רשת בטוחה – איך אתם וילדכם תגלשו בבטחה באינטרנט

כשהיינו קטנים אמרו לנו לא לדבר עם זרים. היום, כשכל העולם הוא כפר גלובלי קטן, הכל גדול יותר – גם האפשרויות וגם הסכנות. אז איך דואגים שהילדים יגלשו באופן בטוח באינטרנט?

בפני ההורים של היום עומדים אתגרים לא פשוטים. דור העתיד מסתדר טוב יותר מהם עם החידושים הטכנולוגיים. גם האפשרויות והמידע שעולם האינטרנט פותח בפני הדור הצעיר הוא נרחב לאין שיעור מאנציקלופדיות הילדות של דור ההורים. גם האפשרויות החברתיות התרחבו בפני הילדים: הודעה קבוצתית קצרה בפייסבוק או וואטסאפ ואפשר להתארגן ולצאת לדרך. אפשר להשלים שיעורים שהוחסרו, לשתף יצירות שגאים בהן – השמיים הם הגבול. אך לצד כל הטוב הזה מגיע גם רע. יחד עם היכולות החברתיות המקוונות, נדמה כי הילדים מאבדים את יכולתם לתקשר פנים מול פנים והסיכוי להתקל בתופעות חברתיות שליליות עולה. חרם, נידוי, איומים קללות – גם כל אלו הם חלק מהאינטרנט. הבעיה אינה רק בצד חברת הילדים אלא גם במבוגרים עם התנהגויות מסוכנות שמשתמשים באנונימיות היחסית שהאינטרנט מאפשר – החל מפדופילים וכלה בפושעים מתוחכמים יותר או פחות.

מה התפקיד שלנו כהורים?

התפקיד שלנו כהורים הוא לספק לילדים סביבה בטוחה ומאתגרת – לאפשר להם לגדול ולהגן עליהם מפגיעה. לשמור על פרטיותם ובמקביל לשים לב לשינויים שעלולים להצביע על בעיות ואם כאלו צצות – להתערב. האינטרנט הוא אתגר עבור ההורים. אפשרויות הגלישה ממקומות רבים בבית – מחשב, לפטופ, סלולר, טאבלט ואפילו טלוויזיה חכמה – כמותם גדלה משנה לשנה.

בנוסף לשאלה אילו מכשירים לנתר, ישנה השאלה מה מנתרים – פייסבוק? אינסטגרם? וואטסאפ? ואולי בכלל שאילתות בגוגל? ילדים הם עם סקרן ולעתים מוצאים את עצמם במקומות שאינם טובים עבורם. מחקרים וסקרים מדגימים כל שנה כי ילדים רבים בארץ מבלים זמן רב מדי מול מסכים, חווים פגיעה דרך האינטרנט, לעתים בלתי הפיכה. מה עושים? יש כלים, וכאן ננסה להסביר מה הם.

לפני שנתחיל, בוא נבין את המונחים – ממה מורכב אינטרנט ביתי?

כדי להתחבר לרשת האינטרנט יש צורך ביצירת קשר עם ספקים: ספק תשתית וספק אינטרנט. מה זה תשתית אינטרנט? זה החוטים, הכבלים והמכשירים שמחברים את המכשיר לאינטרנט. חשבו על זה בתור רשת כבישים: כדי להגיע ממקום אחד לשני יש צורך ברכבים ובכביש. ספקי התשתית הם אלו הבונים את הכבישים. ספקי האינטרנט הם מי שאחראים לתנועה בכבישים.

כאשר מדברים על אינטרנט ביתי, מדברים על החוטים שמחברים המודם\ראוטר עם המכשירים בבית. המודם מספק רשת אלחוטית פנימית לבית, WiFi. ספק אינטרנט מספק את התנועה – המידע שעובר בין המכשיר והאינטרנט.
אז איך אנחנו כהורים משתלבים בכל אלו?

ראשית, כאשר מתחברים לספק אינטרנט ביתי – הוא מספק הגנה בסיסית שמסננת מראש אתרים שככל הנראה לא תרצו שהילדים שלכם יגיעו אליהם. מה הבעיה? כדי לסנן סינון בסיסי כזה צריך לדעת שהאתר הוא בעייתי. קחו לדוגמה את פייסבוק – הרבה מהפגיעות מתרחשות שם, אך האתר עצמו אינו בעייתי.

ספקי אינטרנט יכולים להציע פתרון נוסף מתקדם יותר: אפשר לנתר מה נאמר ולהתביית על מילים וביטויים שהם כנראה פוגעים. סינון אתרים מתקדם כזה מאפשר לסנן בזמן אמת אפילו אתרים שלא מוכרים מראש אך כשהילדים הגיעו אליהם – לא היינו רוצים שייחשפו לתכנים שבהם. את התוכנות הללו תוכלו למצוא בכל מקום, לא רק אצל הספק.

חשוב לא פחות – התוכנות הללו מאפשרות לנתר את ההתנהגות של הילדים בזמן הגלישה: כמה זמן הם גולשים, מה הם עושים כשהם גולשים, באיזה אתרים הם גלשו. אפשר להגביל את זמן ושעות הגלישה, נוכל לקבל התראות למייל על התנהלות שעלולה להיות פוגענית – קללות, איומים, נידוי וכדומה.

5 כללים להורי דור ה-WiFi

  1. מידע אישי – דברו עם הילדים והזהירו אותם מפני מתן פרטים אישים: כתובת, תמונה, טלפון וכדומה, הסבירו להם לא לפרסם את מקום הימצאם, גם לא בטיול. הפורץ המצוי לא צריך לדעת שהבית עכשיו עומד ריק כי כולם בחו"ל.
  2. תקשורת פתוחה ותשומת לב – בדקו יחד עם הילדים את החשבונות (מייל, פייסבוק, וואטסאפ וכו'), דברו איתם מיוזמתכם על הבעיות החברתיות שעלולות להתעורר, דאגו להבהיר מה הציפיות – לא להשתתף בהתנהגות פוגענית, להתערב כאשר כזו מופנית כלפי אחר, ליידע כשהיא מופנית כלפיהם וכ'ו. שימו לב לשינויים התנהגותיים שעלולים לנבוע מפגיעה.
  3. תוכנות סינון – תוכנת סינון תאפשר לסנן אתרים לא רצויים, לקבוע מינון לגלישה, לנתר בעיות חברתיות ואחרות שעלולות להתעורר.
  4. פרטיות – למדו את הילדים להחליף סיסמאות כל תקופה, עשו זאת יחד איתם. למדו אותם לא לתת סיסמאות לחשבונות שלהם לאף אחד, גם לא לחברים. הסבירו להם שאם מישהו מנסה ליזום איתם פגישה פנים לפנים – שיסרבו ויידעו.
  5. הקו החם – הסבירו להם על הקו החם לפגיעה ברשת, תנו להם את דרכי ההתקשרות אליו.

האפשרויות והסכנות שבאינטרנט מחייבות אותנו כהורים לעמוד על המשמר. מזל שיש כלים שעוזרים לנו לעשות זאת.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות