המידע העדכני בנושא חוק דיור מוגן והסיוע המשפטי שעשוי להידרש לאכיפתו

פתרון מגורים וסיעוד בגיל הרביעי הינו נושא קריטי ביותר בישראל של המאה ה-21. בימינו תוחלת החיים התארכה בצורה משמעותית ומספר הקשישים הולך וגדל. פעמים רבות אין גוף אחראי ומסור מספיק המסוגל לדאוג לרווחתם, חרף כל המאמצים של הממשל ושל אנשים פרטיים כאחד. לשם כך קיים חוק דיור מוגן.

חוק זה נועד להסדיר את עבודתם של בתי דיור מוגן שעד כה פעלו ללא שום מערכתיות מוסדרת, חרף העובדה שהקשישים המתגוררים במסגרות אלה הפקידו את כל כספם למען מקום בטוח להיות בו בשנים האחרונות. הקונספט שעומד מאחורי חקיקה עבור דיור מוגן זה דיור עצמאי עבור הקשיש, יחד עם סביבה המותאמת לצרכיו, כך שמצד אחד הוא מתגורר באופן עצמאי, אך מצד שי יש לו סיוע סיעודי ורפואי במידת הצורך.

מדוע נדרשת אכיפה של חוק דיור מוגן

מטרת החוק הינה לשמור על רכושם של הקשישים במקרים שבהם חברת דיור מוגן פושטת רגל. החוק למען שמירת זכויות הקשישים בדיור מוגן דורש כי יש אך ורק חמש דרכים לקבל את הפיקדונות מטעם הדיירים:

  1. הענקת ערבות בנקאית
  2. שיעבוד דירה בבעלות הקשיש (או של הקרקע עליה היא תבנה)
  3. העברת בעלות של הדירה על שם הדייר הקשיש
  4. רישום אזהרה לגבי הדירה
  5. ביטוח – הקשיש כמוטב הרשום בפוליסה

ללא הגדרה ספציפית שכזו, קשישים העניקו את מיטב כספם ורכושם שצברו בכל מהלך חייהם – שאבד עקב התרוששות של החברה האחראית. בזכות חקיקת חוק דיור מוגן ניתן למנוע מצב של תלות הקשיש בחברה, משום שגם במידה והחברה פושטת רגל – הדירה בה מתגורר הקשיש שייכת לו, או שהוא מקבל פיצויים מטעם הביטוח.

אך כמו כל חוק, גם עליו לעיתים עוברים, או שלא מקפידים לבצע את הליך ההרשמה של הקשיש למגורים בדיור מוגן כחוק – לכן תמיד מומלץ להיאזר בשירותיו של עורך דין מנוסה שיוודא שכל הליך מעבר הקשיש לדיור החדש יגובה במסמכים הדרושים שיגנו עליו במידת הצורך ובמקרה והחברה תפשוט רגל, תעבור מיזוג עם חברה אחרת, תחליף שם, או כל טרנספורמציה אחרת. זכויותיו של האדם המבוגר צריכות להישמר בכל עת.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות