טיפים לקניית מתנות עם ערך מוסף

קניית מתנות עם ערך מוסף חברתי וסביבתי היא חלק מפיתוח מודעות להרגלי הצריכה שלנו. מתנות קונים מהלב, מתוך רצון להעניק ולשמח. למרות הכוונות הטובות שעומדות מאחורי הקנייה, פעמים רבות אנחנו מפספסים לחשוב על ההשלכות החברתיות והסביבתיות של המוצר שאנו קונים. למשל, האם תהליך הייצור היה כרוך בניצול עובדים במדינות "עולם שלישי", האם מדובר בתעשייה שמזהמת מקורות מים, כורתת יערות גשם או עורכת ניסויים בבעלי-חיים. אחד המאפיינים של הגלובליזציה של הכלכלה, הוא שאנו מורחקים ממה שעומד מאחורי המוצרים שאנו קונים- כמעט הכל מגיע אלינו מסין, דברים נראים ארוזים יפה על מדפים ולמראית עין כבר אין זכר לסבל ולפגיעה העמוקה שהם גורמים.

מי שמחפש צרכנות אחרת, יחפש וימצא אתר מומלץ העוסק באפשרות להעניק מתנה, שהיא גם יפה, גם טעימה, גם סביבתית וגם חברתית! בארץ גם כמה פרויקטים המייצרים ומשווקים מוצרים ומתנות בהם נתנו את הדעת לתהליך הייצור- פרויקטים שיקומיים שנוסדו על מנת לספק תעסוקה לאנשים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים, פרויקטים המשווקים מוצרי "סחר הוגן" ועוד.

פרויקטים שיקומיים

בארץ קיימים מספר פרויקטים שמטרתם להעניק לאנשים עם צרכים מיוחדים הזדמנות לעסוק בפעילות משמעותית ומספקת בהתאם ליכולתם. ההשתתפות בפרויקטים מאפשרת לעובדים להשתכר בכבוד, וכמו כן תורמת להשתלבות שלהם בקהילה ולביטחונם העצמי. במסגרת פרויקטים אלו מועסקים עובדים בעלי נכויות פיזיות או לקויות שכליות, פגועי נפש, בני נוער בסיכון ועוד. העבודה כוללת בעיקר יצירה של חפצי נוי שונים, אשר בהמשך משווקים בחנויות מיוחדות. הנה כמה דוגמאות לפרויקטים מסוג זה:

–        זר-עוזר: פרויקט שיקומי אשר הוקם ע"י עמותת  צ'יימס ישראל, עמותה ללא מטרות רווח, אשר שמה את הדאגה למשתקמים במרכז פעילותה. במסגרת הפרויקט עובדים בשזירת זרי פרחים אנשים בעלי פיגור שכלי ומוגבלויות נוספות. העובדים מקבלים הכשרה בתחום זה וזוכים להזדמנות להשתכר בכבוד.

–        קרן "אהבה": מפעל מתנות  של  "בית איזי שפירא” . ההכנסות מהמתנות מוקדשות כולן לטיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים במסגרת העמותה.

–        ארגון "מתן": הארגון מרכז קטלוג מוצרים אשר מיוצרים על-ידי אנשים עם צרכים מיוחדים ובני נוער בסיכון. תוכלו למצוא: סבונים ממפעל "ידיים" , יינות של יקב טוליפ בו עובדים דיירי "כפר תקווה" , עבודות קרמיקה מעשה ידיהם של מבוגרים אוטיסטים מכפר "עופרים" ועוד.

–        חנות "כלים שלובים"- בחנות מגוון מוצרי נוי אשר יוצרו ע"י אנשים עם צרכים מיוחדים במסגרות שיקומיות שונות. תוכלו למצוא כלי אוכל מקרמיקה, מגנטים למקרר, לוחות שעם, שעונים, חמסות ועוד.

–        "זר מתוק"- מפעל המייצר זרים העשויים מממתקים. המפעל משלב בין העובדים אנשים בעלי צרכים מיוחדים, כגון נפגעי נפש במסגרת מועדונים של עמותת "אנוש".

מוצרי סחר הוגן

מוצרי סחר הוגן מיוצרים ללא ניצול עובדים ותוך התחשבות בסביבה ובבעלי-החיים. העובדים מקבלים שכר הוגן בתמורה לעבודתם ובתהליך הייצור ישנה שאיפה למזער נזקים סביבתיים ופגיעה בבעלי-חיים. בארץ, מי שיזם את פרויקט שיווק המוצרים הוא ארגון "פעולה ירוקה" ובהמשך הצטרפו ארגונים נוספים וביניהם "אחותי", אשר כיום מחזיק חנות בתל-אביב למוצרי סחר הוגן. המטרה היא לעודד כלכלה מקומית בת-קיימא הפועלת למען שוויון וצמצום פערים חברתיים ומגדריים.

החנות של ארגון "אחותי" משווקת מגוון מוצרים ועבודות יד של נשים, עם העדפה לנשים מהפריפריה מבחינה גאוגרפית, חברתית ואתנית: החל מקבוצת נשים אתיופיות מקריית גת ועד לנשים ערביות מכפרים בגליל. בחנות תוכלו למצוא: כלי בית וקרמיקה, מוצרי טקסטיל, ספרים, תכשיטים, מוצרי קוסמטיקה טבעית, מתנות לחגים, פסלים וחפצי נוי נוספים, מוצרי מזון תוצרת בית (ריבות, ליקר פרות, שמן זית, ועוד), בובות ואביזרים לחדר התינוקות, יומנים ומוצרים מנייר ממוחזר ועוד.

תרומה לארגונים לשינוי חברתי-סביבתי

קרה לכם שרציתם לקנות מתנה לאדם אהוב, שאלתם את עצמכם מה הוא בעצם צריך, והגעתם למסקנה שכבר יש לו הכל? מתנה מקורית יכולה להיות לתת תרומה בשם אותו אדם לארגון הפועל לשינוי חברתי או סביבתי. כדאי כמובן לבחור ארגון הפועל בתחום הקרוב ללבו של אותו אדם. כך תהיו בטוחים שהכסף שלכם הולך למטרה טובה.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות