להכין את הנהג הצעיר שלנו לנהיגת חורף ראשונה

דווקא בגלל שהחורף כאן הוא כל כך קצר – שווה להתכונן לקראת החורף הראשון מאחורי ההגה

הנהיגה בחורף היא קצת יותר קשה ודורשת הכנות ייעודיות שמומלץ להכיר. עם הכנה ומודעות תוכלו לנהוג בביטחון בגשם, לפחות עד שמגיעים לשלב ה"סערה". למרות שהיום ברכבים מותקנות מערכות רבות שתפקידן לשפר את בטיחות הרכב, כגון חגורות בטיחות או כריות אויר, ולמרות שביטוח רכב לנהג חדש יכסה את עלויות תיקון הרכב – אין ספק כי עדיף להימנע וכלל לא להגיע למצב של תאונה. אז מה צריך לדעת כדי להתחיל לנהוג בחורף?

לקחת את הרכב לבדיקת וטיפול חורף

ישנן כמה מערכות רכב שהופכות חשובות במיוחד בתנאי חורף: תאורה, מגבים, צמיגים, וגם חימום לא יזיק. לקראת החורף כדאי לקחת את הרכב לבדיקה והכנה לחורף במוסך ולוודא כי המגבים פועלים ותקינים, יש מספיק נוזל לניקוי השמשות, הצמיגים תקינים ולא שחוקים, לחץ האוויר בצמיגים תקין ושכל הפנסים פועלים ומכוונים. לא יזיק ללמד את הדור הצעיר (גם בתאוריה וגם בפרקטיקה) על חשיבות מילוי אוויר בצמיגים כדי לשמור על הבטיחות ולחסוך בהוצאות דלק.

גם אם זה מותר – זה לא הכרחי

לפעמים חוקי הטבע חזקים מחוקי האדם, לכן בחורף לא חייבים להגיע לגבול, גם אם הוא חוקי. אם לדוגמה המהירות המותרת בכביש עירוני עומדת על חמישים קמ"ש, אבל הראות לקויה בגלל הגשם ומרחק העצירה גדל בגלל רטיבות הכביש – הרי שלמרות שמותר תיאורטית לנהוג במהירות של עד חמישים קמ"ש, כדאי בחורף להאט ולנהוג במהירות נמוכה מהמהירות המותרת בחוק על מנת לשמור על שליטה.

בפרט כדאי להדגיש את חשיבות השמירה על מרחק עצירה גדול יותר, הקפדה על מהירות נמוכה יותר והימנעות משינויי כיוון חדים ועצירות פתאומיות. כאשר הכבישים רטובים אחיזת הכביש טובה פחות, לכן סטייה מהירה מכיוון התנועה, או עצירת פתע, הופכות בחורף למסוכנות הרבה יותר.

ערנות ותשומת לב

לקראת החורף הראשון כנהגים, כדאי לרענן את חוקי התנועה ולהזכיר כי הגורמים החשובים ביותר לנהיגה בטוחה הם תשומת לב וערנות. ישיבה נוחה, כזו המאפשרת מבט רחב על מה שקורה על הכביש וגם בצידיו, תעזור בזיהוי מוקדם של מכשולים כגון מכוניות שנתקעו בשלוליות, או הולכי רגל המחכים לזנק בין הטיפות.

כדאי להזכיר כי דברים המונעים תשומת לב מהדרך בצורה פעילה וממושכת – כתיבה או קריאת מסרונים, כיוון ערוצי הבידור, שיחה ומבט לספסל האחורי – כל אלו מסוכנים וחלקם בפירוש אסורים על פי חוק.

נקודה חשובה נוספת שיש להדגיש היא "לא בכל מצב". לפעמים, כאשר בחוץ משתוללת סופת רעמים וברקים והגשם יורד במלוא הדרו, אולי כדאי להמנע מהנסיעה, או לפחות לעצור לכמה דקות במקום בטוח, עד יעבור זעם.

הכינותי מראש

תמיד כדאי להיות מוכנים על כל צרה שלא תבוא. בין אם מדובר בתאונה או בטיפול בבעיה מכנית המחייבת עצירה זהירה בצד הכביש, כדאי לדאוג שהרכב יהיה מצויד למקרה הצורך. בחורף כדאי לוודא שמלבד הציוד הדרוש כל השנה יהיו גם כמה פריטים נוספים שיכולים רק לעזור: מעיל גשם, כפפות, צעיף ואולי אף זוג נוסף של גרביים.

לא משנה מה מזג האוויר, תמיד כדאי לוודא שגם הפריטים הבאים יהיו ברכב: פנס, ערכת עזרה ראשונה, כבלי התנעה, אפוד זוהר, משולש, ערכות פיוזים ונורות, מפתח ראצ'ט לשחרור בירגי הגלגלים, משפך, סמרטוט לניקוי הפנסים, קומפרסור ובוסטר הנעה.

חלק מהפריטים הללו לא דורשים הסבר או הכנה מיוחדים: כולם יודעים איך להשתמש בפנס או לנגב פנס שהותז עליו בוץ. אחרים דורשים מעט יותר הכנה, או לפחות הסבר. וודאו שהנהג הצעיר יודע איפה נמצאים הפריטים הללו וכיצד ומתי להשתמש בהם. משפך, לדוגמה, יהיה כלי יעיל מאד אם יש צורך למלא דלק באופן ידני.

חלק מהפריטים דורשים מעט יותר הכנה והתנסות מראש, במקום בטוח תחת עינכם הפקוחה והמדריכה. הסבירו לנהג הצעיר איך מחליפים גלגל, תנו לו לנסות במגרש החניה לשחרר את הברגים ולחזקם ולהשתמש בג'ק. הדגימו איך מחליפים פלאג או נורה, תנו לו לנסות לבד לחבר את כבלי ההנעה.

היום יש ערכות משולבות עם אפשרות להטעין לא רק מצברי רכב חלשים אלא גם לשמש כסוללת חרום לטלפונים סלולריים.

עם הכנה מראש, אימון והכנת רכב מתאימה גם הנהגים הצעירים יכולים לצלוח את החורף בשלום.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות