תזונה נכונה וג'אנק פוד

אורז עם בצל ירוק

ג'אנק פוד הוא נהדר. הוא זמין, לא כל כך יקר וטעים מאוד. הוא מגוון ולאן שלא נפנה נראה שלטים מפתים על פלאפל, פיצה, המבורגר, צ'יפס ושלל חטאים. בין אם אנו רעבים ובין אם לא (למרות שכשאנחנו רעבים, ההשפעה כנראה תהיה חזקה יותר), כמעט תמיד משהו בתוכנו יחשוק במאכלים נוטפי השמן הללו. הסיבה היא שהם ממכרים. עודפי השמן, התבלינים הרבים והזמינות שלהם שקורצת לנו הופכים אותם למאכלים שנורא קשה לעמוד בפניהם. אבל האמת היא שאם היינו יודעים מה מסתתר בתוכם, כנראה שלא היינו רוצים לאכול אותם על בסיס קבוע.

ג'אנק פוד הוא אוכל שנעשה במהירות, על מנת שיוכל להיות זמין לרוב בדוכנים ושלא נצטרך להמתין לו הרבה. בדרך כלל אין עליו בקרת איכות גבוהה והחומרים לא תמיד איכותיים וטריים. כמויות השמן הרבות האופייניות לתעשייה זו לא תמיד מוחלפות כראוי וגם אם כן, אין לנו צורך בכמות כה רבה של שומנים, והיא אפילו מזיקה לנו. פעמים רבות לאחר מנה של ג'אנק פוד אנו מרגישים בחילה או כאב בטן וזו הסיבה.

ג'אנק פוד מכיל הרבה קלוריות, שומן טרנס, סוכר, מלח ולעומת זאת מעט מאוד סיבים תזונתיים, הוא, למעשה, כל מה שלא נחשב בקטגוריית תזונה נכונה. אין בעיה עם אכילה של מזון לא בריא מדי פעם, אף כשמדובר בתפריט היומי שלנו, זה כבר מסוכן. הדבר גורם להשמנה בקרב ילדים ומבוגרים ולמחלות. בנוסף, ג'אנק פוד אינו משביע לאורך זמן, מכיוון שאין בו שום דבר הבריא למערכת העיכול והגוף שלנו זורק אותו החוצה במהירות. תוך זמן קצר נהיה שוב רעבים ולכן בסופו של דבר, למרות תחושת השובע שלאחריו, ג'אנק פוד גורם לאכילה מופרזת.

אך יש להפריד בין הג'אנק פוד לבין הפאסט פוד. פאסט פוד הוא מזון מהיר ובתוכו נכלל הג'אנק פוד, אך למעשה בגלל המודעות הרבה שיש לנושא כיום, גם רשתות הפאסט פוד הגדולות בעולם החלו להוציא מנות בריאות ולתת לכך חשיבות. כיום קיימות מזללות רבות בהן תמצאו סלטים גדולים ומשביעים (אם כי גם פה יש לשים לב לכמות השמן והרטבים) ואף מנות בריאות כמו המבורגר טבעוני העשוי מקטניות או כריך ירקות עם לחם דגנים.

השורה התחתונה היא כי שום דבר אינו מזיק אם נעשה מדי פעם, אך במידה ואנו צורכים מזון שנקרא בשמו "זבל" ("ג'אנק") בתפריט היומי שלנו, עלינו לבצע חישוב מחדש. בנוסף, במידה והחלטתם כן לצרוך מדי פעם ג'אנק פוד, כדאי שתדעו כיצד הוא נקרא בעברית: זְלֹלֶת. שיהיה בתאבון!

כתיבת תגובה

תפריט נגישות