חשיבה יצירתית בעולם עסקי

לא משנה באיזה תחום, כדי לנהל עסק בסביבה תחרותית ומשתנה, אין די בניסיון בשטח ובהבנה במספרים – חשיבה יצירתית היא מפתח קריטי להצלחה. מה זה בדיוק אומר 'חשיבה יצירתית' ואיך ניתן לרכוש ולפתח אותה? להלן הסבר ודוגמאות 

אף שבדיוק כמו רוב האנשים מסביבנו גם אנחנו אוכלים, מתלבשים, עובדים ומבלים – כל אחד מאתנו מנסה לעשות זאת בדרכו שלו וליצור את הבידול שיהפוך אותי לייחודי.

הצורך והרעב להיות שונה ולבלוט נוכח במיוחד בעולם העסקים. במצב שבו התחרות אינה פוסקת לעולם וקצב השינויים רק מתעצם – עסקים חייבים לייצר ערך מקורי, להמציא את עצמם מחדש ולהתפתח ללא לאות כדי להישאר במשחק. כפועל יוצא חשיבה יצירתית, או 'חשיבה מחוץ לקופסא', היא משאב קריטי להצלחה.

כישרון מולד או מיומנות נרכשת?

הגדרה מקובלת גורסת שחשיבה יצירתית היא למעשה היכולת להגיע לכמה שיותר פתרונות אפשריים עבור כל בעיה, מהם ניתן יהיה לבחור את זה המתאים ביותר. כלומר, ככל שיוצגו יותר פתרונות, כך יגדל הסיכוי לאתר פתרון מוצלח יותר.

היכולת לאתר מספר רב של פתרונות היא על פי רוב תכונה מולדת, ובשל חשיבותה המכרעת להצלחה נהוג לכנות את מי שניחנו בה מלידתם כברי מזל, אף כי חשוב לזכור שלא פעם היא באה על חשבון תכונות חשובות אחרות כגון סדר ויציבות. עם זאת, יצירתיות ככלל וחשיבה יצירתית בפרט בהחלט ניתנות לרכישה. עם לא מעט מאמץ, למידה ותרגול יוכל כל אחד לשנות את מסלול חייו ואת גורל העסק שהוא מנהל, ומי יודע? אולי גם ליצור פיתוח מבריק שיחולל שינוי בקנה מידה בינלאומי.

התחלה אפשרית לטיפוח חשיבה יצירתית היא הרשמה לקורס מנהל עסקים. מעבר למתודולוגיות בסיסיות של עולם זה, כגון ניהול מו"מ והבנה פיננסית, ניתן בו דגש משמעותי על חשיבה עסקית קריאטיבית, מתוך ההנחה שאלו שידעו לנצל אותה יוכלו לקדם את עצמם ואת העסק. אך כיצד באה לידי בידי חשיבה יצירתית בחיים עצמם? הנה כמה דוגמאות בולטות.

מי באמת מספר אחת?

ברחבי מדינת ישראל פועלים כיום למעלה מאלף דוכני פלאפל, אשר המכנה המשותף לרבים מהם הוא השאיפה להיחשב כפלאפל מספר אחת בארץ. בדרך כלל באה כמיהה זו לידי ביטוי בהתגבשותן של עדות מעריצים קבועות הנשבעות בשמו של דוכן זה או אחר ומכתירות אותו ורק אותו כמלך הפלאפל. דרך קלאסית נוספת להכרזה על מלך הכדורים היא כמובן השלט שמעל הדוכן, עליו נכתב באותיות ענק "מלך הפלאפל", או "הפלאפל מספר אחת".

האם הייתם מאמינים למי שמעיד על עצמו שהוא מספר אחת, כאשר רבים אחרים כמותו מצהירים את אותו הדבר בדיוק? כלל לא בטוח. לעומת זאת, בעל דוכן אשר יכריז על עצמו שהוא דווקא "הפלאפל מס' 2 בארץ" עשוי לתפוס שתי ציפורים במכה אחת: ראשית, פתרון לבעיית חוסר הבידול מהמתחרים – מאחר שהוא היחידי שמוכן לשאת בתואר המקורי "מספר שתיים", באופן מעט אירוני הוא הופך ליחיד ומיוחד ובהתאמה עשוי למשוך יותר את תשומת ליבם של לקוחות פוטנציאלים. שנית, הנכונות לשאת בתואר הפחות מחמיא לכאורה, תוך וויתור על הבכורה בתחרות דוכני הפלאפל, עשויה ליצור למספר שתיים הנועז תדמית אמינה יותר מכל מספרי האחת גם יחד, וסופו שימכור הרבה יותר מנות פלאפל.

מוסר ההשכל ממשל הפלאפל יפה גם לחברות ענק המגלגלות מיליארדים – לעיתים מהלך יצירתי קטן ופשוט לכאורה עשוי לייצר באחת פתרונות לבעיות שנחשבו עד כה כאקוטיות ולהוביל לפריצת דרך, מה שיעשה את ההבדל בין עמידה במקום לבין פריחה של העסק.

הלוואה פלוס הופעה

ברוב מדינות העולם לא נחשב הבנק למוסד אהוב במיוחד בלשון המעטה. רבים מאתנו רואים בבנקים גופים ארכאיים, שמרנים וכמובן רודפי בצע. מה עשה בנק במדינת ניו המפשיר ארה"ב בכדי לטפל בבעיה זו כאשר עמד סניף מקומי בפני שיפוצים? למנהל השיווק של הבנק היה רעיון: הבנק יעוצב בסגנון צעיר וצבעוני ויחולק למספר מרחבים פתוחים. העיצוב המקורי לא נועד רק לשינוי האווירה בבנק, אלא גם כדי לייעל את קצב השירות במסגרת שעות הפעילות המוגבלות. כך קרה שבמשך ארבע פעמים בשבוע בשעות אחה"צ הפך סניף הבנק למרכז קהילתי המארח הרכבים מוזיקליים מקומיים, מקיים משחקי חברה ומציע עוד מגוון פעילויות המתאימות לקבוצות גיל שונות, לרבות מתן הרצאות מקצועיות. כמעט מיותר לציין שהצעד יוצא הדופן גרם לעלייה מרשימה במספר הלקוחות וכן במידת שביעות הרצון שלהם.

המשחק הוא חלק מהעבודה

אין ספק שבכדי לנהל ולהוביל חברה נדרשים ידע מקצועי, ניסיון והבנה מעשית במספרים וכמובן יכולת קבלת החלטות אסטרטגיות לטווח קצר וארוך. עם זאת, בחברות הגדולות וגם בארגונים בעלי אסטרטגיית צמיחה מקדישים הרבה מאד מקום, זמן ומשאבים כספיים כדי לעודד ולפתח חשיבה יצירתית בקרב העובדים. בחלק גדול מהחברות האלו תמצאו חדר משחקים הכולל שולחן ביליארד, משחקי וידאו, משחקי לוח ואפילו לגו. כל אלו לא נועדו רק בשביל להגדיל את שביעות הרצון של העובדים ממקום עבודתם. מחקרים הוכיחו כי תוך כדי משחק ויציאה משגרה נולדו לא פעם הרעיונות העסקיים הטובים ביותר. טכניקה מקובלת אחרת בחברות המבינות את חשיבותה של יצירתיות היא הצבת אתגר חשיבתי לעובדים שאינו קשור לעבודה עצמה, אשר מי מהם שיעמוד בו יזכה בפרס כספי. זוהי דרך טובה נוספת לחדד את החשיבה היצירתית: יצירת האתגר שובר השגרה ששכר בצדו דוחף את העובד לחפש פתרונות שונים בדרכים שונות, להבדיל מהפתרונות הממוסדים שכבר למד בתהליכי העבודה המקובלים.

בסופו של דבר, פיתוח ותרגול היכולת הקראטיבית – בין שהיא כשרון טבעי או תוצאה של לימוד – הוא אחד המפתחות המרכזיים לקבלת קידום במקום העבודה, לקבלת בונוס בזכות רווחים שגרף העסק ואולי אף ליצירת רעיון שיוליד עסק חדש ומשגשג.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות