טיפים לאנשים המעוניינים להתנדב

איפה מתחילים? לאן פונים? ואיך להפוך את זה לחלק מהחיים?

החיים בארץ לא תמיד קלים. גם מי ששפר עליו מזלו מודע, באופן יום-יומי, לחוסר הצדק או לפעמים סתם לחוסר המזל של האחרים. הרבה פעמים אנחנו רוצים לעזור, לפעמים משתוקקים, אבל לא מצליחים או לא מעזים. התנדבות היא אחת הדרכים הפשוטות והיעילות ביותר לעזרה, ויש שפע של מקומות הזקוקים למתנדבים. אז איפה להתחיל? למי לפנות? הנה כמה טיפים למתנדב המתחיל, שבעזרתם תוכלו להתמקד במטרה ראויה ולתרום לה את המקסימום:

  • בחרו מטרה הקרובה ללבכם. לכל אחד יש נושאים שחשובים לו יותר, תחומים שמעניינים אותו יותר או סיפורים שנוגעים במיוחד ללבו. בין אם אתם חיה פוליטית, אוהדי בעלי חיים או פשוט רחמנים ורגישים – אין ספק שיש מי שתוכלו לתרום לו. כצעד ראשון, נסו לענות באופן ממוקד לשאלה "למי הכי חשוב לי לתרום". כך תוכלו לצמצם את החיפוש אחר העמותות, הארגונים או האנשים שתרצו לעזור להם.
  • עזרה בקהילה המקומית. כדאי להתנדב קרוב לבית, משתי סיבות. ראשית – זה יעיל וזול יותר, כי לא מבזבזים זמן ומשאבים על נסיעות. כך גדלים הסיכויים שתתמידו בהתנדבות. שנית, התנדבות מקומית מסייעת לרוב ליצור שינוי ברמה אזורית-מקומית. זה אומר שההשפעה של ההתנדבות שלכם על חייכם תהיה ישירה יותר, ותעודד אתכם להמשיך ולתרום. זה גם מקל על חיפוש של מקום להתנדב בו. למשל, אם אתם תושבי אזור ירושלים, תוכלו לפנות לאתר העירייה – שם תוכלו למצוא מידע על התנדבות בירושלים, לא רק באמצעות העירייה עצמה, אלא בעשרות אגודות ועמותות המשוועות למתנדבים.
  • עזרו במה שאתם יכולים. לכל אחד יש מה לתרום. גם אם נדמה לכם שאין לכם כישורים מיוחדים – זה לא נכון. כשאתם פונים לעמותה או לארגון, ציינו כל מה שנראה לכם רלוונטי, וגם מה שלא: תכונות אופי, כישורים ויכולות, השכלה וכו'. תופתעו לגלות למשל שסבלנות היא מצרך נדיר; אם אתם חובבי קריאה אולי תגלו שיש אדם עיוור שימח אם יקריאו לו ספרים; או שדווקא עמותה מסוימת זקוקה לשירותי תיוק ומזכירות פעם בשבוע.
  • אל תהססו לפנות. הצעד הראשון הוא בדרך כלל הכי קשה, גם מי שמתנדב ואינו מחויב, לכאורה, עדיין חושש – מדחייה אפשרית, ממחויבות ומדברים אחרים. אבל אם תתגברו על החשש והמבוכה הראשוניים תגלו שכמעט בכל מקום יקבלו את פניכם בשמחה ובהתלהבות. רוב העמותות והארגונים זקוקים לאנשים שיוכלו לתרום ולהתנדב, גם אם בתדירות נמוכה. יש סיכוי טוב שמי שיקבל את פנייתכם הוא מתנדב כמוכם, ולכן יבין ללבכם ולרצונכם לתרום, ויסייע לכם למצוא תפקיד הולם, לגבש לוחות זמנים סבירים ולהתוודע לסביבה החדשה.
  • נסו להכניס את ההתנדבות לשגרת חייכם. אם חשוב לכם להתמיד ולנסות ליצור שינוי, כדאי שמן ההתחלה תשבצו את פעילות ההתנדבות שלכם בלוח הזמנים השבועי או החודשי הקבוע שלכם. כך גם תיצרו מסגרת שקל לזכור אותה ולעמוד בה, וגם תכניסו את הפעילות החדשה לחייכם באופן שוטף.

בהצלחה!

כתיבת תגובה

תפריט נגישות