העלמת ורידים בולטים ברגליים

ורידים או דליות ברגליים הם תופעה שפוגעת לא רק באסתטיקה, אלא גם עלולה להעיד על פגיעה במערכת כלי הדם בגוף, לדוגמה, שסתומי ורידים פגומים אשר גורמים לתקלה במחזור הדם בגוף האדם.

כדי לאבחן ורידים בולטים ברגלים ולהחליט לגבי הפעולה המתאימה להעלמת ורידים ברגליים שלכם, הרופא יערוך בדיקה גופנית, כולל התבוננות ברגליים בזמן שאתם עומדים. הרופא יבדוק את מידת הנפיחות ויבקש מכם לתאר את הכאבים שאתם חשים ברגליים.

במקרים רבים הרופא ימליץ על בדיקת אולטרסאונד כדי לראות אם השסתומים בוורידים שלכם מתפקדים בצורה תקינה, או אם קיימת עדות כלשהי לקרישת דם. בבדיקה לא פולשנית זו יופעל מכשיר ידני קטן שיונח על העור מעל לאזור הנבדק, ויעביר את תמונת הוורידים ברגליים לצג, כך שהרופא יוכל לראות את מצבם.

למרבה המזל, קיימים סוגים שונים של טיפולים בוורידים ברגליים, כאשר בדרך כלל הטיפול לא כרוך באשפוז או בתקופת התאוששות ארוכה ולא נוחה. וכך, הודות להליכים פחות פולשניים, ניתן לטפל בבעיה זו בדרך כלל על בסיס אשפוז יום בלבד.

סוגי הטיפולים לבעיות ורידים קלות יותר

  • טיפול עצמי – הטיפולים העצמיים כוללים: פעילות גופנית, ירידה במשקל, הימנעות מלבישת בגדים הדוקים, הרמת רגליים, הימנעות משעות ארוכות של עמידה או ישיבה – כל אלה יכולים להקל על הכאב ולמנוע החמרה של תופעת הוורידים הבולטים ברגליים.
  • גרבי לחיצה – לעתים קרובות, המלצה על לבישת גרבי לחיצה היא הגישה הראשונית, לפני שהרופא יציע לעבור לטיפולים אחרים. הגרביים לוחצות בהתמדה על הרגליים ועוזרות לוורידים ולשרירי הרגליים להזרים את הדם בצורה יעילה יותר. כמות הלחיצה משתנה לפי סוג המותג של הגרביים. ניתן לרכוש גרבים אלה בבית המרקחת.

סוגי הטיפולים לבעיות ורידים חמורות יותר

אם הגוף לא הגיב כראוי לטיפול העצמי או לגרבי הלחיצה, או אם מצב הוורידים חמור יותר, ייתכן שהרופא יציע את אחד מהטיפולים הבאים להעלמת וורידים בולטים ברגליים:

  • Sclerotherapy – סקלרותרפיה, בהליך זה הרופא מזריק לוורידים הבולטים, קטנים ובינוניים, תמיסה כימית אשר חוסמת את הוורידים. לאחר מספר שבועות הוורידים הבולטים שטופלו אמורים להיעלם.

למרות שניתן להזריק לאותו וריד יותר מפעם אחת, הטיפול ב-Sclerotherapy הוא יעיל מאוד ובלבד שנעשה באופן הנכון. טיפול זה לא כרוך בהרדמה וניתן לבצע אותו במרפאה של הרופא שלכם.

  • הזרקת קצף לוורידים בולטים. הזרקת תמיסת קצף לווריד בולט מאפשרת גם היא לחתום את הווריד, לסגור אותו ובסופו של דבר להעלימו.
  • טיפול בלייזר על פני השטח. טכנולוגיה חדשה זו עושה שימוש בלייזר כדי לחתום ולהעלים את הוורידים הקטנים יותר, אלה שנקראים ורידי עכביש. הטיפול בלייזר עובד על ידי שליחת הבזקי אור חזקים אל הווריד דרך העור, מה שגורם בהדרגה להיעלמותו של הווריד הבולט. טיפול זה לא כרוך בשימוש במחטים או בחתכים.
  • טיפול בסיוע קטטר תוך שימוש בגלי רדיו או בקרני לייזר. בטיפולים אלה הרופא מחדיר צינור דק, קטטר, לתוך הווריד המוגדל ומחמם את קצה קטטר באמצעות גלי הרדיו או קרני הלייזר. כאשר הקטטר נשלף החוצה, החום הורס את הווריד גורם להתמוטטות שלו ולסגירתו. הליך טיפולי זה עדיף במקרה של דליות גדולות יותר.
  • קשירת הווריד והסרתו באמצעות ניתוח. בדרך כלל הניתוח משמש להסרת דליות ורידים בולטות מאוד. במהלך הטיפול נקשרים וורידים אלה ומסולקים מהרגל באמצעות חתכים זעירים. ההסרה של דליות אלה לא אמורה להשפיע על זרימה תקינה של הדם ברגל. הניתוח נערך בהרדמה כללית בחדר הניתוח. ההחלמה נמשכת כחודש והיא מלווה בכאבים לא מבוטלים.
  • כריתת ורידים אמבולטורית. תהליך זה כרוך בחתכים המבוצעים בעור ושימוש במעין אנקולים המאפשרים לרופא למשוך החוצה את הווריד הפגום מתוך הרגל. הטיפול כרוך בהרדמה מקומית במקום בו מבוצעים החיתוכים. לאחר הטיפול יישארו ברגל צלקות זעירות. הטיפול לא מצריך תקופת התאוששות.

האם הטיפול מבטיח שנפטרתי מהוורידים המכוערים לצמיתות?

רוב המטופלים חוששים שמא דליות הוורידים יחזרו גם לאחר שהרגליים טופלו, בטיפול זה או אחר. הרופאים מעידים על שיעורי הצלחה גבוהים בטיפול בוורידים בולטים, שלא באמצעות ניתוח, לעומת הטיפולים הכירורגיים. עם זאת, צריך לקחת בחשבון שאין תרופה לחיזוק שסתומי וורידים חלשים, והשסתומים הפגומים הם הגורמים העיקריים להיווצרות הוורידים הבולטים ברגליים. לכן, חשוב לעקוב באופן קבוע אחר מצב השסתומים ולוודא שהם אינם דולפים ולא גורמים לאי ספיקה של הוורידים.

תפריט נגישות