מה זה מדד המחירים לצרכן?

מדד המחירים לצרכן הנו מדד אשר משתנה מעת לעת והוא מחושב על ידי סטטיסטיקות ונתונים שונים אשר מטרתם למדוד את השינוי במחירים השונים בשוק הצרכנות, שירותים וסל המוצרים אשר נצרכים על ידי הצרכן.

מכיוון שמטרתו של המדד לצרכן הינה למדוד שינויים במחירים, הערך המספרי המוחלט של המדד הוא לא חשוב כמו רמת השינוי היחסית שלו.
תמיד השינוי בערך של המדד ייצג שינויים שחלו במחירים של מוצרים אשר כלולים בסל מסויים, הערך של המדד נקבע אחת לכל תקופה מסויימת. הסל עצמו, מורכב ממספר שירותים ומוצרים שונים אשר נצרכים על ידי קבוצה שונה של צרכנים.

הבעיות השונות בחישוב המדד לצרכן

  1. מוצרי צריכה חדשים – ישנה בעיה בטיפול של מוצרים חדשים אשר נכנסים לסל וקביעת המדד שלהם.
  2. מכיוון שהמדד מודד את הרגלי הצריכה של קבוצה מסוימת של צרכנים, ישנה בעיה בלקבוע את התקופה והפרק זמן שבו צריך לבצע את המדידה עצמה.
  3. כיצד מושפע המדד כאשר ישנים שינויים באיכות של מוצרים שונים?

 המדד לצרכן בישראל

בארץ, המדד מחירים לצרכן נבנה עוד מתקופת המנדט הבריטי בשנות ה – 20 והוא מחושב לפי סל שאמור לשקף את הרגלי הצריכה של משפחות "עירוניות" בישראל, כאשר ב- 15 בכל חודש בשעה 18:30 מפורסם המדד מחירים לצרכן על ידי בנק ישראל.
ה"סל" מורכב מעשרה תחומים שונים כגון: אוכל, הלבשה, תחבורה וכד',כאשר גם להם מרכיבים משניים, כאשר לכל מרכיב שכזה יש הוא פקטור בהרכבת המדד לצרכן אשר מתבטא בצורה של אחוזים ומעיד על כמה כסף מוציאה משפחה ממוצעת כל חודש.
זאת אומרת שבמידה ו –  37%מההוצאות החודשיות של משפחה הם על תחבורה, אז דבר זה גורם לסעיף התחבורה להוות כ – 37% מהמשקל במדד.
יש לציין כמובן שהרגלי הצריכה של המשפחה משתנים כל הזמן אחת לשנתיים, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בוחנת את הרגלי הצריכה ולפיכך מרכיבה סל תצרוכת המושפע מהנתונים הללו.

למה משתמשים במדד ועל מה הוא משפיע

  1. לא כולם יודעים את זה אבל כאשר יש אינפלציה זאת אומרת שהמדד עלה וכאשר יש דיפלציה הייתה ירידה במדד.
  2. בעזרת המדד אפשר לעקוב אחר שינויים והתפתחוויות שונת במשק הישראל.
  3. המדד לצרכן משמש בסיס לחישוב של תוספת יוקר שמתבטא בגובה משכורות של שכירים עקב עלייה ביוקר המחיה.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות