מתי נשתמש במתקן לטיהור שפכים?

מתי נשתמש במתקן לטיהור שפכים?

מים אפורים, מים שחורים ומה שביניהם

טיהור שפכים הוא דבר שנעשה בכל המדינות המודרניות במסגרת של מתקני טיהור גדולים הממוקמים בשולי הערים. עם זאת, למרות שהשימוש העיקרי במתקני טיהור שפכים נעשה בעיקר בסדרי גודל של עיר, טיהור שפכים יכול להתבצע גם באמצעות מתקנים מיוחדים שמתאימים לבית בודד. טיהור שפכים ביתי עוסק בטיהור של שני סוגי מים שמגיעים משימושים יומיומיים: מים אפורים ומים שחורים. מים אפורים הם מים נקיים יחסית ממזהמים, שמכילים בעיקר שיירי סבונים וחומרי ניקוי. מקור של המים האפורים הוא בדרך כלל במקלחת או במכונת הכביסה. מים שחורים, לעומת זאת, הם מים שעלולים להכיל הרבה מאוד חיידקים וגורמי מחלה אחרים ומקורם בשירותים ובמטבח. מתקן טיהור שפכים ביתי יכול לנקות את שני סוגי המים או רק אחד מהם, בהתאם לסוג ולגודל המתקן.

מצבים בהם נטהר שפכים

יש מספר מצבים עיקריים בהם נשתמש במתקן טיהור שפכים:

  • שימוש חוזר במים הביתיים – שימוש במים בבית אינו עסק זול במיוחד והוא בהחלט לא תורם לסביבה, כיוון שהמדינה שלנו לא שופעת, בלשון המעטה, בגשם ובמים מתוקים. טיהור של שפכי הבית באמצעות מתקן ביתי מאפשר לבצע שימוש חוזר במים וכך לחסוך לא מעט כסף ועל הדרך לתרום גם לסביבה. לרוב, השימוש במי טיהור שפכים ביתיים הוא לצורך השקיה של הגינה, דבר שבאופן רגיל צורך הרבה מאוד מים, אך כעת ניתן לחסוך את המים הללו בקלות.
  • טיפול בשפכים של מפעלים ובתי עסק – הזרמת שפכים ממפעלי תעשייה היא למעשה אסורה לפי חוק ולכן בעסקים בהם יש ייצור של תוצרי לוואי מזהמים כמו מתכות כבדות למשל, יש צורך במתקן טיהור שפכים מקצועי. מתקני הטיהור במקומות כאלה צריכים להיות מותקנים על פי תווי התקן המחמירים ביותר תחת כל התקנות של המשרד להגנת הסביבה.
  • טיפול בשפכים אזוריים – כפי שהוזכר קודם, הסיבה המרכזית לשימוש במתקן טיהור שפכים היא במתקני טיהור אזוריים שמסננים את המים השחורים והאפורים המגיעים מאזור מסוים על מנת שיתאפשר להזרימם לים ללא חשש לזיהום במים.

איך עובד טיהור של שפכים?

כאמור יש מספר סיבות עיקריות לשימוש במתקנים לטיהור שפכים, כאשר חלקם בשימוש רחב וגדול כמו במתקני טיהור אזוריים וחלקם עבור שימוש ביתי לצורך חיסכון במים ושמירה על הסביבה. בעיקרון, אופן הפעולה של כל מתקני הטיהור הוא דומה. השיטה הפשוטה ביותר היא שיטת הסינון, בה מעבירים את המים דרך פלטה המורכבת מחומר מסנן כלשהו, כמו פחם פעיל למשל, אשר סופח את החלקיקים ומאפשר מעבר של מים בלבד דרכו. בשיטה אחרת, משתמשים בחיידקים מיוחדים שמפרקים חומר אורגני ומונעים ממנו את תכונותיו הפתוגניות. עוד שיטה מבוססת על אידוי המים, קירורם במיקום אחר והשארת המשקעים על גבי קרום מיוחד. קיימות גם שיטות נוספות אך אלו העיקריות.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות