טרומבוזה – כיצד מתמודדים עם זה?

אחד המנגנונים החשובים ביותר שפועלים בגוף האדם, זה המנגנון שמאפשר לדם שלנו להיקרש. הסיבה שמנגנון זה הוא חשוב, שכן אם חס וחלילה קורה לנו משהו ואנחנו נפצעים או נחבלים, עוברים ניתוח, או דבר אחר במהלכו דם מדמם וניגר החוצה, הרי שאם הוא לא ייקרש בשלב מסוים, הרי סביר להניח שהמערכות הפנימיות של כלי דם ייהרסו.

ברגע שמנגנון קרישת הדם עובד, אז תוך רגעים מסוימים הפתח ממנו יוצא הדם, יופיע בו קריש דם שיסתום אותו וכך הדימום ייעצר. צריך לומר, המנגנון הזה פועל כמעט באופן קבוע, במובן הזה, שמדי יום אנחנו נפצעים ונחבלים בחבלות קטנות, אז הדם שלנו נקרש על בסיס קבוע. אך המשמעות החשובה יותר של מנגנון זה, הוא בעת אירועים גדולים יותר, ניתוחים, פציעות וכדומה. במקרים כאלה, אנחנו חייבים שהמנגנון יעבוד בשביל שלא נדמם ללא הפסקה.

טרומבוזה, הוא תוצר לוואי במובן מסוים של מנגנון זה. מדובר על תופעה שנוצרת לא פעם אצל אנשים, במסגרתה מופיעים אצלם קרישי דם ללא סיבה. אותם קרישי דם מופיעים בכלי הדם. בדרך כלל הם מופיעים בוורידים של הרגליים וזה נובע מכך שהמערכת שם איננה תקינה.

לפני שנסביר כיצד מטפלים במצב של טרומבוזה, נבין למה זה קורה. ישנן סיבות שונות מדוע זה יכול לקרות, העיקריות הן, ניתוחים, שבר בעצמות בחלק התחתון של הגוף, שכיבה ממושכת אחרי מחלה, עודף משקל, תנועתיות מוגבלת, ריבוי כדוריות אדומות בדם. לא פעם התופעה תיווצר גם במצב של בעיות גנטיות, סרטן, וכן  שינויים הורמונאליים בגוף.

כיצד מטפלים במצב של טרומבוזה?

תהליך הטיפול מתחיל באבחון של הרופא. הוא יצטרך לבדוק את הרגליים, יצטרך לבחון את הוורידים, סביר להניח שהוא ישתמש במכשירי צילום והדמייה לראות מה המצב בתוך הווריד בשביל שהוא יוכל להחליט כיצד לטפל.

הטיפול יכול להתבצע במספר צורות, על פי רוב הטיפול מתבצע באמצעות כדורים, זאת על מנת לאפשר לקרישים להשתחרר וכן להימנע מהם להתפשט לאזורים אחרים בגוף. אחרי הטיפול, יתבצע מעכב לאורך זמן זאת על מנת שיהיה ניתן לבחון שהבעיה לא חזרה. צריך לומר, שבמקרים מסומים, כמו למשל עישון כבד, עודף משקל, אז המטופל יתבקש לשנות את ההרגלים, על מנת שהוא יוכל לשמור על עצמו.

במידה והאבחון לא מתבצע בצורה נכונה, צריך לומר, זה עלול להיות מסוכן לטווח קצר וארוך. הרבה פעמים מצב של טרומבוזה יכולה להוביל לסיטואציה כגון, תסחיף ריאתי ועוד. מדובר במצב שיכול להוביל להשפעות יותר חמורות ואז יהיה קשה הרבה יותר לטפל בבעיה.

לסיום, בשביל להימנע ממצב זה, יש לפנות באופן מיידי לרופא שמתמחה בטיפול בטרומבוזה, על מנת שיאבחן את הבעיה וידע כיצד לטפל בה כמה שיותר מהר וכמה שיותר מדויק ונכון.

 

 

 

 

כתיבת תגובה

תפריט נגישות