מה זה ניקור FNA וכיצד הוא מתבצע

בלוטת התריס שלנו מפרישה הורמונים המשפיעים באופן ישיר על קצב חילוף החומרים בגופנו. הקשריות בבלוטת התריס, הינן גושים בגדלים של מספר מילימטרים בלבד, שהינן שכיחות במיוחד באוכלוסייה. מה זה ניקור FNA ואיך הוא קשור לכל העניין? ובכן, פשוט מאוד – מדובר בבדיקה לבלוטת התריס, עליה נסביר במאמר הבא.

מה זה ניקור FNA 

חשוב להבין שקשריות בבלוטה לרוב לא ישפיעו על התפקוד שלה, למעט מקרים נדירים בהן יפרישו הקשריות עודף הורמונים. ברוב הפעמים ניתן לחוש את הקשריות במישוש פשוט, אך בדיקת אולטרסאונד תעניק תמונה ברורה יותר. עדיין מבולבלים? הבה נסביר מה זה ניקור FNA וכיצד הוא מתבצע:

  • בדיקה פשוטה – הבדיקה מתבצעת באמצעות מחט קטנה ועדינה מאוד, בעור הצוואר. לרוב נהוג לבצע בין ניקור אחד לארבעה, תלוי בסוג העור וכמה חומר הרופא מצליח למשוך בניקור הראשון, עד שיאסוף מספיק חומר בכדי לאבחן את המצב בצורה המדויקת ביותר.
  • אולטסראונד – לצד המחט, הרופא ישתמש לרוב גם במכשיר אולטסראונד כדי לעקוב אחרי המחט ולוודא שהיא מגיעה למקום הנכון, בלי לפגוע חלילה באיזור אחר בצוואר. במהלך הבדיקה המטופל יידרש לא לזוז, לא לבלוע רוק וכמובן לא לדבר. ניתן לאלחש את המקום, לתת כדור נגד חרדות, משכך כאבים ועוד. 
  • בדיקה לא מסוכנת – חשוב להבהיר שבדיקה לא מסוכנת ואין לה תופעות מיוחדות, פרט אולי לשטף דם שיכול להיווצר במקרה והמחט מנקרת במקור הלא נכון. כדי למנוע מצב שכזה, עושים שימוש במכשיר האולטסראונד. 
  • דיווח על תרופות – ובכן, מדובר בבדיקה רגילה למדי שלא דורשת הכנות מסוימות. כמו כל בדיקה אחרת גם כאן מומלץ לעדכן את הרופא אם הנכם נוטלים תרופות מסוימות באופן קבוע, על מנת לקבל ממנו הנחיות כיצד לנהוג לפני ואחרי הבדיקה עצמה במידת הצורך. 

מתי נדרשת הבדיקה?

עכשיו כשאתם יודעים מה זה ניקור FNA אפשר לדבר על הסיבות לביצוע הבדיקה; כשיש לחץ על איברים בסמוך לקנה הנשימות, כשישנה פעילות יתר בבלוטת התריס בעקבות עודף בהפרשת הורמוני התריס, כשהקשריות גדלות כל כך עד שאפשר לראות אותן ממבט קצר על האדם שסובל מהן, מעוד. כך, אם גם אתם חשים אי נוחות מסוימת בגרון, מומלץ לבדוק את הנושא בהקדם על מנת למנוע התפתחויות.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות