עיצוב המרחב העירוני עם קירות דקורטיבים

המרחב העירוני הוא מרחב השייך לכולנו, נחלת הכלל בה הנראות חשובה ומשמעותית לכולנו. בכל שנה ישנם תקציבי ענק המוקצים לנראות הערים במטרה להפוך את המרחב הציבורי-עירוני למרחב שנעים לשהות בו. בעוד קמים פארקים, מרכזי קניות והיכלי תרבות שונים, אחת הדרכים לשפר את הנראות בערים היא באמצעות קירות. השכל הישר נוטה לחשוב איך קיר יכול לשפר את החזות והנראות העירונית, אך עם מבט פנימה אל תוך העולם הזה מגלים עולם עשיר של צבע, אמנות וחגיגה לעיניים. כיום בכל עיר ניתן לחזות לפחות בנוכחותו של קיר דקורטיבי אחד המוסיף פעימות לקצב לבה של העיר. כיום ישנם קירות כאלו שהפכו לאתר עלייה לרגל של מבקרים מהארץ ואפילו מהעולם.

קירות שכולנו מכירים

הקירות הדקורטיבים מקשטים את רחבי ארצנו ואף הפכו לתפאורה קבועה שצובעת את ערי הארץ. אחד הקירות המפורסמים ביותר והמרשימים ביותר המקפלים בתוכם גם אמנות מרשימה וגם שימור המורשת הם הקירות הדקורטיבים בחצרות גן המנהיגים בראשון לציון. בגן המנהיגים ישנם ציורים מרשימים של המנהיגים המובילים בישראל ביניהם גולדה מאיר, דוד בן גוריון, יצחק רבין ואף חוזה המדינה – הרצל. קירות אלו בעלי תפקיד חשוב שכן עבור הילדים העוברים בחצרות חדשות לבקרים הרי שמדובר מעבר לפן הבידורי והציורי שבהן גם בפן המחדיר ערכי מורשת חשובים. אם חשבנו שקירות דקורטיבים בעלי מימד בידורי בלבד, הרי שניתן לראות כי קיר דקורטיבי מנחיל אף ערך לימודי.

באותו גן בדיוק ישנו קיר נוסף אשר מושך אליו תשומת לב רבה שכן קיר זה מגלם בתוכו מימד בינלאומי אשר גורם להתעניינות רבה וסקרנות מצד המבקרים בגן. הקיר המדובר הינו קיר שנקרא "שער האומות" אשר מורכב מדגלים שונים של מדינות אשר תמכו בסיום המנדט הבריטי ובהקמתה של מדינת ישראל. בין הדגלים בקיר זה ניתן למצוא את דגלי שוודיה, איסלנד, נורבגיה, צרפת, פולין וארצות הברית ועוד מדינות שתמכו בהקמת מדינה יהודית. בדומה לקיר הנוסף בגן אשר מציג את הפנים החשבות של ההנהגה הישראלית, גם הקיר הזה מעביר מסר לימודי חשוב ושיעור ערכי למבוגרים וילדים גם יחד.

אז מה והיכן מציירים?

קירות דקורטיבים נוכל לראות במוקדים מרכזיים בחלל העירוני. לרוב אנו נצפה בהם בסמוך למגרשי ספורט, היכלי תרבות, מתנסים וגנים שונים. במגרשי הספורט בהם מבלים ילדינו לאחר שעות הלימודים, ניתן יהיה לצפות בציורי קיר ההולמים את מגרש המשחקים ובהם ציורים של כדורגל, כדורסל וענפי ספורט שונים. בנוסף ניתן יהיה לצפות בציורים של ילדים משחקים אשר מן הציור נגזר הערך של שיתוף הפעולה ורוח ספורטיבית בין הילדים המשחקים. בכל מקום בו אנו רואים קירות דקורטיבים אנחנו נהנים ממימד חזותי מעניין ומעשיר התורם רבות לנראות העיר והופך כל קיר עירום לקיר המגלם בתוכו עולם ומלואו.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות