מתכוני חומוס – מסביב לעולם בשמונים גרגרים

כאשר מדברים בישראל על מתכוני חומוס בדמיונם של רוב האנשים עולה מייד צלחת של סלט חומוס עם כמה פיתות חמות שרק מחכות לניגוב. אבל חשוב לזכור שגרגירי חומוס מהווים מרכיב חשוב באינספור מאכלים ותבשילים מהמטבח הצפון אפריקני, הקווקזי, העיראקי, הפרסי, ההודי, האתיופי ועוד לא מעט מדינות ותרבויות.

גרגירי החומוס שנקראים חמצה שימשו למאכל כבר לפני זמן רב. למעשה ישנן עדויות לצריכה שלהם כבר לפני עשרת אלפים שנה בצרפת ואזכורים לגבי מתכוני חומוס שונים מופיעים בתרבות היונית העתיקה, בתנ"ך ואפילו פירוש השם של המדינאי הרומי הידוע – כיכרו – מגיע מהמילה "קיקר" שמו הרומאי של החומוס. העובדה שבני אדם אוכלים גרגירי חומוס כבר כל כך הרבה זמן בכל כך הרבה מקומות מסביב לגלובוס מתבטאת בעובדה שהוא מופיע במנות ותבשילים המאפיינים את רוב התרבויות באפריקה, במזרח התיכון ובאסיה ועם השנים הגיע גם לבישול האירופאי והאמריקני.

גרגירי-חומוס

מתכוני חומוס בריאים לאדם ולסביבה

בשנים האחרונות הפכו הסגולות הטמונות בקיטנייה מתכוני חומוס לחלק חשוב בבישול בריא וניתן למצוא גם לא מעט מתכונים מהמטבח הצמחוני והטבעוני שבהם מחליף החומוס את הבשר בשל כמות החלבון הגדולה שהוא מכיל. גרגירי חומוס מכילים גם כמות גדולה של סיבים תזונתיים, מגנזיום וברזל, הם מסייעים בהורדת לחץ דם וכולסטרול, עוזרים באיזון כמות הסוכרים בדם ומשפרים את ניצול האנרגיה של הגוף. במסעדות אסליות, נהוג לאכול את החומוס עם לחמים שונים, כמו לחמג'ון, פיתות, פיתה עיראקית, לחוח וכד'.

חומוס-טוב

אולי לא תאמינו, אבל גרגר החומוס נערץ כל כך על חברי התנועות הירוקות בשל סיבה נוספת: חתימת פחמן נמוכה. התנועות הירוקות מנסות לעודד גם את הציבור הלא צמחוני להשתמש בחומוס כתחליף לבשר מדי פעם וזאת בשל העובדה הפשוטה שחומוס לא אוכל עשב, כמו פרות, והשינוע שלו יעיל הרבה יותר מזה של בשר. לטעמם של ארגונים שחרטו את הגנת הסביבה על דגלם, אם ציבור גדול יסכים להחלפה של המבורגר עשוי מבקר בכזה שמכיל גרגירי חומוס מדי פעם, זה יתרום משמעותית לסביבה ויסייע למזער את הנזקים של אפקט החממה.

ההכנה של המבורגר כזה היא פשוטה וקלה מאוד.  מלבד הכנת הבסיס (כלומר הלחם), כל מה שיש לעשות הוא להכניס לבלנדר גזר אחד מקולף וקצוץ, כמה שיני שום קצוצות גס , קופסת שימורים של גרגירי חומוס, ביצה, שתי כפות קמח, כפית וחצי כמון ומלח ופלפל לפי הטעם.

מערבלים את המרכיבים עד לקבלת תערובת אחידה, יוצרים מהם קציצות בגודל הרצוי ומטגנים במחבת עם מעט שמן. המרקם והטעם של ההמבורגר לבטח יפתיעו אתכם לטובה. גם אם אתם לא חסידים גדולים של הקציצה המטוגנת, תוכלו למצוא ברשת האינטרנט אינספור מתכוני חומוס טעימים שיאפשרו לכם ליהנות מהקיטנייה בעלת הערכים התזונתיים הגבוהים ולנהל אורח חיים בריא יותר. שדרוג למנה – הוסיפו ליד החומוס מנת פחמימה, כמו מנת פתיתים אפויים, או מנת לחם, ותראו איך הטעם משתדרג.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות