כל מה שחשוב לדעת על ניתוח החלפת ברך

הרפואה המודרנית לא מפסיקה להשתכלל ולספק לנו פתרונות יעילים למצבים שבעבר נאלצנו להתרגל אליהם למרות הפגיעה הקשה באיכות החיים שלנו. ניתוח החלפת ברך – וליתר דיוק ניתוח להחלפת מפרק הברך – הוא אחד מהם.  

באילו מקרים כדאי לשקול ניתוח להחלפת הברך?

מפרק הברך הוא אחד האיברים שנשחק במידה ניכרת עם השנים. למעשה 4 מכל 5 בני אדם בגיל 65 ומעלה סובלים משחיקת הסחוס במפרק זה (בעיקר עקב אוסטאוארטריטיס ניוונית, וגם כתוצאה מדלקות פרקים, מחלות מטבוליות וחבלות). 1 מכל 6 סובל מכאב של ממש וממגבלות בתנועה. בהקשר זה חשוב לזכור שלברכיים תפקיד קריטי בכל צעד שאנחנו עושים, והוא לשאת את כל משקל הגוף. בדרך כלל על-מנת להקל על הכאבים ולמנוע את הפגיעה בתפקוד היומיומי נעשה שימוש בתרופות (נוגדות דלקות או נגד כאבים) או בזריקות סטרואידים, אבל ישנם מצבים שבהם נדרש פתרון יסודי יותר והוא ניתוח החלפת ברך.

כיצד מתבצע ניתוח החלפת ברך?

ניתוח להחלפת ברך אורך כ-90 דקות ובמהלכו מוכנס אל הרגל משתל מלאכותי שמדמה את מפרק הברך באופן מדויק. בחלק מהמקרים יתבצע גם ציפוי של המשטחים המפרקיים בשוקה (אותה עצם ארוכה שמחברת את הברך עם הקרסול). בכל מקרה נדרש אבחון מדויק והתאמה אישית של ההליך למטופלים, ועוד כדאי לדעת כי מדי שנה מתבצעים בישראל כ-4,000 ניתוחים להחלפת מפרק הברך וכי 90% מהמקרים מוכתרים כהצלחה. הסיכון להיווצרות סיבוכים (זיהום, שבר סביב המשתל, פגיעה עצבית או פריקה) הוא אחוז או שניים בלבד.

החלמה לאחר החלפת מפרק הברך

בניגוד למה שמקובל לחשוב, אמנם נדרש תהליך שיקום לאחר ניתוח החלפת ברך, אולם ההחלמה אינה קשה מדי.

מיד לאחר הניתוח, שמתבצע כמובן תחת הרדמה, מועברים המטופלים ליחידת ההתאוששות שם הם שוהים במשך כשעתיים תחת השגחה צמודה עד להתעוררות מלאה. לאחר מכן ישנו אשפוז, לרוב של יומיים, במחלקה אורטופדית. כבר ביום הראשון לאחר הניתוח מתהלכים המנותחים (בעזרת הליכון) ואמנם ישנם כאבים וטווח התנועה מוגבל, אולם יש לכך חשיבות רבה להחלמה. לאחר השיבה הביתה ישנו תהליך שיקום מסודר.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות