מה אומר החוק בנוגע להצבת דפיברילטור בבתי ספר וגנים?

במרץ 2018 אושר בכנסת חוק שמחייב את כל מוסדות החינוך ברחבי הארץ להציב בשטחם מכשיר דפיברילטור, המיועד לטפל במצבי חירום של התמוטטות כתוצאה מדום לב. אם לפני כן החובה חלה בעיקר על מקומות ציבוריים שמאכלסים מעל ל- 500 בני אדם כמו למשל תחנות רכבת, קניונים, אצטדיונים, בתי אבות, מוסדות להשכלה גבוהה וחברות, החוק הורחב וכיום החובה חלה גם על בתי ספר שלומדים בהם מעל 500 תלמידים.

מהו דפיברילטור?

אם שמעתם על החוק הנוגע להצבת דפיברילטור בבתי ספר ואינכם בדיוק יודעים מהו המכשיר וכיצד פועל, נעשה לכם מעט סדר. מדובר במכשיר נייד שיש לו את הטכנולוגיה הנדרשת כדי לזהות הפרעות בהולכה החשמלית של הלב. בהתאם להפרעה שמזהה המכשיר מעביר שוק חשמלי, בין אם באופן אוטומטי ובין אם על ידי הנחיית המשתמשים במכשיר ללחוץ על כפתור ששולח את השוק החשמלי. מכשירים אלו קלים לתפעול, וגם אנשים ללא כל הכשרה רפואית יכולים להשתמש בהם לאחר שהשתתפו בהדרכה בבית הספר. מכשיר הדפיברילטור משמיע הנחיות קוליות מה שהופך את השימוש בו לאפקטיבי יותר, בנוסף יש לו יכולת לשמור נתונים אשר לאחר מכן עוברים לצוות המטפל.

עזרה ראשונה במקרה חירום

יש להבין שדום לב פתאומי יכול להתרחש בכל זמן, בכל גיל, ללא כל קשר לרמת הכושר הגופני או המצב הבריאותי. בישראל לבדה כמדי שנה מעל 8,000 אנשים לוקים בדום לב, כ- 200 מתוכם אלו בני נוער תחת גיל 18 ואחוז אחד לפחות מייצג ילדים מתחת לגיל 8. התמוטטות כתוצאה מדום לב לרוב מתרחשת בפתאומיות ללא סימנים מקדימים והדרך היחידה להסדיר את ההולכה החשמלית בלב ולהחזיר את פעילות הלב לסדרה היא על ידי מתן שוק חשמלי. כל דקה שחולפת ללא עיסוי הלב מקטינה את סיכויי ההישרדות ועלולה לגרום לנזק מוחי. לכן קיימת חשיבות רבה להצבת דפיברילטור בבתי ספר, כאשר השאיפה היא בעתיד שיהיה חוק שיחייב להציב מכשיר בכל מוסד חינוכי, גם אם נמצאים בו פחות מ- 500 תלמידים.

הרצוי לעומת המצוי

כיום ישנם אלפי בתי ספר שהותקנו בהם מכשירי דפיברילטור כאשר השאיפה שהמספר רק ילך ויעלה ככל שחולפות השנים. כמו כן חשוב לדעת שקיימת גם אפליקציה שבאמצעותה ניתן לראות היכן נמצא המכשיר הקרוב ביותר, כך שאם נמצאים ליד אדם שהתמוטט אפשר לקרוא לאיש הקשר שיבצע טיפול החייאה ראשוני עד להגעת ניידת טיפול נמרץ.

 

תפריט נגישות