משקיעים בבריאות: השקעות ברפואה דיגיטלית בימי קורונה

תחום הבריאות הדיגיטלית חווה קפיצת גדילה בשנים האחרונות, ומשבר הקורונה הוסיף ונתן לו דחיפה משמעותית. יתכן שהחזון של רפואה מותאמת אישית המנטרת את המצב הרפואי שלנו באופן שוטף יהפוך למציאות מהר משחשבנו

התפשטות נגיף הקורונה הכניס את הכלכלה בישראל ובעולם למשבר והוביל לטלטלות בשוקי ההון. עסקים רבים נסגרו או נפגעו קשה מאוד מהפסקת מרבית הפעילות הכלכלית, שנמשכה כמה שבועות. ואולם, ההתמקדות במצב הבריאות בכל רחבי העולם, יחד עם הצורך לשמור על ריחוק חברתי כדי למנוע את המשך התפשטות הנגיף, הביאו לעניין גובר בתחום הבריאות הדיגיטלית. מנהלי השקעות שעוד לפני הקורונה עקבו באופן צמוד אחרי ענף הבריאות, זיהו במהרה את ההזדמנות האדירה הטמונה גם בתחום הבריאות הדיגיטלית דווקא כעת.

מהם מנועי הצמיחה העיקריים של שוק הבריאות הדיגיטלית?

כבר היום שוק הבריאות העולמי מגלגל כ-3 טריליון דולר בשנה והתחזיות צופות גידול משמעותי. שלוש המגמות העיקריות בתחום הבריאות הן התארכות תוחלת החיים וכתוצאה ממנה הזדקנות האוכלוסייה, וכן גידול בהיקף המחלות הכרוניות בקרב האוכלוסייה.

המפגש בין מגמות אלה למגמות העיקריות בתחום הטכנולוגיה והתעשייה מוביל לגידול אדיר בשימוש בביג דאטה ובינה מלאכותית (AI), לצורך מיכון של תהליכים בתחום הבריאות, ביצוע תחזיות חכמות ומתן טיפול מותאם אישית למטופל. הקפיצה האדירה ביכולות הטכנולוגיות ובפריסה של טלפונים ניידים חכמים מאפשרת לתת למטופל את הטיפול שהוא זקוק לו מרחוק, בצורה יזומה ובהתאמה טובה יותר לצרכים ולמאפיינים האישיים שלו. המטרות העיקריות של ההליך הן לשפר את איכות הטיפול, להפחית את עלות הטיפול הרפואי ולהגביר את נגישות הטיפול גם בתנאים בעייתיים, באזורים מרוחקים גיאוגרפית ולאוכלוסיות שמתקשות לקבל טיפול רפואי משמעותי.

מהם התחומים המובילים כיום ברפואה דיגיטלית?

עד למשבר הקורונה, התחומים של איכות חיים (wellness) ושימוש בלמידת מכונה (machine learning) לניתוח כמויות עצומות של דאטה נחשבו לתחומים המובילים ברפואה דיגיטלית. גם במהלך המשבר, למידת מכונה וביג דאטה הוכיחו את עצמן כיכולות קריטיות לזיהוי נתיב ההתפשטות של הנגיף, מיפוי התסמינים והיערכות של מערכות הרפואה לטיפול בהיקפים משמעותיים.

בנוסף, תחום הרפואה מרחוק (טלמדיסין) נמצא אף הוא בתנופת צמיחה בצל הקורונה. רפואה מרחוק הפכה ליכולת קריטית שכל נותן שירות רפואי רצוי שיפתח, אם ברצונו להצליח לתת טיפול רפואי שוטף בנסיבות בהן קיימת  שאיפה לצמצם למינימום סיכונים הנשקפים למטופלים ולצוותים הרפואיים עצמם. סביב ערוצי התקשורת בין מטפל למטופל, המהווים תשתית קריטית למתן טיפול מרחוק, מתפתחת כעת מערכת שלמה של מכשור רפואי נייד ואמצעי ניטור ומדידה של תסמינים רפואיים מרחוק, הכל כדי לאפשר לצוות הרפואי לתת מענה רחב ככל שניתן, כאמור, גם מבלי להביא את המטופל אל המרפאה או בית החולים.

מה צפוי לנו בשנים הקרובות?

אם עד כה, עיקר הפיתוחים בתחום הבריאות הדיגיטלית הגיעו מכיוונן של חברות הסטארטאפ והוזנו במידה רבה על ידי השקעות ראשוניות של משקיעי הון סיכון, הרי שבעתיד, אנו צופים כי נראה יותר השקעה גם מצד ממשלות וחברות הציוד והמכשור הרפואי שירצו להבטיח את התפתחות התחום ואת מעורבותן בו. להתרשמותנו, הממשלות מצידן מבינות יותר ויותר שעליהן להסיר חסמים שונים כדי לעודד את התפתחות הבריאות הדיגיטלית ועושות זאת כעת בקצב מוגבר. יתכן כי גם נראה כניסה משמעותית יותר של ענקיות הטכנולוגיה לתחום הבריאות, זאת לאחר ניסיונות מוגבלים ולא מוצלחים למדי בעבר. עושה רושם, כי בתי החולים וארגוני הבריאות ששולטים במידע רב על המטופלים מבינים גם הם, יותר מבעבר, את היתרונות של שילוב טכנולוגיות חדשניות במתן הטיפול הרפואי ולכן, אנו צופים כי בעתיד יתקיימו יותר שיתופי פעולה ביניהם לבין חברות הבריאות הדיגיטלית.

שוק הבריאות הדיגיטלית רותח כעת, אך קשה להתנבא מה בדיוק יקרה בו בטווח של 5 עד 10 שנים. אולם אין ספק שבשנים הקרובות נרגיש שינויים משמעותיים באופי הטיפול הרפואי שנקבל. כצרכנים, אנחנו נצפה לשירות מותאם אישית אלינו יותר ויותר, כפי שאנחנו מקבלים וצפויים לקבל גם בתחומים אחרים. כמשקיעים, זהו תחום שמומלץ שלא להתעלם ממנו וכדאי לעקוב אחריו בתשומת לב.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות