רישיון עסק למסעדה או בית קפה

כל המסעדות ובתי הקפה הרבים הפזורים לאורכה ולרוחבה של ישראל מחויבים על פי חוק ברישיון עסק תקף על מנת לפעול ולהגיש מזון ומשקאות. את הרישיון, שכל ניסיון להפעיל מסעדה או בית קפה בלעדיו עלול להסתיים בעוגמת נפש רבה ונזקים כספיים גבוהים, מנפיקה הרשות המקומית שבשטחה שוכן המקום.

איך תוכלו להגדיל את הסיכוי לקבל רישיון עסק למסעדות ובתי קפה?

מומלץ בחום להתייעץ עם אנשי אגף הרישוי של הרשות  עוד בטרם משקיעים כספים במסעדה המתוכננת, על מנת לוודא מהם התנאים ההכרחיים לקבלת הרישיון. אלטרנטיבה אחרת היא שכירת שירותיה של חברה המתמחה בשירות רישוי עסקים, ובפרט חברה בעלת ניסיון ברישוי מסעדות ובתי קפה.

אגף הרישוי של הרשות המקומית הוא אמנם זה המנפיק את הרישיון, אולם הוא אינו מחליט בלעדית אלא חייב לקבל את אישורם של גופים רבים ובהם המחלקה לבריאות הסביבה של משרד הבריאות, הרשות הארצית לכבאות והצלה, משטרת ישראל ועוד. אדם המתכנן לפתוח מסעדה או בית קפה יכול לפנות לגופים אלה עוד בטרם הגיש את הבקשה לרישיון עסק על מנת לקבל חוות דעת מקדמית בנוגע לדרישות, וכך להיערך בהתאם.

חשיבותו של היתר הבנייה

מסעדה או בית קפה חייבים להיות ממוקמים במבנה המיועד לשימוש שכזה, שכן אחרת לא יינתן להם רישיון עסק – אלא אם כן תוגש בקשה ל"שימוש חורג". חשוב להדגיש כי בקשות מעין אלה עלולות להידחות, בין אם בשל התנגדות שכנים לקיומה של מסעדה במקום שמיועד למגורים ובין אם בשל התנגדות הרשות המקומית לפגיעה בתב"ע, ובכל מקרה זהו הליך בירוקרטי מורכב מאוד.

בנוסף, כדאי לבדוק ברשות המקומית מראש מהן שעות הפתיחה האפשריות במיקום המיועד, וכן האם ניתן להציב שולחנות על המדרכה או לבצע סגירות חורף (בכפוף להיתר מיוחד כמובן).

דרישות משרד הבריאות

על מנת לקבל את אישורה של המחלקה לבריאות הסביבה של משרד הבריאות יש להגיש תוכניות מפורטות של כל חלקי המסעדה או בית הקפה, ולעמוד בשורה ארוכה של תנאים ספציפיים בהתאם לגודל המקום, מספר האורחים המקסימלי, אופי הפעילות וסוג המזון שמיועד להיות מוגש במקום. מומלץ בחום להיעזר באנשי מקצוע על מנת לקצר את התהליך ובעיקר בכדי למנוע הוצאות מיותרות שלא לצורך (דוגמת שינויים חוזרים ונשנים בתוכנית העסק).

כתיבת תגובה

תפריט נגישות