תזונה נכונה – קצת על אומגה 3

ויטמין

אומגה 3 היא קבוצת חומצות שומן שהוכחו כמועילות לבריאותנו ונמצאות במגוון מאכלים. קיימים שלושה סוגים של אומגה 3: DHA, EPA, ALA ואת שלושתם מומלץ לצרוך. הן חשובות בעיקר לבריאות המוח, הלב, הכבד והשיניים. החדשות הרעות הן שהגוף שלנו לא יודע לייצר אותן בעצמו. אך החדשות הטובות הן שהן נמצאות במגוון מאכלים ואנו רק צריכים לאכול אותם.

סוכרתיים ונשים בהיריון צריכים להקפיד על כך ולעיתים אף ליטול תוספים. הכמות היומית הדרושה לאומגה 3 היא 2-3 גרם ליום. עבור נשים בהיריון ונשים מניקות ועבור גברים, הכמות הדרושה היא 3 גרם.

הסוג הראשון של אומגה 3 הוא ALA והוא מגיע אלינו ממקורות צמחיים בלבד. הדרך הטובה ביותר להשיג אותו היא דרך זרעי הצ'יה או זרעי הפשתן. טעמם ניטרלי וניתן להוסיף אותם כמעט לכל מאכל. בשילוב עם אגוזי מלך, כנראה שתגיעו בקלות לרמה היומית המומלצת. את הזרעים אפשר להוסיף לקערת דגני בוקר, שייק, סלט, סנדוויץ'. ניתן גם להוסיף אותם למאכלים חמים כמו דייסות ותבשילים, אך הטמפרטורה הגבוהה הורסת אותם מעט. מלבד אומגה 3, הם עשירים גם בברזל, אבץ וסידן.

הסוג השני והשלישי של אומגה 3 הם DHA ו- EPA, המצויים באצות במים עמוקים ובדגים הניזונים מהן. על מנת שתוכלו ליהנות מאומגה 3 דרך הדגים, יצטרכו להבטיח לכם שהדגים אכלו מספיק מהאצות הללו, אך זה לא תמיד המקרה. חלק מהדגים הנמכרים בישראל הם דגים מבריכות דגים המקבלים תוסף של אומגה 3 וניזונים ממאכלים אחרים ולא מהאצות. התזונה שלהם כוללת גם כספית ורעלנים אחרים ולכן לא בטוח שתרצו לצרוך את האומגה 3 שלכם דרכם.

הגוף שלנו מסוגל לייצר EPA ו- DHA דרך ה- ALA, אך יכולת זו מוגבלת ומושפעת מגורמים כמו מין וגיל וגם מה שאנו אוכלים: רמה גבוהה של שומן טראנס, קפאין ואלכוהול וגם מחסור בויטמין C, אבץ, מגנזיום וויטמינים מקבוצת B גורמים לפגיעה בייצור אומגה 3.

על כן, אומגה 3 חשובה מאוד לבריאותנו ומכיוון שאנו לא יכולים לייצר אותה לבד, אנו נזקקים למזון חיצוני שיעזור לנו בייצור. מי שלא מצליח לאכול רמות גבוהות של אומגה 3 דרך זרעי צ'יה, פשתן או אצות ממים עמוקים וקרים – יכול להשיג תוסף של אומגה 3.

מתכון למוזלי בריאות עם תותי גוג'י

כתיבת תגובה

תפריט נגישות