חופש גדול ראשון עם רישיון נהיגה: המדריך המלא להורה המודאג

מזל טוב! כעת יש רישיון נהיגה ביד של ילדיכם, וזה אומר כמובן שמעכשיו מדינת ישראל מגדירה אותו כנהג חדש. לצד הסטטוס המדליק הזה יש גם לא מעט חובות וזכויות, הנהג הצעיר כבר רוצה לנהוג הרחק ולבד – אך לפני שאתם נותנים להם יד חופשית, כדאי לדבר על מספר דברים

בשעה טובה אחד הילדים קיבל סופסוף את רישיון הנהיגה, וזה היה כרוך בהרבה שיעורי נהיגה, לחצים, חרדות, ציפורניים כסוסות ועוד. ולמרות כל המתח של לפני הטסט, מרבית הנהגים החדשים, במיוחד מתחת לגיל 18, משוכנעים שהם נהגים מצוינים. גם אם זה נכון, הסטטיסטיקה מוכיחה שמעורבותם של נהגים צעירים בתאונות דרכים עולה בהרבה על זו של הנהגים הוותיקים והבוגרים יותר.

כדי להבין את העניין לעומק נציג את הנתונים המדאיגים של אור ירוק: בשנת 2017 נהרגו 51 נהגים צעירים, הם גם היו מעורבים בלא פחות מ-113 תאונות קטלניות באותה השנה – כלומר, שתי תאונות בשבוע בממוצע. לכן כאשר אנו ההורים בוחרים לתת את המפתחות לילדים שלנו, אנחנו חוששים ובצדק ודואגים לכסות את בטיחותם כמה שיותר מהר, ואת זה אפשר לעשות היום בעזרת האינטרנט. ברשת אפשר להיעזר כמה שאפשר כאשר זה נוגע לנהיגת הילדים, לעשות ביטוח רכב באינטרנט וכמובן להשתמש בו כדי לדלות מידע נוסף שאת חלקו תגלו כעת ואותו תעבירו לילדים שלכם, כדי שאת החופש הקרוב הם יעברו בבטחה.

היכרות עם מערכות הבטיחות של הרכב

כיום הרבה מכוניות מצוידות במערכות בטיחות, כאלה שיודעות לעצור את הרכב כשהוא מתקרב יותר מדי לרכב שלפניו. כאשר אנו לרגע אחד חושבים על דברים אחרים, המערכות האלה אף יודעות כיצד להזיז את ההגה כך שהרכב יישאר בנתיב הנסיעה. דבר זה מעולה ואותו חשוב ללמוד ולהכיר, אבל אסור לנהג צעיר שרק עבר טסט להסתמך על מערכות אלה יותר מדי.

הסבירו לילד שלכם שנכון, היום הוא נוהג על המכונית של אבא ואמא, אבל אולי בעתיד המכונית הבאה שלו לא תהיה מצוידת במערכות האלה. לכן, חשוב מאוד להבהיר שהמערכות האלה עובדות והן מעולות, אבל לא כדאי להסתמך עליהן כתורה מסיני, לפחות לא עד עוד כמה שנים כשהמערכות האלה יהיו חובה בכל המכוניות.

היכרות עם עבירות חמורות המובילות לעונשים חמורים

כהורים וכנהגים, אנו מודעים שאין זה מומלץ לבצע עבירות תנועה חמורות. אולם, באשר לנהג חדש שיורשע באחת מהן, הוא עלול לאבד את רישיונו ולהידרש להיבחן מחדש במבחן נהיגה או במבחן התיאוריה או אף לעבור בדיקה רפואית שתבדוק את כשירותו לנהיגה. יתרה מזאת, כאשר יוחזר הרישיון הוא שוב יהיה בגדר נהג חדש, על כל המשתמע מכך, למשך שנתיים נוספות.

חלק מהעבירות הנחשבות לחמורות שאותן כדאי ללמד ולהכיר לנהג חדש הן בין היתר נהיגה ללא רישיון בתוקף, נהיגה מעל המהירות המותרת, אי מתן זכות קדימה, עקיפה לא חוקית, נהיגה שגרמה לתאונת דרכים עם נפגעים, אי דיווח על תאונת דרכים או אי מתן עזרה לפצוע בתאונה, ביצוע עברה שבית משפט גזר עליה שלילת רישיון ל-3 חודשים ומעלה, נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים, וכמובן נהיגה ללא מלווה.

היכרות עם דרישות החוק באשר לנהג צעיר

עם קבלת הרישיון עליכם להסביר לילדכם כי הוא צריך להציג תווית צהובה ומחזירת אור ועליה המילים "נהג חדש", אותה נהוג לקבל ממורה הנהיגה. בנוסף, חשוב להסביר כי נהג צעיר מוגבל במספר הנוסעים שאותם הוא יכול להסיע ברכב; במקרה זה החוק מבדיל בין נהגים חדשים עד גיל 21 שנים, ובין אלה שעברו גיל זה. עד גיל 21 מתום תקופת הנהיגה עם מלווה ועד מלאת שנתיים לרישיון, הנהג יכול להסיע לא יותר מ-2 נוסעים. אם הוא עבר את גיל 21 אין הגבלה על מספר הנוסעים שהוא יכול להסיע ברכב, בהתאם למספר מקומות הישיבה. באשר לנהיגה עם מלווה – שלושה חודשים מעת קבלת הרישיון יש לנהוג בלווי נהג וותיק – כלומר בעל רישיון נהיגה לרכב במשך לפחות 5 שנים, או אם מלאו לו כבר 30 – יכול רישיונו להיות בן 3 שנים בלבד.

לסיכום, בתור הורים לנהגים חדשים קיבלתם כעת מידע יעיל שאותו חשוב להעביר לילדיכם שעתידים לעלות על ההגה בחופשת הקיץ הקרבה. את הכללים והמגבלות הללו, וכן נוספים, תוכלו כפי שאמרנו למצוא ברחבי הרשת, בדומה לביטוח רכב בהתאמה אישית. אם אתם מעוניינים לקרוא ולהרחיב את הידע שלכם בכל הנוגע לבטיחות ילדיכם בנהיגה, מוטב שתמשיכו לחקור את הנושא באינטרנט העצום והגדול – חופשה בטוחה ונעימה.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות