יחסי ציבור זוהי פעילות המתבצעת בתקשורת ההמונים, ומטרתה העיקרית היא להשפיע על ציבור מסוים, קהל יעד מסוים או כדי להשיג מוניטין ליוזם הפעילות. אנשי יחצנות משתמשים בחלק העיתונאי של אמצעי התקשורת ולא בחלקו הפרסומי. גוף המעוניין להגיע לתודעתו של הציבור יהיה נחוץ בשירות של משרד יחצנות, אשר חשיבותם עולה בעיקר בזמני משברים אותם עובר הגוף המיוצג. גופים שונים, בין אם מתחום המסחר, הפוליטיקה, הממשל, האומנות או השעשוע, מעסיקים באופן שוטף אנשי יחצנות. לעיתים הארגון שוכר את שירותיו הקבלניים של משרד יחסי הציבור ולא מעסיק גוף פנימי העוסק בעבודת יחצנות.
בשנים האחרונות, יותר ויותר אנשי עסקים מוצאים בפעילות יחצנית כלי חיוני לשיווק, אשר חשיבותו גוברת בשל שיטות הפרסום המסורתיות הנאבקות על ליבם וכיסם של הלקוחות. כל בעל עסק וכל איש מקצוע שואף לפרוץ קדימה ולהצליח, לגבור על מתחריו, להגדיל את קהל הלקוחות שלו ולגרום לציבור להבין את ערכו או את מוצריו. כל אחד שואף למתג את עצמו בתוך עולם אינסופי של תכנים פרסומיים, ולרוב הדרך היעילה ביותר לגרום לכך היא דרך סיקור תקשורתי נכון אותו מייעץ איש יחסי הציבור.
מהם תפקידיו של איש יחסי הציבור?
- להביא לסיקור תקשורתי חיובי של הלקוח שלו, של פעילותו העסקית, של מוצריו או שירותיו. היחצן עושה זאת דרך מספר פעולות, החל מכינוס מסיבת עיתונאים, העברת הודעות לעיתונות, ארגון אירועים, תיאום ראיונות ועוד.
- היחצן מהווה החוט המקשר שמכיר ומבין את צרכיו של הלקוח שלו אך גם את צרכיהם של העיתונאים. כאן היחצן יספק לעיתונאים אפשרות לסקר בצורה עניינית וקלה את פעילות הלקוח כשבמקביל זוכה הלקוח לחשיפה תקשורתית שמסייעת לו למנף את פעילותו העסקית ואת תדמיתו.
- במקרים בהם הלקוח שלו עומד בפני חשיפה תקשורתית שלילית, איש יחסי הציבור פועל לצמצום הנזקים התדמיתיים שעלולים להיגרם ללקוח שלו. פעולות אלו דורשות הבנה עמוקה של כל הגורמים הפועלים בעולם התקשורת וכאן התמחותו של איש יחסי הציבור נכנסת לתמונה.
השנים האחרונות הראו לנו כי עבודת יחצנות של איש יחסי ציבור מיומן ומקצועי מצליחה להטיב עם התדמית של לקוחותיו.