איך משפיע חוסר שינה על רמות הסוכר בגוף ואיך משפיעה פעילות גופנית סדירה?

חוסר שינה יכול להעלות את רמות של חומצות שומן חופשיות בדם, עד למצב קדם-סוכרתי זמני אצל גברים צעירים ובריאים, על פי מחקר חדש שפורסם בכתב העת של האגודה האירופית לחקר סוכרת.

המחקר, הראשון שבחן את ההשפעה של חוסר שינה על רמות חומצת שומן בדם, מוסיף לראיות המתעוררות ששינה לא מספקת – מצב שכיח בחברה מודרנית – עלולה לשבש את הפעילות המטבולית של שומן בדם ולהפחית את היכולת של האינסולין לווסת סוכרים. זה מצביע על עוד גורם פשוט כמו שינה, יכול לעזור בהורדת הסיכון לסוכרת והשמנת יתר.

"מחקרים רבים דיווחו קשרים בין שינה מוגבלת, עלייה במשקל, וסוכרת מסוג 2," אומר פרופסור לרפואה באוניברסיטה של ​​שיקגו ומחבר בכיר של המחקר. "מחקרי מעבדה, כמו שלנו, יעזרו לנו לפענח את המנגנונים שעשויים להיות אחראיים על הקשרים".

החוקרים מצאו כי לאחר שלושה לילות של רק ארבע שעות שינה, רמות חומצות שומן בדם, אשר בדרך כלל יורדות במהלך לילה, נשארו גבוהות, כתוצאה מכך היכולת של אינסולין כדי לווסת סוכרים בדם הופחת.

התוצאות מספקות תובנות חדשות על הקשרים, שתוארו לראשונה על ידי חוקרי אוניברסיטת שיקגו לפני 15 שנים, בין חוסר שינה, רמות חומצות שומן גבוהות בדם, עמידות לאינסולין וסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2.

החוקרים גייסו 19 נבדקים גברים בריאים בגילאי 18 עד 30. מתנדבים אלו היו במעקב באמצעות שני תרחישים. באחד, יש להם מנוחת לילה מלא – 8.5 שעות במיטה (בממוצע 7.8 שעות ישנות) במהלך ארבעה לילות רצופים. באחר, הם השקיעו רק 4.5 שעות במיטה (בממוצע 4.3 שעות שינה) במשך ארבעה לילות רצופים. שני מחקרים במרווחים של לפחות ארבעה שבועות.

התזונה נשלטה בקפדנות ודגימות דם נאספו במרווחי 15 או 30 דקות במשך 24 שעות, החל מהערב של הלילה השלישי של כל מחקר. החוקרים מדדו רמות של חומצות שומן חופשיות והורמון גדילה, גלוקוז ואינסולין בדם, ואת לחץ הורמוני נוראדרנלין וקורטיזול. לאחר ארבעה לילות בכל מצב שינה, בדיקת גלוקוז תוך ורידי גם בוצעה.

הם מצאו כי הגבלת השינה הביאה ל- 15 עד 30 אחוזים עלייה בשעת לילה מאוחרת ועוד עליה ברמות חומצות השומן בשעת הבוקר המוקדמות. ההעלאה הלילית של חומצות שומן מתואם עם עלייה בתנגודת לאינסולין – סימן היכר של טרום סוכרת – שנמשכה כמעט חמש שעות.

קיצוץ בהפרשת הורמון גדילה בלילה הובילה לעלייה בנוראדרנלין בדם, אשר שני אלו תורמים לעלייה ברמות חומצת השומן.
למרות שרמות הגלוקוז היו ללא שינוי, היכולת של אינסולין זמין לווסת את רמות סוכר בדם ירד בכ -23 אחוזים לאחר שינה קצרה.
"מחקר זה פותח את הדלת לכמה שאלות מסקרנות" אומרים מומחי השינה, ג'ונתן יוני, MD, וסוולוד פולוצקי, MD, PhD, מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס לרפואה. איך וריאציות בודדות לשינה קצרה מסבירות רגישות להשלכות חילוף חומרים? איך חוסר ויסות של חילוף חומרים של חומצות

שומן מקשר הפרעות שינה שונות לתסמונת מטבולית כמו סכרת?
המחקר מספק ראיות למנגנונים אפשריים שבאמצעותן הגבלת שינה עשויה להיות קשורה לעמידות לאינסולין ועלייה בסיכון לסוכרת מסוג 2, החוקרים מסכמים. הוא תומך בתחושה ששינה לא מספקת עלולה לשבש את חילוף החומרים.

מנגד, פעילות גופנית סדירה עם מאמן כושר אישי מאזנות את הסוכר בדם, התופעות שקשורות בחוסר שינה הקשורות לעלייה בחומצות השומן וירידה ביכולת המטבולית של הגוף מתאזנת עם פעילות גופנית שמאיצה את חילוף החומרים, מורידה את רמות השומן בגוף ומפרקת את מאגרי הסוכר על ידי שימוש בסוכר כאנרגיה לפעילות הגופנית.

אם אתם אנשים עסוקים ואין לכם זמן ללכת למכון כושר אולי עדיף לכם לקחת בחשבון מאמן כושר אישי שיגיע עד אליכם.

© 2017 טוב לדעת. All rights reserved.

אתר "טוב לדעת" מכיל טיפים, המלצות, עצות ומדריכים שטוב לדעת ושנכתבו ע"י הגולשים או ע"י מומחים בכל תחום.
חשוב לדעת: המידע המופיע באתר אינו תחליף להתייעצות עם אנשי מקצוע מתאימים במצב שיש צורך בהתייעצות כזו.
כותבים נבחרים: GOODSTUFF