רכב המצויד בגיר (תיבת הילוכים) רציף (CVT) המכונה גם "תמסורת רציפה" או "תמסורת רציפה משתנה" או "אוטומטית-רציפה" , פועל באופן שונה מרכב בעל גיר אוטומטי רגיל – אין בו "קיק דאון" או תחושה של "החלפת הלוכים" כמו בתיבת הילוכים אוטומטית רגילה, לעומת זאת הנהיגה בו יותר חלקה, המנוע עובד בסל"ד האופטימלי שלו ולכן הוא גם חסכוני.
כדי להנות ממנו ולשמור עליו כדאי להכיר את הכללים הרשומים בסוף המאמר.
נכון לשנת 2024, תמסורת רציפה (CVT) נפוצה במיוחד בקרב יצרני רכבים יפניים, אך גם יצרנים אחרים משלבים אותה בדגמים מסוימים. להלן דוגמאות מייצגות לדגמים המשתמשים בתמסורת רציפה:
- סובארו: מרבית הדגמים האוטומטיים של סובארו מצוידים בתמסורת רציפה, כולל דגמים כגון סובארו פורסטר, סובארו אאוטבק וסובארו קרוסטרק.
- טויוטה: תמסורת רציפה נפוצה בדגמים אוטומטיים סטנדרטיים של טויוטה, כגון טויוטה קורולה, קורולה קרוס, יאריס היברידית, C-HR, ראב 4 (בגרסאות הרגילות וההיברידיות), וטויוטה אייגו X.
- מיצובישי: דגמים בולטים של מיצובישי המצוידים בגיר רציף כוללים את אקליפס קרוס, ASX, ספייס סטאר ואאוטלנדר.
- ניסאן: חלק מהדגמים כמו ניסאן סנטרה, ניסאן קשקאי או ניסאן אקס טרייל.
- לקסוס: חלק מדגמי לקסוס, דוגמת לקסוס UX 2024, משלבים תמסורת רציפה.
- אינפיניטי: דגמים כמו אינפיניטי QX50 ו-QX55 כוללים תמסורת רציפה.
- יונדאי: חלק מהדגמים, בהם יונדאי וניו, משתמשים בתמסורת זו.
- קיה: תמסורת רציפה משולבת במעט מדגמי קיה, כולל קיה סלטוס.
לפני שנבין איך כדי לנהוג ברכב עם גיר רציף, בואו נזכר בסוגים הגירים השונים שיש במכוניות בנזין כיום:
גיר ידני (Manual Transmission):
- זהו הגיר הקלאסי, שבו הנהג מחליף הילוכים באופן ידני באמצעות דוושת הקלאץ' ומוט הילוכים.
- הגיר הידני מציע שליטה מלאה בסל"ד המנוע ומאפשר נהיגה ספורטיבית יותר.
- הוא נפוץ יותר ברכבי ספורט ובמדינות שבהן נוהגים להעדיף גיר ידני.
גיר אוטומטי רגיל (Traditional Automatic Transmission):
- גיר אוטומטי רגיל פועל על בסיס מערכות הידראוליות וממיר מומנט שמבצע את ההעברה בין ההילוכים.
- המעברים מתבצעים באופן אוטומטי ללא צורך בהתערבות הנהג, בהתאם למהירות הרכב וללחץ על דוושת הגז.
- לרוב פחות חסכוני בצריכת דלק בהשוואה לגיר CVT או גיר ידני.
גיר אוטומטי טיפטרוניק (Tiptronic):
- זהו סוג של גיר אוטומטי שמשלב אפשרות להעברת הילוכים ידנית.
- מאפשר לנהג לבחור אם להישאר במצב אוטומטי או לעבור להחלפת הילוכים ידנית באמצעות מוט ההילוכים או ידיות מאחורי ההגה.
גיר אוטומטי רובוטי (Automated Manual Transmission – AMT):
- זהו שילוב בין גיר ידני לגיר אוטומטי, שבו יש מערכת אוטומטית שמפעילה את המצמד (קלאץ') ואת העברת ההילוכים.
- ברוב המקרים מאפשר נהיגה במצב אוטומטי או ידני למחצה, כאשר הנהג יכול לשלוט במעברי ההילוכים.
- לרוב זול יותר בייצור מגיר אוטומטי רגיל, אך עלול להיות פחות חלק במעברי ההילוכים.
גיר אוטומטי כפול מצמד, נקרא גם גיר רובוטי קלאץ' כפול (Dual-Clutch Transmission – DCT או DSG):
- פועל על בסיס שתי מערכות מצמד (קלאץ'), מה שמאפשר מעבר מהיר וחלק יותר בין ההילוכים.
- מספק שילוב של חוויית נהיגה ספורטיבית עם נוחות של גיר אוטומטי.
- נפוץ בעיקר ברכבי יוקרה, ספורט ובחלק מרכבי הביניים.
- פולקסווגן גולף, לדוגמה, היא בין הראשונות שהשתמה בגיר כזה ועד היום משתמשת בו.
גיר רציף משתנה (CVT – Continuously Variable Transmission) עליו אנו כותבים במאמר זה:
- גיר CVT פועל על עקרון של העברת מומנט בצורה רציפה, ללא שלבים קבועים של הילוכים. במקום הילוכים מסורתיים, יש שתי גלגלות מתכווננות שמחוברות על ידי רצועה, מה שמאפשר לשנות את יחס ההעברה בצורה חלקה ומדויקת בהתאם למהירות הרכב ולדרישות הנהג.
- יתרונותיו העיקריים כוללים האצה חלקה יותר ויעילות דלק גבוהה יותר, שכן המנוע פועל תמיד בטווח הסל"ד האופטימלי.
- הוא נפוץ ברכבים היברידיים ורכבי משפחה, שבהם שמים דגש על צריכת דלק ונוחות נסיעה. עם זאת, לעיתים נהגים עשויים לחוש בחוסר "תחושת הילוך" בעת ההאצה, מה שעלול להרגיש פחות דינמי בהשוואה לגיר אוטומטי מסורתי.
"תמסורת ישירה" (Direct Drive Transmission) – נפוצה בעיקר ברכבים חשמליים:
- תמסורת ישירה היא לא גיר אלה סוג של מערכת העברת כוח שמחברת את המנוע ישירות לגלגלים, ללא שימוש בגיר רגיל עם הילוכים או תמסורות משתנות כמו גיר אוטומטי, גיר ידני או CVT.
- במקום להשתמש במערכת שמשנה את יחס ההעברה בין המנוע לגלגלים, תמסורת ישירה מעבירה את כוח המנוע ישירות ובאופן קבוע לגלגלים. בדרך כלל, סוג זה של תמסורת נפוץ יותר ברכבים חשמליים, שכן מנועי חשמל מסוגלים לספק מומנט גבוה בטווח רחב של מהירויות מבלי להזדקק להילוכים משתנים.
איך לנהוג ברכב עם גיר רציף בצורה חלקה ויעילה:
נהיגה בגיר CVT היא לרוב נוחה וחלקה, ואם שומרים על הכללים האלה, ניתן להפיק ממנו את המיטב ולהאריך את אורך החיים של המערכת:
- התחלה מתונה: הגיר הרציף נועד לפעול בצורה חלקה וללא החלפות הילוכים קבועות. לכן, מומלץ להתחיל נסיעה בהדרגה ולא ללחוץ על דוושת הגז באופן חזק מדי. זה יעזור לשמור על יעילות הדלק ויאפשר לגיר לעבוד בצורה אופטימלית.
- האצה מתמשכת: כדי לנצל את יתרונות גיר ה-CVT, השתדלו להאיץ בצורה מתמשכת ולא בקפיצות. ברכב כזה אין תחושת "העברת הילוך", אלא מעבר רציף של מהירות המנוע בהתאם לצורך.
- נהיגה במדרונות: בירידה ארוכה, ניתן להשתמש במצב "L" או "B" בגיר, אם קיים, כדי להגביר את בלימת המנוע ולמנוע עומס על הבלמים. במצב זה הגיר שומר על סל"ד גבוה יותר כדי לעזור לבלום את הרכב.
- שמירה על מהירות קבועה: נסיעה במהירות קבועה היא המצב שבו הגיר הרציף מגיע למיטבו. שימוש בבקרת שיוט יכול לעזור לשמור על מהירות אחידה ולשפר את צריכת הדלק.
- הימנעות מ"פמפום" על דוושת הגז: כדי לשמור על הביצועים והאורך החיים של הגיר, מומלץ להימנע משינויים תכופים ומהירים בלחץ על הדוושה. עדיף לשמור על לחיצה אחידה ועקבית.
- בדיקות תחזוקה קבועות: חשוב לבדוק את נוזל הגיר בהתאם להוראות היצרן ולוודא שהוא מוחלף בזמן כדי לשמור על פעילות תקינה של הגיר לאורך זמן.