אחד הטרנדים היותר מעניינים של השנים האחרונות הוא הרחפנים. מומחים רבים טוענים שבעתיד הלא רחוק, ואולי אפילו הקרוב, השמיים יהיו מלאים בכלי הטיס הזעירים שמרחפים מכוח העילוי שיוצר המדחף. למעשה כבר כיום יש יותר ויותר כלים כאלה, והם משמשים את המין האנושי לשלל מטרות: משלוחים (נכון לעכשיו בעיקר כפיילוט, אבל ההצלחה מוכיחה שמדובר באופציה כדאית), ריסוס שטחים חקלאיים, תיעוד (למשל של הפגנות או אירועים אחרים), למטרות צבאיות ועוד. בהתאם עולה גם השאלה מי צריך רישיון לרחפן וכיצד מקבלים רישיון כזה.
המקרים שבהם יש צורך ברישיון לשימוש ברחפן
שימוש מסחרי ברחפן מחייב רישיון. לעומת זאת כשההפעלה היא למטרות פרטיות ולהנאה, אין צורך ברישיון – אם כי כן כדאי לרכוש את המיומנות הבסיסית בשימוש ברחפן, גם אם ההטסה שלו נראית פשוטה ואינטואיטיבית.
שימוש מסחרי בכלי הטיס היעיל והכיפי ללא רישיון לרחפן מהווה עבירה פלילית. בנוסף, רוב העסקים שזקוקים לשירות מסוג זה דורשים לראות רישיונות מתאימים, ולכן אין טעם להצטייד ברחפן למטרות מסחריות מבלי לבצע את הליכי הרישוי הרלוונטיים.
הסוגים השונים של רישיונות לרחפן
ישנם 3 סוגים של רישיון לרחפן: רישיון לכלי הטיס עצמו, רישיון מטיס ורישיון מפעיל אווירי.
רישוי רחפנים הוא באחריות רשות התעופה האזרחית (רת"א). כשמדובר על מוצר מדף, כלומר רחפן שנמצא ברשימה של רת"א ולא בוצעו בו שינויים, ההליך טכני ופשוט ולמעשה כולל מילוי טפסים וקבלת מספר לרחפן.
רישיון מטיס מחייב מעבר הדרכה, כשתנאי נוסף הוא שמדובר על תוכנית שאושרה ע"י רת"א. זהו הרישיון הבסיסי, לרחפנים של עד 4 ק"ג, ומי שרוצה רישיון להטיס גם רחפנים גדולים יותר ובמשקל של עד 25 ק"ג נדרש לצבור שעות הטסה על מערכת רלוונטית ולאחר מכן לעבור מבחן מעשי (אצל בוחן מטעם רת"א).
רישיון מפעיל אווירי ניתן לחברות (וגם לעוסקים בודדים). על-מנת לקבל את הרישיון הזה יש להגיש ספר של כל הנהלים בחברה, וכמו כן יש צורך בפוליסה מתאימה (ביטוח צד ג' ונזקי גוף). מידע נוסף לגבי הרישיונות השונים ניתן למצוא באתר https://www.preflight.co.il.