מבנה הכתף – ניתוח כירורגי בנושא

אחד מהאזורים הפגיעים ביותר בגופנו הינו הכתף – אזור זה שמהווה כמין צומת בין הגב לצוואר, ידיים וחזה, סופג לא מעט פציעות מסיבות שונות כשהעיקריות שבהן הם עומסים ותנועות שונות. לא מעט אנשים נאלצים להתמודד עם כאבי כתף באופן תדיר או זמני, כאבים שמשפיעים על איכות ושגרת החיים שלהם.

בכדי לנסות ולהבין את הליך הטיפול בכאבי הכתף השונים יש להבין תחילה כיצד הכתף למעשה בנויה: לכתף שני חלקים, חלק אחד הוא קצה עצם הזרוע שהינו כדורי ומעגלי, וחלק אחר שהוא למעשה שקע עצם השכם. מדובר בשני חלקים שנחשבים לעמוסים ביותר מבין המפרקים בגוף, בגלל כמות התנועות שאנחנו מבצעים איתו וכן העומס שאנחנו מפעילים עליו (למשל כשאנחנו מרימים דברים, כשאנחנו מרימים או מושיטים ידיים ובמקרים אחרים) – לכן מדובר במפרק שנשחק וכל שחיקה קטנה מאלצת אותנו להתמודד עם כאב ולעיתים עלינו לטפל במקום בעזרת טיפול אורטופדי ואף לעיתים באמצעות ניתוח.

ניתוחי הכתפיים השכיחים

ניתוח חיזוק מפרק – כאמור, מפרק הכתף נשחק עם הזמן ונחלש יותר ויותר. הדבר קורה לא רק אצל אנשים מבוגרים כצפוי אלא גם אצל אנשים צעירים, כתוצאה מפגיעה ישירה, מתיחה או שחיקה של הזמן. לשם כך הם צריכים לעבור ניתוח לחיזוק מפרק הכתף.

מדובר בניתוח פשוט יחסית, שיתבצע לאחר אבחון ובמידה ותרגילי חיזוק המפרק לא יעזרו לו. הניתוח מתבצע תחת הרדמה מלאה ובמהלכו מתבצע חתך קטן במקום, כך המנתח יכול לבדוק את הרקמה הפגועה, לחזק רצועות, לבחון אם קיימות דלקות באזור ולטפל בחיכוכים בין העצמות. ניתוח זה נמשך לרוב כשעתיים, ולאחריו יידרש תהליך שיקום מתאים עד שהכתף תחזור לפעילות רגילה.

ניתוח החלפת מפרק – ניתוח זה מוכר לא רק באזור הכתף אלא גם באזורי מפרקים אחרים. כתוצאה משחיקה מוחלטת, מציע הרופא שלא לטפל במפרק אלא להחליף אותו בתותבת מפלסטיק קשיח. ניתוח זה מתבצע בדרך כלל אצל מבוגרים שנאלצים להתמודד עם כאבים חזקים, חוזרים ונשנים, באזור הכתף. בדרך כלל מגיעים למצב כזה אחרי שבמשך שנים הכתף חווה דלקות, פריקות חוזרות ונשנות, ופגיעה קשה בסחוס.

הניתוח מתבצע בהרדמה מלאה, במהלכו מוציאים את מפרק הכתף ומלבישים במקומה, כאמור, מפרק מפלסטיק קשיח. יש לציין שבמקרים מסוימים יתבצע ניתוח החלפת מפרק חלקי, כלומר רק חלק מן המפרק יוחלף. ניתוח זה נמשך למעלה משעתיים, כאשר לא מדובר בניתוח מסובך והוא מתבצע לעיתים תכופות בבתי חולים.

לאחר הניתוח יידרש המטופל לתהליך שיקום שכולל טיפול פיזיותרפי, וכן הוא יידרש לשאת מתלה על זרועו של המטופל על מנת שלא להפעיל ולהזיז את היד. עם הזמן השימוש במתלה יהיה רק לשעות הלילה ולאחר מכן, במידה והתהליך השיקומי מתקדם כראוי, הוא יוכל להסיר אותו ולהתחיל לבצע תנועות שונות בעצמו עד לכדי מצב בו הוא יחזור לתפקוד רגיל.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות