טיפים לבניית קריירה בתחום החינוך הבלתי פורמלי

חינוך הוא תחום מרתק, ומושג החינוך עובר גלגולים והגדרתו משתנה כל העת. אם פעם חינוך היה שם נרדף להשכלה או ללמידה, היום המושג הוא רחב ופתוח הרבה יותר, וכולל תחומים שלמים של מעורבות קהילתית וחברתית. החינוך כבר אינו מצטמצם לכותלי בית הספר, והדרכים להנחיל אותו אף הן התרחבו והתגמשו. אנשים שהחינוך הוא בדמם, שרוצים לעבוד אם ילדים ובני נוער ולהטביע את חותמם על הדור הבא, מתקשים פעמים רבות להזדהות עם הדרכים, השיטות והאידאולוגיה של בתי הספר, כלומר של החינוך הפורמלי. למרות השינויים שעוברים על המוסד הוותיק הזה, הוא עדיין מקובע יחסית ומציב את מחנכיו בעמדה חד משמעית של מורה או מפקח. לכן אנשי חינוך שמבקשים לעבוד יחד, בגובה העיניים, בדיאלוג או בהפריה הדדית עם חניכיהם, עלולים לחוש שבית הספר אינו המסגרת המתאימה לכך. אבל היום פתוחות בפני אלה אפשרויות רבות גם מחוץ לבתי הספר ולמוסדות החינוך הפורמליים. קריירה בתחום החינוך הבלתי פורמלי היא פתרון נהדר עבור מי שמתעניין בחינוך אך לא בהכרח בבתי ספר.

חינוך בלתי פורמלי הוא שם כולל למסגרות שונות, הפועלות לרוב מחוץ לבית הספר ולשעות בית הספר: עמותות, תנועות נוער, מרכזים קהילתיים ועוד. הכוונה אינה לחוגים ייעודיים, שמטרתם להנחיל ידע בתחום מסוים, אלא למסגרת חינוכית ואידאולוגית המתקיימת מחוץ למוסדות החינוך הפורמליים. אם אתם שוקלים קריירה בתחום זה, הנה כמה טיפים מועילים:

  • הקדישו מחשבה לחינוך באופן עקרוני. האם התחום הזה מדבר אליכם? האם הוא חשוב בעיניכם? איך אתם תופסים אותו ומה המשמעות שלו עבורכם? חינוך בלתי פורמלי הוא חינוך לכל דבר, ולכן חשוב שתראו בעצמכם אנשי חינוך, במובן העמוק של המילה. רצוי גם שתהיו נרגשים לקראת האפשרות לעבוד עם ילדים ובני נוער באופן שוטף ויום-יומי.
  • מצאו מסגרת שאתם מזדהים עמה. מציאת מסגרת שכזו עלולה להיות תהליך מורכב ואפילו ארוך, אבל נחוץ וכדאי. לשם כך חשוב לברר, לקרוא, לפגוש ולהתנסות. ברוב המסגרות ישמחו להסביר לכם ולארח אתכם. כאשר אתם פוגשים בתוכן המדבר אליכם – העמיקו את ההיכרות וההתנסות, וודאו שגם דרכי הפעולה של הארגון מקובלים עליכם ושההתנהלות הפנימית בו תקינה. לעבודה מתוך תחושת מחויבות ושייכות אין תחליף ולכן לא כדאי לדלג על מציאת האכסניה המתאימה עבורכם.
  • הקדישו פרק זמן ללמידה מבפנים. דברים שרואים מכאן לא רואים משם, ולכן חשוב שתעבדו מתוך הארגון ועבורו, ותתנסו בעבודה ובחינוך בדרגים הנמוכים שלו. כך תוכלו להתוודע לקשר השוטף בין מדריכים וחניכים, לדינמיקה המאפיינת את הארגון, להכיר את דרכי הפעולה ואת הנפשות הפועלות, ובהמשך אולי גם לגבש טכניקות משלכם לעבודה בתחום.
  • לימודים. עבור מי שבטוח שהוא רוצה להתקדם בתחום, וצבר מעט ניסיון וידע, מומלץ לא לוותר על לימודים מסודרים. אמנם לימודי חינוך בלתי פורמלי נשמעים בתחילה כאוקסימורון, אבל למעשה התכניות המצוינות הקיימות בכמה וכמה מוסדות כיום מציעות העמקה מצוינת בתחום. הן מאפשרות הרחבה של הידע הכללי ושל ארגז הכלים הספציפי, ועוזרות לרוב לגבש תפיסת עולם חינוכית מוסדרת, המסייעת בהתקדמות בתחום. מעבר לכך, תואר בתחום יזכה אתכם בהכרה מצד מוסדות וארגונים שונים, מה שיכול לשפר את האפשרויות העומדות בפניכם – הן מבחינת בחירת מקום העבודה, הן מבחינת אפשרויות הקידום בתוך ארגון נתון.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות