס

הרבה אנשים מעשנים קנאביס, חשיש, גראס ושאר נגזרות הקנאביס ובשנים האחרונות נכנס בישראל טרנד חדש של עישון קנאביס רפואי. אפשר להגיד די בבטחה שרוב האנשים ינסו לפחות פעם אחת במהלך החיים שלהם לעשן קנאביס או חשיש – השאלה שנשאלת היא כמה מתוכם גם מפתחים תלות או התמכרות לגראס ומה גודל הנזק וכמו כן כיצד ניתן להיגמל מקנאביס כאשר מתמכרים?

כמה אנשים מתמכרים לקנאביס?

קשה למצוא סטטיסטיקות מדוייקות אך לפי שאלונים ומספרים שאפשר למצוא אודות שימוש בקנאביס בארצות הברית אנחנו רואים תופעה ובה כ-15% מהאנשים שמתחילים לעשן קנאביס גם ממשיכים לעשן באופן קבוע או אפילו יומי ומכירים בעצמם כ"מכורים" אשר הקנאביס משפיע על חייהם בצורה הרסנית.

מה גודל הנזק?

אנשים שמתמכרים לקנאביס ומענים כל יום, או כמעט כל יום, מספרים על תופעות וסיטואציות מאד לא נעימות. כשנגמר להם החומר הם נהיים עצבניים ולא מצליחים לחשוב על שום דבר אחר. הם סובלים מחרדות ומפראנויות ומחשבות שווא כתוצאה משימוש תדיר בקנאביס אשר מוגדר כחומר פסיכואקטיבי. הם מבזבזים את רוב כספם על הסם וחלק נכבד מזמנם על השגתו.

יש גם לא מעט מקרים בהם מכורים מאבדים את הכל, מקום העבודה, משפחה ובריאות בגלל השימוש לרעה בקנאביס. ישנם גם מקרים בהם מכורים לקנאביס מתאבדים או שוקלים התאבדות בגלל ההרס הרב שנוצר בחיים שלהם בעקבות השימוש לרעה בקנאביס וכמו כן אנשים רבים מתאשפזים בבתי חולים פסיכיאטרים לאחר שימוש בגראס או חשיש.

הנזקים הם כלכליים, נפשיים, חברתיים ובעיקר פגיעה חמורה באיכות החיים והיכולת לתפקד כבן אדם רגיל בחברה, אצל מכורים לגראס וחשיש ניתן לראות בצורה מאד ברורה איך העישון הופך להיות הדבר היחיד החשוב בחיים שלהם – יותר חשוב ממשפחה, פרנסה ואפילו יותר חשוב מהמשפחה והקשרים החברתיים שלהם.

סרטון: "אני ברדיפה אחרי עצמי": עדויות חדשות על התמכרויות לקנאביס רפואי

לי זה לא יקרה

הרבה אנשים מעשנים קנאביס או חשיש באופן קבוע ולא מגדירים את עצמם כ"מכורים" וכמו כן הרבה אנשים מעשנים מידי פעם ואין להם עם זה כל בעיה. בנוסף לכך כיום יש גם לא מעט אנשים כאן בישראל שמעשנים קנאביס רפואי באופן קבוע ומשתמשים בחומר כתרופה לגיטימית לבעיה רפואית אמיתית. אז למה שאתה או את לא תוכלו גם לעשן מידי פעם או אפילו כל יום מבלי שזה יהרוס את החיים שלכם? התשובה לכך לא פשוטה וזה גם עניין מאד אינדיבידואלי. בסופו של יום הקנאביס הוא סם (או תרופה) עם יכולות פסיכואקטיביות ויכולות שיכוך כאב.

מה זה אומר? זה אומר שבן אדם שחש דכדוך  או חווה כאבים גופניים ויעשן קנאביס, יחוש הקלה משמעותית בכאבים ושינוי מצב רוח משמעותי – באופן זמני. וכאן נמצאת הבעיה. כל הקלה זמנית, הבן אדם רוצה עוד ממנה וכמו כן כל שינוי מצב רוח לטובה הבן אדם ירצה ממנה עוד ועוד, זה חלק מהטבע שלנו וכשזה מגיע במנה, בצורה של ג’וינט או שכטה, זה הופך להתמכרות קשה מאד אצל חלק מהאנשים.

אי אפשר כל כך לצפות מראש אם אתה או את תהפכו למכורים בגלל שהתחלתם לעשן ג'וינטים מידי פעם. יש מחקרים שמראים שילדים שאובחנו שסובלים מהפרעות קשב וריכוז בילדותם, נוטים לכיוון השימוש לרעה בגראס וחשיש יותר מאשר אחרים. כמו כן גם אנשים שמתחילים לעשן קנאביס בגילאי העשרה נוטים יותר להתמכר לזה מאשר אנשים שהתחילו לעשן בגילאי העשרים והשלושים.

איך אפשר להיגמל מקנאביס, חשיש וגראס?

כיום קיימים לא מעט מרכזי גמילה מקנאביס בישראל, חלקם בניהול הרווחה (המדינה) וחלקם מקומות טיפול פרטיים. חיפוש אינטרנטי מהיר ייתן לכם מגוון של מקומות טיפול שבהם ניתן למצוא עזרה למי שמכור לקנאביס. הגמילה בדרך כלל נעשית יחד עם מטפלים, מדריכים ואנשי מקצוע שהוכשרו ספציפית לטיפול בהתמכרויות.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות