מה ההבדל בין אופטומטריסט לרופא עיניים

נניח שאתם סובלים מיובש בעיניים, למי תפנו. האם תלכו לרופא או שתתייעצו עם אופטומטריסט? ואם רוצים בדיקת עיניים בשבילינו או בשביל הילד או הילדה, כדי להתאים משקפיים, למי ללכת במקרה הזה? הפעם נסביר בדיוק מהו ההבדל בין שני אלה – רופא העיניים מצד אחד והאופטומטריסט מהצד השני.

מהו תפקידו של אופטומטריסט?

במידה רבה, שני בעלי התפקידים הללו, רופא העיניים וכן אופטומטריסט, יודעים היטב כיצד העין עובדת. הם בעלי תחומי ידע רבים שחלקם משותפים בביולוגיה ואופטיקה, אבל הם בעצם משלימים האחד את עבודתו של השני. נתחיל בלהסביר מתי להגיע אל האופטומטריסט.

הכשרתו של איש מקצוע זה אומנם איננה מעניקה לו הסמכה להציע תרופות או לאבחן מחלות של העין ומערכת הראיה, אבל הוא האיש שיכול לזהות ליקויי ראיה ותפקודי ראיה נפוצים. הוא יודע לזהות ליקויים כמו קוצר ראיה אך גם פזילה או מצבים שנקראים עין עצלה (כאשר עין אחת בעצם חלשה יותר מהשנייה).

בדרך כלל, אנו נגיע לאופטומטריסט כדי שנוכל לקבל מרשם למשקפיים או לעדשות מגע. אך למעשה, הניסיון הרב שלהם מצליח להביא לעיתים קרובות גם לזיהוי מצבים רפואיים, שאבחונם ממשיך אצל רופא העיניים. נזכור כי גילוי מוקדם של מחלות עיניים לא נובע הרבה פעמים מכאבים או סימפטומים נפוצים כמו יובש בעין. וכאשר מצליחים לגלות למשל סימן ללחץ בתוך העין שהנבדק אפילו לא מודע לו, אפשר לצמצם את הנזק האפשרי ולחתור לריפוי והטבה בראיה.

אם כן – אבחון הראיה נעשה אצל אופטומטריסט. רופאי עיניים באופן שוטף פחות מתעסקים בכך כיום. ואצל אנשים שמקבלים בפעם הראשונה מרשם למשקפיים או לעדשות, אופן השימוש והנחיות נוספות גם הן ניתנות, מעבר לביצוע בדיקה. ומדי כמה חודשים או בכל מקרה של ראיה לא מושלמת, ניתן לחזור לבדיקה נוספת. חשוב רק לציין כי בדיקות ראיה שגרתיות, בקרב ילדים קטנים מבוצעות אצל רופא. אם יש צורך בהתאמת משקפיים, הרופא הוא זה שיפנה את המטופל הצעיר לאופטומטריסט.

מהו תפקידו של רופא העיניים?

בעוד שאופטומטריסט מציע התאמה של אביזרים לשיפור איכות הראיה, רופא העיניים מאבחן פתולוגיות ומצבים רפואיים. הרופא הוא היחיד המורשה לתת מרשם לתרופות או להציע דיאגנוזה או פתרונות נוספים. גם למי ששוקל לעשות ניתוח להסרת משקפיים או שסובל מכאבים בעיניים או סימפטומים אחרים, צריך לפנות לרופא.

נכון אמנם שאופטומטריסט מנוסה יוכל לזהות היטב דלקת עיניים. אבל הגורם המוסמך שבאמת יכול להבדיל בין גירוי שנובע מדלקת לבין גירוי בעין או כאבים ממקור אחר, הינו הרופא. גם זיהוי של מחלות עיניים, נפוצות יותר או פחות, עכירות העדשה, לחץ תוך עיני וכיוצא באלה, הם דברים שהרופא מוסמך לבצע. גם ליקוי ראויה שמופיע בצורה מהירה ולא בהדרגה, טשטוש ראיה שלא היה מוכר קודם לכן וכדומה, מחייבים בדיקה רפואית.

 

תפריט נגישות