מדריך לחיים בריאים: קרטוקונוס – דרכי מניעה וטיפול

מה זה בכלל קרטוקונוס ומה מאפיין את המחלה? כיצד ניתן למנוע אותה ולטפל בה? על כל זאת ועוד תוכלו לקרוא במאמר זה.

מה זה קרטוקונוס?

מחלת הקרטוקונוס היא מחלת עיניים שהמאפיין שלה הוא הפיכת הקרנית לצורת קונוס (ומכאן גם שמה). שינוי הצורה של הקרנית נעשה באופן הדרגתי ואט אט ניתן לחוש בראייה מעוותת ומטושטשת. בניגוד למחלות עיניים אחרות, הקרטוקונוס קורית בעיקר בגילאים צעירים, סביב גילאי העשרה והיא קיימת אצל נערים ונערות כאחד.

הגורם העיקרי

הגורם העיקרי למחלה הוא גנטי. כלומר, אם מישהו ממשפחתכם הקרובה סובל או סבל מקרטוקונוס בהחלט יתכן, שגם אתם או צאצאיכם תסבלו ממנה. יחד עם זאת, כמו כל מחלה גנטית, אין זה מחויב המציאות! גורם נוסף למחלה הוא דלקות עיניים חוזרות ובעיקר כאשר מופיע גרד בלתי פוסק בעין, שגורם לילדים לשפשף את עיניהם.

גורם נוסף

בעבר, המכשור לבדיקת הקרנית לפני ביצוע ניתוחי לייזר בעיניים לא היה משוכלל מספיק כדי לבחון התחלה של קרטוקונוס ולכן, אנשים רבים שעברו ניתוחי לייזר שונים בעיניים נטו לסבול מהמחלה. יחד עם זאת, המכשור של היום מאפשר בדיקה איכותית של הקרנית ולכן, כאשר אדם בא לבדוק אם הוא יכול לעבור ניתוח באמצעות לייזר בעיניים, ניתן לבדוק היטב את מצב הקרנית ומי שהקרנית שלו דקה מדי, לא יוכל לעבור את הניתוח.

דרכי טיפול

מחלת הקרטוקונוס היא מחלה בת טיפול והיות שמדובר על מחלה פרוגרסיבית, יש להתאים את סוג הטיפול לדרגת החומרה שלה. זוהי גם הסיבה לכך, שחשוב לבצע בדיקת עיניים בכל פעם שעולה תחושה של ירידה באיכות הראייה ללא קשר לגיל ומומלץ לבצע את הבדיקה אצל גורם מוסמך ומנוסה.

טיפול לפי שלבים

בשלב הראשוני, ניתן לשפר את איכות הראייה באמצעות משקפיים או עדשות רכות. אמצעים אלו אינם משפיעים באופן ישיר על הקרנית, אלא רק משפרים את איכות הראייה ואת איכות החיים של החולה.

בשלב מתקדם יותר, ניתן לעבור לשימוש בעדשות קשות, שבניגוד לעדשות הרכות, לא מקבלות את צורת הקרנית והן מהוות סוג של קרניות חלופיות ותקינות. העדשות הקשות מתחלקות לשי סוגים: האחד, עדשות קשות רגילות והשני הוא עדשות ייעודיות לקרטוקונוס. בין העדשות הקשות, שהן גם מורכבות יותר להרכבה, לבין העדשות הרכות ניתן להשתמש גם בעדשות היברידיות, בהן חלק אחד קשה והחלק השני רך. בשלבים המתקדמים יותר של המחלה ניתן להשתמש בעדשות סקלרליות המיועדות בדיוק למצב זה של קרטוקונוס.

בשלבים המתקדמים ביותר לש המחלה ניתן גם לטפל באמצעים פולשניים כגון קרוס לינקינג, הזלפה של חומר לעין ובמקביל חשיפה לקרני UVA. טיפול נוסף הוא באמצעות השתלה של מקטעים קשיחים למתיחת הקרנית. במידה וכל הטיפולים האלו לא יעילים, ניתן לבצע ניתוח להשתלת קרנית.

תפריט נגישות