רפואה משלימה – מרכיב חיוני בשירותי הבריאות

אם יש לכם ביטוח רפואי משלים באחת מקופות החולים בוודאי שמעתם כבר את הביטוי "רפואה משלימה", ואולי כבר נהניתם מאחד הטיפולים שבתחום זה. למעשה, מדובר בקשת רחבה של גישות וטכניקות שחלקן מבוססות על מסורות קדומות ואילו אחרות החלו את דרכן במאות האחרונות. ואולם, המשותף לכולן הוא תפיסה הוליסטית הרואה את האדם כשלם, כלומר לא רק הגוף אלא גם הנפש, הרגש, הרוח ואורחות החיים.

השתלבות בשירותי הבריאות בישראל

לאורך שנים רבות התקיימו דיונים ערים בדבר תקפותן של גישות הרפואה המשלימה למיניהן, כגון רפואה סינית, שיטת גרינברג, הומיאופתיה, רפלקסולוגיה וביופידבק. אנשי מערכת הבריאות טענו כי אין הוכחה מדעית ליעילותן של גישות אלו ואחרות, וכי הן אינן עומדות בקריטריונים המחמירים המצופים מטיפול רפואי במוסדות מוכרים. ואולם, עם השנים גברה מאוד הפופולאריות של השיטות עקב המגמה הגלובאלית ותפיסות של העידן החדש. ככל שהתרבו האנשים הבוחרים בטיפולים אלו כך גברו הדיווחים האוהדים ועימם גם הביקוש. בתוך כך, נערכו מחקרים רבים שביקשו לאמת או להפריך את יעילות השיטות, כאשר חלק מהתוצאות היו חיוביות בבירור ואילו על אחרות הדעות עדיין חלוקות. כך או כך, הביקוש הגובר לא נעלם מעיני מנהלי קופות החולים שהחלו לשלב את הטיפולים תחת הכותרת "רפואה משלימה". כלומר, רפואה שתפקידה לתמוך ולהשלים את ההתערבויות הקונבנציונאליות כגון תרופות וניתוחים. כיום היא כבר מוצעת בכל קופות החולים ואף בבתי החולים, לצד אלפי קליניקות פרטיות ומכונים ייעודיים.

גישות נפוצות של רפואה משלימה

לפניכם סקירה קצרה של שתי שיטות טיפול הנמנות על הרפואה המשלימה:

  • דיקור סיני – זוהי שיטה המבוססת על החדרת מחטים דקיקות וגמישות לעור המטופל, שאינן כואבות. מטרת הטיפול היא לפתוח את ערוצי האנרגיה בגוף שקרויים מרדיאנים, ומכאן להזרים את האנרגיה החיונית אל מערכות ואיברים חסומים או פגועים.
  • כירופרקטיקה – מטרתה של שיטה זו היא לשפר בעיות הקשורות בעמוד השדרה, תוך ביצוע מניפולציות מהירות ועדינות. זוהי אחת השיטות הראשונות שזכתה להכרת הממסד ושולבה בו, והינה חשובה ביותר בעידן הנוכחי בו מבלים אנשים שעות רבות מול מחשבים ומסכים אחרים.

 

באדיבות שאל את הרופא.

 

כתיבת תגובה

תפריט נגישות