סופח לחות: הגיעה העת לדבר על לחות בסביבת גידול

מכירים את הימים החמים האלו בחודשי הקיץ בהם לא משנה מה נעשה אנחנו פשוט לא מצליחים לקרר את עצמנו? השמש קופחת ואנחנו לא מוצאים מנוח ורגיעה בשום מקום, גם לא תחת עץ וצל. אם זה מוכר לכם זה אומר שאתם כבר מבינים משהו על מה היא לחות ואיזו השפעה יש לה. כאשר האוויר סביבנו רווי במים, יש לחות, ואפילו הזיעה שנועדה לצנן את הגוף שלנו לא מתאדה.

מנגד, יש ימים כאלו בחודשי הקיץ שהם חמים לא פחות ובכל זאת אנחנו יכולים לשכב על החוף, למשל, תחת קרני השמש ועדיין לחוש טוב, הסיבה לכך היא ככל הנראה – לחות נמוכה. האוויר יבש, הזיעה שלנו מתאדה מהעור ושומרת עלינו צוננים.

יחד עם זאת, כאשר הלחות מאוד מאוד נמוכה, פחות מ-25%, אנחנו נחוש ברע. העור שלנו יתייבש, מערכת הנשימה שלנו תתקשה לתפקד וגם העיניים שלנו יהיו יבשות ומגורות. למה כל ההקדמה הזו, אתם שואלים? כי כמו התגובה שלנו ללחות כך זה גם עם צמחים.

צמחים ולחות

משום מה מרבים לדבר על דשנים, על מצעים, על חומרי הזנה ועל רמות PH, אבל לא מדברים מספיק על מד לחות, קולט לחות ורמות לחות בסביבת גידול של צמחים וחבל. מדוע חבל? כי לרמות הלחות בסביבת הגידול ההידרופונית יש השפעה מכרעת על הצלחת היבולים. ואם לא נותנים לרמות הלחות את הכבוד שלהן, היבול יכול להיהרס באחת. אז מה היא לחות? כיצד היא משפיעה על הצמחים ההידרופוניים שלנו? ואיך ניתן לשלוט בה? מיד נראה.

רמות לחות
על אף שיש להתאים לכל צמח ולכל שלה התפתחותי רמות לחות שונות, אפשר בהחלט לדבר על טווחים כלליים

זהירות! רמות לחות קיצוניות

רגע לפני שנכנס לעובי הקורה של מד לחות, סופח לחות, לחות יחסית ומדידת לחות, ראוי לדבר על רמות לחות קיצוניות. מה שלא יהיה חשוב להימנע מסביבה שבה רמות הלחות הן קיצוניות, קרי: גבוהות מדי או נמוכות מדי. רמות טובות של לחות הן לא ערך מוחלט. יש להתאים את שיעור הלחות לצרכים הייחודים של הצמחים שמגדלים וכן לשלב ההתפתחותי של הצמח.

טווחי לחות רצויים לשלבי התפתחות שונים

על אף שיש להתאים לכל צמח ולכל שלה התפתחותי רמות לחות שונות, אפשר בהחלט לדבר על טווחים כלליים. כך למשל, בשלב שבין הנביטה לפריחה (Vegetative stage) רצוי שרמות הלחות בסביבת הגידול ההידרופונית יהיו בין 60% לבין כ-70%. בשלב זה עוד אין מערכת שורשים ויהיה לצמח הרבה יותר קל לשמור על איזון בין קליטת המים ואובדן של מים ברמות לחות שכאלו.

אילו צמחים נחשבים לסופחי לחות?

בשלב הפריחה, אפשר להוריד את רמות הלחות בסביבת הגידול לטווח שנע בין 40% לבין 50%, זאת מאחר שהשורשים כבר התפתחו, הם כבר סופחים מים וכדאי שסביבת הגידול ומערכת השורשים לא יהיו רוויות מדי במים. יותר מדי מים פירושם עובש, מחלות ומזיקים.

יתרה מכך, בשלב הפריחה יש לשמור על טווח זה של לחות גם כדי להבטיח תנועה מתמשכת של מים, חומרי הזנה ומינרלים בצמח ובפירותיו המתפתחים. לשלב הייחורים דרושים תנאים מיוחדים של כ-90% לחות, זה מסייע לבניית מערכת שורשים חדשה ואיתנה. ולשלב השתילים רצויה רמת לחות של כ-60%.

לחות יחסית – RH

נהוג למדוד לחות יחסית בסביבת גידול ולא לחות מוחלטת. לחות יחסית משמעה היחס שבין שיעור האדים הנמצאים באוויר בטמפרטורה מסוימת לבין שיעור האדים שבאוויר בנפח נתון מסוגל להכיל במצב של רוויה. הלחות היחסית היא תוצאה של שיווי המשקל העדין בין קצב האידוי לבין קצב העיבוי של מולקולות המים שבאוויר.

בדיוק בשל כך ידיעת טמפרטורת האוויר היא הכרחית למדידת רמות הלחות היחסית. ננסה להסביר עם דוגמה: אם הטמפרטורה בחלל הגידול עולה, רמות הלחות היחסית ירדו. לכן, ברמת לחות של 50% הטמפרטורה תעלה מ-20 מעלות צלסיוס לכ-22 מעלות, ותגרום לרמות הלחות לרדת בכ-3%.

קולט לחות ומד לחות – חובה בארגז הכלים של הגנן ההידרופוני

את מדידת הלחות ואת ויסות הטמפרטורה בחלל הגידול כדאי לבדוק ולווסת עם מד לחות וכן עם סופח לחות. חשוב לרכוש קולט לחות ומד לחות איכותיים ומהימנים. ניתן לרכוש מד לחות וקולט לחות במגוון חנויות, אך חשוב לא להתפשר על מוצרים בינוניים, כי אם לא נוכל למדוד, לווסת ולשלוט ברמות הלחות וכן בטמפרטורה השוררת בחלל הגידול ההידרופוני, כל ההשקעה שלנו תרד לטמיון.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות