איך להפסיק לעשן – אוסף טיפים

רוב המעשנים מכירים את מעגל הקסמים של ניסיונות הגמילה: החלטה נחרצת, זריקת החפיסה לפח באקט נועז ואופטימי, סבל מתמשך, שאכטה קטנה, אחריה שאכטה גדולה, אחריה "רק סיגריה אחרי האוכל", אחר כך רק שלוש ביום ובסוף – חזרה לנקודת ההתחלה. זו דרכה של התמכרות. זה מייאש, אבל זה אפשרי. אפשר להפסיק לעשן. בשנים האחרונות דובר רבות על הפסקת עישון בדרך הקלה ויש כאלה שעבורם הדרך אמנם קלה, אבל עבור רובנו היא קשה מאוד – ואם נכיר בכך, נסייע לעצמנו להיגמל. הנה כמה דברים שיכולים לעזור לכם בפעם הבאה שמחליטים לנסות להפסיק לעשן:

לזכור שזה קשה – להכיר במגבלות של עצמכם, להתכונן לקושי שיבוא, ואולי גם לקבל עזרה מקצועית. יש עזרה כזו במגוון צורות וההשפעה שלה על הגמילה יכולה להיות עצומה, שלא לומר מכרעת (ראו סעיף הבא).

• להיתמך בעזרה מקצועית – אפשר לנסות להיעזר בטיפול פסיכולוגי, בטיפול גוף-נפש, בדמיון מודרך, במכון מקצועי לגמילה מעישון וגם בקבוצות תמיכה למעשנים לשעבר או למנסים להיגמל. התמיכה המנטלית חשובה מאוד ויכולה לעשות עבורכם את ההבדל.

למצוא תחליף בריא להרגל – חלק גדול מהבעיה להיגמל קשור להרגלים הממשיים ולהתניות שנוצרו אצלנו. אפשר לנסות להחליף התמכרות מזיקה בהתמכרות בריאה: פעילות גופנית היא תמיד תחליף טוב, כי היא מסייעת לפרוק אנרגיה ולחץ, שמצטברים לעתים ככל שהגמילה נמשכת. אם תהיו מודעים לנטייה האוטומטית להכניס סיגריה לפה במצבים מסוימים, תוכלו לנטרל אותה עם הזמן גם ללא כל תחליף ממשי.

• תחליפי ניקוטין – אמנם הגמילה הפיזית מתבררת לרוב כחלק הקל, לעומת הגמילה המנטלית מההרגל, אך תחליפי ניקוטין – מסטיקים, מדבקות או סיגריה אלקטרונית – יכולים לעזור לכם לעבור את השלב הראשוני הקשה.

• להימצא בחברת לא מעשנים – לפחות בהתחלה, זה טיפ חשוב. קשה להגיד לא לסיגריה כשכולם מסביב מעשנים. נסו להיות עם המשפחה, עם חברים לא מעשנים ובמקומות שלא מעשנים בהם. אם אתם צפויים להיות בחברת מעשנים, היו מודעים לכך, וזכרו שאפשר ליהנות גם בלי סיגריה ביד.

• החלטיות –  נכון, גם ניסיון גמילה כושל מתחיל בהחלטה נחרצת. אבל נסו להגיע להחלטה מתוך חשבון נפש אמיתי, ותוך ראיית היתרונות הגדולי שבעתיד ללא עישון, במקום הסבל קצר המועד של תקופת ההסתגלות. אם תהיו ברורים עם עצמכם, תחסכו הרבה מאבקים פנימיים ולבטים מול כל שאכטה פוטנציאלית. אין וזהו.

• צעד-צעד – אל תנסו להתבונן קדימה ולראות חיים שלמים נטולי עישון. התמקדו בכל פעם בניסיון להעביר רק יום אחד ללא סיגריה. ואחריו עוד אחד. ועוד אחד.

• צרת רבים – תמיד מומלץ לעבוד בשניים, אם אפשר. אם יש חבר או בן משפחה שרוצה להפסיק לעשן, תוכלו להחליט ולהפסיק ביחד, ולתמוך זה בזה ברגעים הקשים.

הצלחה!

כתיבת תגובה

תפריט נגישות