טקס הפרשת חלה – איך הוא מתבצע ולמה הוא עוזר?

ריח החלות הטריות, המתוקות והזהובות הוא הריח המבשר את השבת. בימינו חלה הוא השם שבו מכני את הלחם החגיגי של שבת וחג, אבל למעשה זהו החלק הטוב בבצק שבזמנו הופרש לטובת הכוהנים בית המקדש. הימים האלה עברו, אך מצוות הפרשת חלה נותרה על כנה. לשם מה מבצעים אותה, כיצד ואילו סגולות יש בה?

מהי חלה ומהו טקס הפרשת חלה?
מצוות הפרשת חלה היא המצווה הראשונה שעשו בנות ישראל עם כניסתן לארץ ישראל. היא ניתנה בספר במדבר, פרק ט"ו, פסוק י"ט: "בבואכם אל הארץ אשר אני מביא אתכם שמה … ראשית עריסותיכם חלה תרימו תרומה …". הכוונה במילה חלה היא חלק קטן מעיסת הבצק ללחם על סוגיו השונים. התרומה יועדה כאמור לכוהנים שעבדו את בית המקדש.
מכיוון שהמצווה הזו ניתנה בתורה, היא נעשית להלכה גם היום, כאשר בית המקדש אינו קיים והכוהנים אינם זקוקים לתרומות על מנת להתפרנס. לכן כיום החלק המופרש מהחלה נשרף בתנור או באש כיריים.

הסגולות המיוחסות להפרשת חלה
מצוות הפרשת החלה היא חלק מתרי"ג המצוות, אך היא מיוחדת לנשים וניתנת באחריותן. הכנת הלחם דורשת זמן ומקום קבוע הכולל תנור. לכן הוא מסמל גם את מרכזו של הבית. עוד בימי בית המקדש הפרשת החלה סימנה את נתינת החלק הטוב לאנשים המשרתים את השם וכך זוהי למעשה נתינה לאלוהים.
הרקע הזה הביא לאמונה כי קיום מצוות הפרשת חלה הוא בעל סגולות ומעניק כוח ושמירה לנשים המקיימות אותה ולמשפחתן. לכן בזמן בציעת חלק הבצק נהוג להתפלל לזיווגים, ללידה קלה, לבריאות הקרובים ולהצלחה בכל עניין.

מאיזה בצק ניתן להפריש חלה?
ניתן להפריש חלה רק מבצק העשוי מאחד או יותר ממיני הדגנים הבאים: חיטה, שעורה, שיבולת שועל, שיפון וכוסמין. הבצק צריך שיהיה עשוי בעיקר מקמח הדגן וממים. ניתן להפריש חלה גם מבצק שהוספו לו שמן, ביצים, חל ודבש, אך בחלקים קטנים יותר ממים. הכוונה שיהיה זה בצק של לחם ולא של עוגה. בכל מקרה אחר ניתן להפריש חלה אך ללא ברכה.

המשקל הכולל של עיסת הבצק ממנה מפרישים את החלה צריכה להיות במשקל מסוים. יש הבדלים בכך בין אשכנזים לספרדים, אך בכל מקרה, לא יהיה המשקל פחות מקילו ורבע של בצק ועד לקילו ושמונה מאות גרם. במקרה שעושים כמה בצקים בכה קערות, ניתן לאחד אותם לקערה אחת ולהפריש חלה עם ברכה. כיום נוהגות נשים לאפות יחד ולאחד את הקערות לצורך ביצוע המצווה. את החלה מפרישים לאחר הלישה ולפני האפייה. גודל החלה הוא כשלושים עד חמישים גרם, כגודל כדור טניס.

כיצד מתבצע הטקס
הנשים מניחות את הבצק לפניהן. מי שרוצה לבקש בקשות מסוימות עושה זאת בשלב זה. לאחר מכן נאמרת הברכה: בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם‮, ‬אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ‮ ‬בְּמִצְוֹתָיו‮, ‬וְצִיוָּנוּ לְהַפְרִישׁ חַלָּה. הספרדים מוסיפים את המלה תרומה בסופה של ברכה זו. לאחר מכן מפרישות הנשים את החלה ואומרות: "הרי זו חלה". לאחר מכן שורפות את הבצק המופרש בתנור או על הכיריים.‬‬‬

היכן ניתן כיום ללמוד על מצוות הפרשת חלה
מי שאינה יחיה בקהילה דתית ורוצה להתנסות בטקס יכולה למצוא רבניות רבות שעורכות אותו עבור קבוצות של נשים. קבוצות כאלה נוהגות להיפגש, להתפלל יחד ולבקש בקשות מיוחדות בעת הפרשת החלה. בנוסף, קיימים פורומים באינטרנט שיכולים לסייע בשאלות ולחבר בי נשים במעוניינות לבצע יחד את הטקס השבועי.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות