מהו מסחר במדדים

הרבה פעמים אנו שומעים בחדשות פרשנים המדברים על ביצועי שוק ההון היום, למשל היום השוק נסגר בירידות או עליות שערים. למעשה בשוק ההון ישנן חברות רבות וזהו דבר רגיל שחלקן עולות וחלקן יורדות. אז למה בעצם מתכוונים הפרשנים כאשר הם מכריזים על כך שהשוק נסגר בירידות שערים, האם כל המניות הנסחרות איבדו מערכם? כלל וכלל לא. כאשר הפרשנים מדברים על ביצועי שוק ההון הם בעצם מדברים על ביצועים של מדדים שונים המשמשים כאינדקס למגמה הכללית בשוק. המדדים הם למעשה פרמטרים שאנו משתמשים בו על מנת לדעת את המגמה הכללית במסחר וכמו כן ניתן לסחור במדדים עצמם.

סקירת שוק יומית

קצת מבולבלים? אסביר באמצעות דוגמה, קחו למשל את מדד תל אביב 25 עליו אנו שומעים הרבה בחדשות ובמוספי הכלכלה והכספים. מדד תל אביב 25 מייצג את ביצועי המניות של 25 החברות הגדולות ביותר (מבחינת שווי השוק) הנסחרות בבורסה בתל אביב. סביר להניח שרובן של החברות המרכיבות את מדד זה הן חברות מוכרות אשר שמעתם עליהן. כאשר יש לנו מדד משקולל הלוקח בחשבון את 25 החברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה בתל אביב, בעצם יש לנו מדד אינדקס שמייצג את המגמה הכללית והדומיננטית בבורסה. באופן דומה ישנם מדדים מסוגים שונים, לא תמיד הם מתייחסים לחברות הגדולות ביותר. לפעמים הם בכלל לא מתייחסים לחברות, כמו למשל במקרה של מדדים בשוק הסחורות. מדדים מפורסמים שאולי שמעתם עליהם הם מדד הנסד"ק, הניי קיי, הדאו ג'ונס ועוד.

המדדים עולים ויורדים בהתאם לביצועים של החברות הנמצאות במדד; המדדים המייצגים אינדקסים של מניות הם בעצם נייר ערך סחיר בפני עצמו. כמו מניות ערכם של המדדים עולה ויורד ולכן ניתן לבצע בהם פעולות מסחר שונות, באותו האופן בו ניתן לסחור במניות. צורה מקובלת למסחר במדדים היא באמצעות מסחר באופציות בזכות יתרונות שיש לאופציות (אופציות הן מוצר נזיל ובעלות עלויות עסקה נמוכות).

כל מי שסוחר בצורה מוצלחת בשוק ההון יכול גם לבצע מסחר במדדים באופן מוצלח, זה אפילו מומלץ. מסחר בממדים משרת בהרבה מקרים אסטרטגיות של ביזור סיכונים. מסחר במדדים מתבצע היום און ליין במסגרת מסחר און ליין בשוק ההון. אם יש לכם חשבון למסחר און ליין תוכלו גם לסחור במדדים. ישנם סוגים שונים של מדדים, הרבה יותר ממה שהזכרתי במאמר זה. בדומה למכשירים פיננסיים אחרים, גם כאן קיימת האפשרות להרוויח הן מעליות ערך והן מירידות ערך. אך כמובן שלשם כך עליכם לקרוא נכון את המגמות בשוק ולשחק בהתאם.

תפריט נגישות