מה זה קונדילומה ואיך מטפלים בזה?

קונדילומה היא מחלה ויראלית שנגרמת לרוב על ידי וירוס הפפילומה האנושי (HPV – human papiloma virus) והמחלה נפוצה מאד אצל בני אדם היום. ניתן לאמר שרוב אוכלוסיית העולם תידבק בשלב כזה או אחר בחיים שלהם בוירוס הזה אבל בגלל שקיימים כל כך הרבה זנים של הוירוס ורק חלק קטן מהזנים גורמים ליבלות וחלק קטן עוד יותר מהם גורמים לסיבוכים מסוכנים עוד יותר כגון סרטן של צוואר הרחם אז לא שומעים הרבה על הוירוס. מה שלא כל כך טוב! כיום חבל מאד שלא מלמדים על וירוס הפפילומה כבר בבית ספר התיכון בשיעורי ביולוגיה כי זה חשוב מאד שאנשים יהיו עירניים וידעו שצריך להשתמש בקונדומים על מנת למזער את הסיכונים בזמן קיום יחסי מין ועל מנת שלא להידבק בוירוס הפפילומה.

condyloma

קונדילומה – וירוס אחד עם הרבה זנים

מבין הזנים הרבים של הוירוס קיימים כמה זנים אשר עלולים לגרום להופעה של יבלות באיברי המין (או במקומות אחרים בגוף כגון פה או ידיים) ואם לא מטפלים ביבלות הללו הן עלולות במקרים נדירים לגרום לסרטן, זה יכול לקרות רק במקרים שלא מטפלים ביבלות במשך שנים רבות וככה הן עלולות להתפתח למצב סרטני או תרום סרטני. כדי למנוע מצבים כאלו צריך לעשות טיפולי לייזר או טיפולים עם קרם או טיפול בהקפאה כדי להסיר את היבלות ואת הנגעים על מנת שלא יתפתחו במשך השנים ויגרמו לסרטן או לסיבוכים נדירים אחרים. במדינות העולם השלישי בגלל שלא מטפלים שקונדילומה ולא מסירים את היבלות אז נשים רבות מתות כתוצאה מסרטן צוואר הרחם בגיל מאוחר יותר. אם היו רק הולכות לרופא נשים שהיה מסיר עבורן את היבלות הן לא היו מפתחות את הסרטן בצוואר הרחם לאחר שנים.

טיפול ביבלות עדיף מפני טיפול בסרטן!

ברגע ומתפתח סרטן נדרשים טיפולים כגון כימוטרפיה והקרנות אשר מסובכים יותר ולא תמיד עובדים. אך אחוזי ההצלחה של הטיפולים ביבלות יעילים מאד ועם טיפול נכון הסיכויים לפתח סרטן הם אפסיים. היבלות שגם מתפתחות רק כאשר נדבקים באחד מהזנים של הוירוס אשר כן גורם ליבלות, עלולות גם להכאיב וכאשר יש סימנים של יבלות הנשא של הוירוס יכול להדביק אנשים איתם הוא/היא בא במגע מיני ועדיף לא לקיים יחסי מין כאשר מופיעים יבלות מין וכמו כן כדאי מאד ללכת לראות רופא עור או רופא נשים כדי לטפל ביבלות ולהסיר אותם. ניתן גם להדביק פרטנרים כאשר לא מופיעים סימנים של נגעים וזה הוא מצב רגיש מכיוון שככה נדבקים רוב האנשים אשר לא יודעים שבן הזוג או בת הזוג שלהם בכלל נשא של הוירוס.

ועל כך נאמר שתמיד הכי טוב להשתמש בקונדום!

כתיבת תגובה

תפריט נגישות