שימושים ויתרונות של כלי צמה בתעשייה הישראלית

בתעשיית ההנדסה האזרחית קיימים כלי רכב מיוחדים שנעשה בהם שימוש, הנקראים "ציוד מכאני הנדסי"- או בקיצור כלי צמה. מדובר ברכבים שאינם מיועדים לנסיעה על כביש, אלא למטרת עבודות בשטח בלבד. למעשה אין אף מכונה אשר יכולה לבצע את העבודות ההנדסיות שהרכבים הללו מסוגלים, ואין להם תחליף בעולם ההנדסה, והם דורשים יכולת הפעלה גבוהה של הנוהג בהם, בכדי שיוכל להשתמש בהם בבטיחות המרבית, תוך נקיטת כל אמצעי הזהירות הנדרשים.

מהם הרכבים הנקראים כלי צמה ומה הייחוד בהם?

הרכבים הללו הם בעלי תכונות ייחודיות, המאפשרות להם לבצע את שלל העבודות המורכבות שהם עושים בתעשייה:

  1. מדובר ברכבים יציבים וכבדים מאוד, בעלי שלדה חזקה ביותר.
  2. יש להם תוספות ייחודיות כגון מנוף, כפות עבודה, זרועות הידראוליות- כלומר אביזרים המורכבים אליהם ומאפשרים תפעול מגוון ועבודות בשטחים מכל מיני סוגים.
  3. בעלי גלגלים רכבים ויכולת תנועה על קרקע מאתגרת- על מנת לאפשר עבירות גבוהה בכל מקום.

טרקטורים, מפלסות, דחפורים, מערבלי בטון ועגורנים- אלו רק חלק מתוך סוגים רבים של רכבים המשמשים ככלי צמה, וחשוב להבין כי התנועה שלהם היא בדרך כלל מאוד איטית וכבדה. מכיוון שכך, ועל מנת לאפשר את הגעתם של כלי הרכב הללו אל שטח העבודה עצמו, לעיתים יש צורך בשינועם אל המקום שבו תתבצע העבודה עצמה וייעשה בהם שימוש, באמצעות הנחתם על גבי סמי-טריילרים או רכבי הובלה המיועדים לנשיאה של רכבי עבודה.

אני רוצה לקבל רישיון על טרקטור. מה עלי לעשות?

אם אדם מעוניין לעבוד כנהג ומפעיל של אחד מתוך מגוון כלי צמה המופעלים כיום בישראל, עליו להיות בעל רישיון מתאים לכך. מדובר ברישיון נהיגה ייחודי הניתן על ידי משרד התחבורה, ואיננו כוללני עבור כל כלי הצמה הקיימים. הנבדלות בין הכלים השונים, המאפיינים שלהם מבחינת משקל והעבודות אליהן הם מיועדים בשטח, וכן יכולות הנסיעה שלהם בקרקע המיועדת לעבודה או בכביש, הם הסיבה לכך שיש צורך ברישיון מאוד ספציפי עבור כל כלי רכב בנפרד. מסיבה זו, אדם המעוניין לקבל רישיון על טרקטור לדוגמה, צריך לעבור קורס הכשרה ייעודי לכך.

משרד התחבורה מבדיל בין רישיונות להפעלת רכבי צמה מסוג הנקרא "זחלי" לעומת "אופני"- כלומר כלים העובדים בשטח בלבד, לעומת כלים שניתן לנהוג עליהם גם בכביש רגיל- למשל, מנוף לעומת טרקטור. הקורסים להכשרת מפעילים של כלי צמה ניתנים במסגרות שונות, ביניהם צה"ל- כאשר הרישיונות המוענקים לחיילים שעברו את ההכשרה, תקפים גם באזרחות.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות