חופשה בפנסיון מלא או חיסכון לפנסיה? לחסוך ולעבור את גיל ההתבגרות בשלום

בני נוער רבים עובדים והופכים עצמאים יותר ויותר ועם הכסף בא גם התיאבון. לשם כך חשוב להנחיל ערכים של אחריות כלכלית ולחשוף את דור העתיד לדרכים השונות והמגוונות לחסוך כסף כבר מגיל צעיר. אז איך לחסוך כדי להגשים חלומות ולהצליח לבלות תוך כדי? על כך בכתבה הבאה

בני נוער רבים מבינים בגיל די צעיר שגם אם אבא ואמא נותנים להם דמי כיס באופן קבוע, הם יכולים להרוויח עוד קצת כסף בעבודות שונות. מבייביסיטר, הולכת כלבים לטיול, עזרה בשיעורי בית לילדי השכונה ועד דוכן ביריד של המתנ״ס שבו אפשר למכור עבודות יד ועוגיות תוצרת בית – אין גבול ליצירתיות כשכסף הוא המטרה. ככל שהם גדלים, היצע העבודות האפשרי הולך ומתרחב – מעל גיל 14 אפשר כבר להתחיל לעבוד גם בעבודות יותר מסודרות בחופשות בהיקף שעות מוגבל, ומגיל 16 אפשר גם לעבוד במהלך שנת הלימודים, לפני או אחרי שעות הלימודים, בהיקף שמגיע גם למשרה מלאה. עם המתנה מסבתא ליום ההולדת וכמה שקלים שקיבלו בחנוכה בני הנוער יכולים לקבל לידיהם לעתים סכומי כסף משמעותיים.

בני הנוער החדשים: מבלים יותר אבל גם עוזרים יותר בבית, בעיקר בחזית הטכנולוגית

מרגע שיש לבני הנוער סכומי כסף יותר משמעותיים הם הופכים להיות עצמאיים יותר ולעתים קרובות גם שותפים פעילים בהחלטות רכישה משפחתיות. במקרים רבים הם המומחים בבית לחיפוש באינטרנט, אחראים לקרוא המלצות ומידע ואפילו להזמין מוצרים באינטרנט. הדבר הופך אותם למקור עזרה בקניות משמעותיות כמו רכב ומוצרי חשמל. סקרים שונים מגלים שמרבית בני הנוער משתמשים בכסף שהרוויחו או קיבלו לקניות ולבילויים, אך חלקם אף עוזרים במידה כזו או אחרת בכספם בתשלום עבור הוצאות שונות בבית. שאר הכסף נחסך בקופה בבית או אפילו בחשבון בנק צעיר. ככל שבני הנוער מתבגרים יותר כך עולה המודעות לחיסכון בכלל, חיסכון למטרה ספציפית כמו חופשה, רישיון נהיגה או טלפון חדש, ואפילו חיסכון לטווח ארוך יותר של כמה שנים.

המטרה מקדשת את החיסכון

בגיל צעיר, לרוב בני הנוער עדיין אין הוצאות שוטפות חונקות על חשבונות שחייבים לשלם. הצעד הראשון בדרך לחיסכון משלהם הוא פשוט בהחלטה שמתחילים לחסוך, והכי קל לעשות את זה כשהם מציבים לעצמם מטרה ברורה מול העיניים. זה יכול להיות הנעליים ההן שממש מדליקות אותם והן יקרות מדי לבקש מההורים או טלפון חדש. עם עוד קצת סבלנות זו יכולה להיות גם התחלה של חיסכון למשהו רציני באמת כמו רכב משלהם או אפילו חיסכון ללימודים. כדי להקל עליהם לעמוד ביעד החיסכון אפשר לשתף גם חבר או חברה באתגר חיסכון מקביל ולראות מי מצליח לחסוך יותר לאורך האתגר. אחרי ההחלטה שמתחילים, כדאי להגדיר מתי ואיך לחסוך. אם הם עובדים בעבודה קבועה יהיה קל יותר לחסוך סכום קבוע פחות או יותר מיד כשמקבלים את המשכורת ולפני שהכסף נעלם על בזבוזים. אם עוד לא עובדים בעבודה מסודרת, אפשר לנסות לחסוך כל פעם בין רבע לחצי מהסכום שמצליחים להרוויח.

חסכון ארוך ארוך ארוך טווח

בגיל כל כך צעיר קשה בדרך כלל לחשוב לטווח הארוך. ומה הפלא, בגיל שבו רובנו עדיין לא יודעים מה נרצה ללמוד או במה נעבוד אחרי הצבא קשה לחשוב על מה יקרה בעוד 20 או 40 שנה. בני נוער בוגרים יותר שכבר עובדים במקומות עבודה קצת יותר מסודרים ואפילו מקבלים תלוש משכורת לפי החוק, אולי נתקלו בעובדים מבוגרים מהם שהמעסיק מפקיד עבורם לקרן פנסיה. על אף שהחוק מחייב להפקיד פנסיה רק עבור עובד מגיל 21, או עבור עובדת מגיל 20, דעו כי ניתן להתחיל להפקיד כבר מגיל 18. לכן במקומות עבודה מסויימים אולי יפקידו עבורם לקרן פנסיה כבר בגיל צעיר יותר מזה שהחוק מחייב. חיסכון לטווח ארוך בקופת גמל להשקעה או בקרן פנסיה נשמע כמעט מופרך בגיל כל כך צעיר, אבל התוצאה שלו עשויה להיות לא פחות ממרחיקת לכת עבורם בעתיד – אפקט הריבית דריבית באפיקי החיסכון הללו גורם לחסכון לצמוח יותר ויותר ככל שחוסכים למשך זמן ארוך יותר. כך שככל שמתחילים לחסוך מוקדם יותר, כך סכום כסף יחסית קטן שיפקידו לחיסכון יוכל לצמוח לסכום משמעותי כעבור כמה שנים.

עצם ההחלטה לחסוך היא כבר צעד משמעותי בכיוון הנכון. עכשיו נותר לבדוק איפה כדאי לחסוך. אם מדובר בסכום לא גדול שאפשר לחסוך תוך כמה שבועות ואפילו כמה חודשים, אפשר לשמור אותו בבית בקופה או באיזו מגירה בארון. אם סכום החיסכון גבוה מכמה מאות ואולי גם נמשך על פני שנה ויותר כדאי לבדוק אפשרויות לחיסכון בבנק בחשבון משלהם, שאפשר לפתוח כבר מגיל 14, או בחשבון של ההורים. אם החיסכון הצליח מעל לכל הציפיות, או שסבא וסבתא פינקו אותם במתנה של כמה אלפי שקלים אפשר אפילו לשקול לשים בקופת גמל להשקעה לטווח של כמה שנים, כדי שהכסף יצמח לסכום משמעותי באמת.

בין אם לטווח קצר או לטווח ארוך חיסכון יכול לעזור לבני נוער להגשים חלומות ולפתוח עבורם דלתות בהמשך. יותר ויותר בני נוער מבינים את זה בעצמם, אך כהורים שלהם תוכלו תמיד לייעץ ולכוון אותם כדי לעזור להם להשיג את מטרותיהם ולאפשר לעצמם התחלה טובה יותר לחיים הבוגרים. תוך כדי כך, הם יכולים גם ללמוד כלי משמעותי לחיים ואפילו ליהנות בדרך.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות