אין זה מקרה שגדולי המוחות בעולם מעסיקים את עצמם בשאלת ה'מוביליות'. 'תחבורה' וקרובת המשפחה שלה – 'תעבורה' אחראיות במידה רבה לשינויים שהעולם שלנו עובר מזה מאות שנים. בעזרת תחבורה גילינו מדינות ויבשות חדשות ושפרנו דרכי מסחר, ובזכות תעבורה (של נתונים) הגענו למקום שבו אנחנו עומדים ממש היום: עידן המידע. עידן של שיתוף ידע, התפתחויות טכנולוגיות מואצות, ללא גבולות גיאוגרפיים או מחסומים.
להיות 'מובילי' או 'נייד' פירושו להיות חופשי להגיע לכל מקום שנחפוץ בעיר/במושב/בכפר, עם מינימום תלות בגורמים חיצוניים. ואת העצמאות הזאת ניתן להשיג בעזרת אופניים חשמליים. אם נסתכל אחורה נראה שעד לפני כ-15 שנים בישראל היו שני סוגים עיקריים של רוכבי אופניים. 'רוכבי סוף השבוע' – שרוכבים בשביל הנאה, תחרות וספורט. ומשתמשים מסוג נוסף: ה-Commuter"" – שרוכבים את דרכם בקהילה: מהבית לעבודה, מהעבודה לירקן, לחוגים ואז שוב הביתה. עבורם, האופניים הוא כלי התחבורה העיקרי.
לעומת זאת, היום כבר יש לנו מבחר גדול יותר של סוגי רוכבים וכן מגוון רחב יותר של סוגי אופניים. יש אופניים "רגילים", אופני שטח, אופניים חשמליים, אופני במבוק, יש אופניים עירוניות להשכרה בערים הגדולות, סאגווי ועוד.
מקורם של האופניים החשמליים:
הפטנט הראשון שנרשם ב-1895 היה על שמו של אוגדן בולטון גוניור, שהגיש דגם ראשון של אופניים חשמליים. המנוע של בולטון הוצב על הגלגל האחורי והיה ציר שהסתיר את החיווט. אולם בולטון ג'וניור לא היה הראשון שחשב על אופנים חשמליים, ולכן הוא כינה את הדגם שלו "שיפור לאופניים חשמליים". אז נכון, הוא לא היה הראשון אבל הוא ללא ספק היה הראשון ששרטט עבורנו את הפוטנציאל שגלום באופנים חשמליים וקבע את הבסיס לדורות הבאים, לדור שלנו.
סוגי אופניים חשמליים בישראל:
בישראל יש כיום שני סוגים עיקריים של אופניים חשמליים, שנבדלים זה מזה בפרמטרים הבאים:
❖ שילדה – שלדה ממתכת (ברזל, פלדה, אלומניום וכו') ושלדה מבמבוק. משקלה של שלדת מתכת היא בממוצע 5-10 קילו, בעוד ששלדת אופני במבוק עומדת על 2.5 קילו. שלדת המתכת מסוגלת לספוג מכות, אולם היא אינה גמישה וחשופה לשריטות ולקורוזיה ובסופו של דבר או שתישבר בנקודות הריתוך שלה, או שה"שיחים" המחזיקים את הגלגלים ישברו. שלדת הבמבוק הינה גמישה מאוד ומסוגלת לספוג מכות ולשוב לצורתה המקורית בקלות, בצורה זו גם נמנעים שברים בשלדה ובגלגלים.
❖ קיבולת סוללה – קיבולת הסלולה של אופניים חשמליים בעלי שלדת מתכת עומדת על בין 10 ל-12 אמפר עם צריכה ממוצעת של 10 אמפר/שעה. קיבולת הסוללה של אופני במבוק עומדת על 8 אמפר, אך עם צריכה ממוצעת של 2 אמפר/שעה.
❖ אחריות על הסוללה – על פי רוב נקבל אחריות לשנה כאשר נרכוש אופניים חשמליים סטנדרטים בעלי שלדת מתכת, ולאופני במבוק נקבל אחריות ל-3 שנים.
❖ טווח נסיעה מינימאלי – הטווח המינימאלי של אופניים חשמליים בעלי שלדת מתכת עומד על כ-10 – 20 קילומטר, והטווח של אופני במבוק הוא כ-40-50 קילומטר מינימום.
❖ משקל האופניים – משקלם הכולל של אופני במבוק, עם סוללה ומנוע, הוא כ-13 קילו, בעוד המשקל הכולל של אופניים בעלי שלדת מתכת נעים בין 20-25 קילו. אופני הבמבוק קלים יותר לנשיאה מאופניים בעלי שלדת מתכת.
❖ מהירות, מסה והשפעה על תאונות – מאחר ואופניים חשמליים בעלי שלדת מתכת הינם כבדים יותר, אזי השפעתם על תאונות קשה הרבה יותר בהשוואה לאופני במבוק. בסינגפור כבר החלו בשנה שעברה להקפיד עוד יותר בנושא זה והם הגבילו את משקל האופניים התקניים למקסימום 20 קילו.
❖ ידידותיות לסביבה – בעת תהליך ייצור שלדות מתכת נפלטים גזים מזהמים לאוויר. בניגוד לכך, שלדות במבוק נחשבות לידידותיות לסביבה; הרכבת השלדה והאופניים מבוצעת בעבודת יד של אמן, ללא שימוש במיכון חשמלי ולכן אין זיהום בתהליך היצור. יש לציין שבמבוק אינו דומה לעצים; בעוד לעצים לוקח עשרות שנים לצמוח, במבוק מגיע לבגרות בתוך מספר חודשים בודדים, הוא זול, נגיש וזמין בטבע בשפע.
חולמים על אופניים חשמליים? בדקו היטב את סוגי האופניים אשר קיימים היום בשוק, התאימו אותם לצרכים היחודיים שלכם ואל תתפשרו על איכות או נוחות!