תזונה וכושר בהריון

תזונה נכונה וספורט

מאת סלוניש

בזמן ההריון הגוף עובר הרבה שינויים. בשביל להצליח לייצר חיים בתקופת זמן כל כך קצרה, משתמש הגוף ה"מארח" בכל המערכות והמאגרים הנמצאים בו. הלב, הריאות, מערכת הדם, המוח, השרירים – כולם מתאגדים יחדיו ומספקים לעובר את כל מה שהוא צריך לאורך כל חודשי ההריון. מסיבה זו מרגישה ההריונית עייפה, חלשה ולעיתים אף חולה. בדיקות הדם בדרך כלל יגלו לה שהברזל שלה נמוך, אולי חסר לה סידן ושהמאגרים בגופה הולכים ומתרוקנים ככל שמתקדמים חודשי ההריון.

חשוב מאוד להקפיד לבדוק את המאגרים ולבדוק שהם לא מתרוקנים במהירות ומסכנים את האישה או את העובר. בנוסף, חשוב להקפיד על תזונה נכונה שתספק לגוף את כל מה שחסר לו. במצב רגיל לעובר לא יחסר דבר מכיוון שהוא לוקח ממאגרי האם את כל מה שהוא צריך, ולרוב לא נדאג עבורו, אלא במקרים קיצוניים. אך האישה ההריונית תרגיש מהר מאוד שהמאגרים שלה מתרוקנים. היא תרגיש תחושת עייפות, חולשה, סחרחורות, הפרעות בראייה ועוד. מי שנמצאת במעקב אצל רופא נשלחת מדי פעם לבדיקות דם וכך אפשר לעקוב ולוודא שהכל בסדר.

במקביל לזה מומלץ להמשיך לשמור על גופנו על ידי תזונה נכונה ופעילות גופנית המתאימה להריון. בתזונה נכונה אין הכוונה ל"לאכול בשביל שניים" – כיום כבר יודעים שאישה בהריון לא זקוקה לכמות כפולה של קלוריות והיא לא צריכה לאכול בשביל שניים. תזונה נכונה היא תזונה המכילה את כל אבות המזון, עשירה בברזל, בסידן בויטמינים ובמינרלים.

כמות הקלוריות הרצויה אכן משתנה והיא עולה לאט לאט עם התקדמות ההריון. עד השבוע ה-15 להריון אין צורך בשינוי כמות הקלוריות שנזקקנו להן לפני ההריון. מהשבוע ה-15 ועד השבוע ה-28 יש לצרוך 25-30 קלוריות לכל קילוגרם מהמשקל ביום. בין השבועות 29-42 ההמלצה עולה ל-30-35 קלוריות לכל קילוגרם מהמשקל ביום. סך הכל העלייה היא מתונה ומשתנה מאישה לאישה.

פעילות גופנית מתונה ושמתאימה להריון חשובה גם היא. היא שומרת עלינו רעננות, עוזרת לנו להתמודד עם השינויים ומכינה את הגוף ללידה. לפני כל התחלת פעילות גופנית יש להתייעץ עם מומחה ועדיף להתאמן אצל מי שלמד ומכיר את נושא הפעילות הגופנית בהריון. אישה שהתאמנה לפני ההריון יכולה להמשיך ולעסוק במה שעשתה, תוך הקשבה מלאה לגופה.

יש לזכור שגם אם היית בכושר מצוין לפני ההריון, כעת גופך עובר שינויים וייתכן כי לא תהיי באותו כושר וזה בסדר. מי שלא עסקה בפעילות גופנית לפני כן צריכה כאמור להתייעץ עם איש מקצוע, אך גם עבורה חשוב מאוד לשמור על כושר ולהפעיל את הגוף לפחות פעם בשבוע.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות