יתרונותיה הבריאותיים של חומצת אומגה 3

ודאי שמעתם לא פעם כי מומלץ לאכול דגים מאחר והם מכילים רמות גבוהות של אומגה 3, אך האם אתם באמת מכירים את כלל יתרונותיה הבריאותיים? הנה כל הסיבות שיגרמו לכם להכניס אותה לתפריט היומי

חומצות אומגה 3 חיוניות לתפקודו התקין של הגוף אשר אינו יודע ליצרן בכוחות עצמו, ולוקחות חלק בלא מעט תהליכים חשובים בגוף. בעוד שבעבר הייתה זו התזונה שסיפקה בעיקרה את מרבית חומצות השומן מסוג אומגה 3 מהים, כיום צורכים רבים פי 15-20 חומצת שומן דווקא מסוג אומגה 6, להן זקוק גופינו גם כן ותפקידן בו דומה.

ועדיין, לצריכתה של אומגה 3 בפרט יש לא מעט יתרונות בריאותיים: היא שומרת על גמישות קרומי התאים ומאפשרת לקולטנים בהם להעביר מסרים, מהווה חלק חשוב ממבנה העין, תורמת לשיפור מצב הרוח ואפילו לאונות ופיריון הגבר. כיום ניתן לקבלה ממקורות תזונתיים עיקריים כמו דגים אך גם מכאלו חיצוניים דוגמת תוספי תזונה מתאימים, שיסייעו בהשלמת החסר בעת הצורך.

אז מהם יתרונותיה הנוספים של חומצת השומן הפופולרית ומדוע היא חיונית כל-כך לגופינו? בכתבה הבאה שלפניכם.

תורמת לאונות ופיריון הגבר

אומגה 3 נותנת מענה לאחת מהבעיות השכיחות בעולם המודרני – ספירת זרע נמוכה אצל גברים. מחקרים הראו כי צריכתה במינונים מתאימים העלתה את ספירת הזרע וחיוניותו אצל גברים ואף עזרה בתפקודי זקפה ואין אונות שנגרמו כתוצאה מהיצרות כלי הדם.

אומגה 3 כמשפרת זיכרון

לחומצת השומן DHA, אחת משלוש העיקריות המצויות בחומצת אומגה 3, תפקיד בשיפור הזיכרון ובשליפת מילים. יתרון זה של צריכתה בכמות מספקת בא לידי ביטוי גם במבוגרים בריאים ובפרט עם תחילת דעיכת תפקודי הזיכרון המתרחשת עם חלוף השנים. כמו כן, לאומגה 3 תפקיד נוסף במניעת הצטברות פלאק והורדת הסיכויים ללקות באלצהיימר בגיל מבוגר יותר.

משפרת מצב רוח

לאומגה 3 השפעה גם על רמות הסרוטנין והדופמין – שני חומרים חשובים המעורבים בתהליכים רבים במוח ומשפיעים על מצב הרוח ומשפרים אותו. מחקרים שנערכו בנושא הראו קשר בין דיכאון לחוסר באומגה 3 ואחרים אף הראו כי לחומצת אומגה 3, ובפרט לרכיב ה- EPA המצוי בה, קיימת השפעה יעילה במיוחד על שיפור מצבים דיכאוניים, בדומה לתרופות אנטי דיכאוניות. השפעתה החיובית של אומגה 3 אינה מסייעת רק במצבי דכאון אלא גם עבור כאלו של חרדה.

מסייעת בהתמודדות עם ADHD

תחום נוסף עליו דובר רבות במחקרים עדכניים הוא השפעתה של אומגה 3 על ילדים הסובלים מתסמונת היפראקטיביות. ממחקר שנערך בנושא נמצא קשר בין רמות אומגה 3 נמוכות ותסמיני ADHD בקרב ילדים ומתבגרים, ואף כי נטילת תוספי אומגה 3 במינון מתאים אכן הצליחה להביא לשיפור בהופעתם של תסמינים אופייניים לה דוגמת אימפולסיביות, חוסר שקט, חוסר תשומת לב ויכולת להשלים משימה ואף תוקפנות.

אומגה 3 ומחלות לב

יתרון נוסף בצריכת אומגה 3 הוא היותה מפחיתה את הסיכוי לחלות במחלות לב וכלי דם וכן ללקות בשבץ מוחי והתקפי לב. בתרבויות שונות שבהן המזון העיקרי הנצרך הוא דגים, נוטים פחות לסבול ממחלות כמו אלו. חומצת אומגה 3 עוזרת למנוע קרישיות יתר של הדם והצטברות משקעים על דפנות כלי הדם כמו גם להוריד את רמות הטריגליצרידים ולהעלות את אלו של הכולסטרול הטוב.

אומגה 3 ומחלות אוטואימוניות

נמצא קשר בין צריכת אומגה 3 בגיל צעיר לבין ירידה בסיכוי ללקות במחלות אוטואימוניות כמו סכרת מסוג 1 וטרשת נפוצה, ויעילותן הוכחה גם בטיפול במחלות מעי דלקתיות כמו קרוהן וקוליטיס כיבי.

מקורות מזון של אומגה 3

על אף שהמקור העיקרי לקבלת אומגה 3 הוא בים: מדגים, ממינים מסוימים של אצות, מפירות ים וכדומה, ישנם צמחים מסוימים המכילים אותה אף הם דוגמת פשתן וקנולה וכן מזונות מן החי כמו ביצים. בעבר היה נהוג להניח כי צריכתה ממקור צמחי אינה יעילה כמו צריכתה מדגים, אך מחקרים מצאו כי ספיגתה בגוף ובאיברי המטרה היא ממילא נמוכה, ואף יותר מזו שממקורות צמחיים.

כיום מקובל להניח כי המקורות הטובים ביותר לקבלת אומגה 3 הם דגים ובפרט אלו מסוג סלמון, טונה, מקרל, סרדינים והרינג. מקורות נוספים כוללים ביצים המעושרות באומגה 3, שמן וזרעי פשתן, זרעי צ'יה, שמן קנולה ומוצרי סויה.

 

אם כן, אומגה 3 משתתפת בלא מעט תהליכים במערכות הגוף השונות ומכאן שצריכתה חיונית במיוחד לשמירה על תקינותם. היא מצויה בכמות גבוהה בפרט במוצרים ימיים אולם כאשר אלו אינם זמינים בקלות, גם שמנים צמחיים ותוספי תזונה יוכלו לסייע בהשלמת החסר ולהבטיח את כמותה המספקת והנחוצה לגוף.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות