לימודי חינוך והוראה במדינת ישראל

לימודי חינוך והוראה עם מאבני היסוד של דור המורים הבא במדינת ישראל. במסגרת לימודים אלה נלמדים הכלים התיאורטיים והמעשיים להכשרת הוראה למסגרות החינוך הפורמליות והבלתי פורמליות הכוללות גני ילדים, בתי ספר יסודיים ועל יסודיים, חטיבות הביניים ובתי הספר התיכוניים. על מנת להיות מורה במדינת ישראל חובה להשלים תואר ראשון במגוון רחב של מקצועות הכוללים את מדעי הרוח, מדעים מדויקים, מדעי החברה ועוד. בנוסף לתואר על הסטודנט להשלים לתעודת הוראה אשר במסגרתה מתקיימים לימודים תיאורטיים שנוגעים לחינוך והוראה, וכן התלמדות מעשית בבתי הספר בלווי מדריכים מקצועיים. ישנם מוסדות ובהם אוניברסיטאות ומכללות אשר מאפשרות השלמה לתואר ראשון ותעודת הוראה במסגרות נוחות כגון לימודי ערב ו\או לימודים מרוכזים ביום אחד בשבוע על מנת לרכז את התהליך כולו למסגרת של שלוש שנים.

לימודי חינוך

מוטב לציין כי לא כל מורה במדינת ישראל מחויב לעשות תואר בחינוך. כאמור, ניתן ללמוד במגוון מסלולים אחרים. במסגרת תעודת ההוראה יינתנו לסטודנטים אלה השלמות וקורסים הנוגעים לחינוך. סטודנטים אשר בעלי תואר בחינוך עשויים לקבל פטור מהשלמות אלה במהלך תעודת ההוראה. לימודי חינוך נוגעים לסטודנטים אשר מבקשים להיכנס לעובי הקורה בכל הנוגע לחינוך אשר נתפס עבור רבים כשליחות שמטרתה לגעת בנפש של כל ילד וילד במגמה ליצירת חברה מתוקנת יותר. תחום החינוך הינו תחום שמתפתח רבות משנה לשנה. קיים מגוון אפשרויות רחב שמאפשר לכל אחד ואחת להתאים את עצמו למסלול ייחודי.  לימודי החינוך מחולקים לענפים רבים ומסלולי התמחות מגוונים שעשויים להתאים לכל אחד ואחת. לפניכם רשימה חלקית ומצומצמת של הנושאים: חינוך מוסיקלי, חינוך לגיל הרך, חינוך סביבתי, טיפול באמנויות, חינוך והתפתחות האדם. בכל אחד מן התחומים ניתן להתקדם ולהתמקצע במהלך תואר שני.

מה דרוש על מנת להיות מורה מוסמך במדינת ישראל

על מנת להיות מורה מוסמך במדינת ישראל, ללמד ולחנך במסגרות הפורמליות והבלתי פורמליות על הסטודנט להיות בעל תואר ראשון ובעל תעודת הוראה. בנוסף לכך 'פרחי ההוראה'  (כך קרויים בוגרים של תעודת הוראה) נדרשים לעבור שנת התמחות (סטאג') אשר במסגרתה עובדים המורים בשכר מלא. שנת ההתמחות חייבת לכלול משכרה בהיקף של לפחות שליש משכרה. המורים החדשים מקבלים ליווי וכן משתתפים בסדנאות משותפות בהם מתאפשרת חלוקת רשמים וחוויות וכן ניתנת עזרה הדדית. סטודנט אשר מבקש להתקבל למוסד חינוכי מחויב להתקבל לעבודה במוסד המבוקש ולאחר מכן להגיש יחד עם המוסד בקשה למחלקה ייעודית במשרד החינוך אשר תפקידה לשבץ וללוות את הסטודנטים בשנת ההתמחות שלהם. בתום שנת ההתמחות (סטאג') מוסמך הסטודנט באופן רשמי כמורה במדינת ישראל.

 

 

כתיבת תגובה

תפריט נגישות