צאצאים למגורשי ספרד? ספרד קוראת לכם

ספרד יצאה בהודעה כי צאצאים ליהודי גירוש ספרד יוכלו לקבל אזרחות ספרדית בתנאי שיוכיחו את מוצאם הספרדי בהתאם.

 לפני 500 שנה בערך, במהלך שנת 1492, פרדיננד ואיזבלה, מלכי ספרד הקתולית, יצאו במסע גירוש של יהודי ספרד, תוך אילוץ הנשארים לבצע המרת דת, כמובן, להפוך לקתולים.  כרבע מליון יהודים גורשו ומעטים מצאצאיהם טרחו לחזור חזרה לספרד. רוב היהודים שגורשו עברו לחיות בטורקיה ובדרום אמריקה.

כיום, מספר היהודים הגרים בספרד עומד על כ-50,000 איש. ראשי הקהילות היהודית בספרד דיווחו כי ההודעה על חלוקת האזרחות הכתה גלים ומרעישה את כל הקהילות היהודיות ברחבי הגלובוס.

על מנת לקבל אזרחות במסלול הרגיל, מבקש האזרחות צריך לחיות בספרד לפחות שנתיים ולעבור תהליך לא פחות ממייאש. אך ליהודים צאצאי גירוש ספרד, הדרך לאזרחות קלה מאי פעם והם יכולים לקבל את אזרחותם ללא שהות במדינה בכלל. עליהם סך הכול להציג תעודות ומסמכים השמים חותם על מוצאם. כמובן שאם מדובר בצאצאים לבן דור שעדיין חי אך לא יכול להצהיר על מוצאו, יש להמציא יפוי כח נוטריוני.

 בינתיים, ההיענות עצומה. בכל חודש שגרירויות ספרד בכל העולם מקבלות כ-8,000 פניות וניתן למצוא ביניהם מגוון מרבדים של אוכלוסיות, מהשכבות החלשות ביותר ועד לאנשים מפורסמים ומשפיעים בעולם.

הטבת האזרחות יצאה לפועל לאחר שנים של שתיקה. שנים של כאב וכעס כלפי הממשל הספרדי אודות שלילת זכות הלאום של היהודים שלא בצדק. כעת, מנסים הספרדים לגשר וליישר את ההדורים במתן זכויות וחובות לצאצאי הגירוש, השוות וזהות לכלל אזרחי ספרד.

חשוב לציין כי הדעות חלוקות לגבי העניין. רבים הטוענים כי אין כוונות הממשל הספרדי טהורות, אלא שמנהיגי המדינה רודפים אחר אספקט כלכלי, בדרך לשיקום כלכלת המדינה הנמצאת במצב שפל ברגע נוכחי זה. בנוסף, יש את אלו שטוענים לניגוד אינטרסים. בעוד המדינה מזמינה את היהודים למלאות את שטחיה, ספרד מצביעה באו"ם בעד מדינה פלסטינאית מוסלמית בשטחי מדינת ישראל היהודית, תוך הפחתת בטחון היהודים במדינתם שלהם.

ואמנם, מדוע מזמינה ספרד את היהודים בלבד? הרי שגם המוסלמים גורשו מהמדינה שנים אחדות לאחר גירוש ספרד. המוסלמים אם כן לא ששו למשמע ההצהרה. כעת, גם הם יוצאים בדרישה להשבת אזרחותם. כרגע החשש הגדול ביותר הוא מגילויי אנטישמיות מצד המוסלמים החיים בספרד כלפי מקבלי האזרחות החדשים תוך ריבוי גילויי שנאה בעקבות העניין. עולה השאלה, האם ניתן למנוע זאת? האם ההחלטה לקבל את האזרחות כדאית? אם כן, ספקות רבות מועלות בקשר לעניין ורבים האנשים החוששים מהתחלת תהליך קבלת האזרחות, ובצדק.

כרגע מסתמן כי אין תשובה לשאלות שעולות בעניין וכי רק הזמן יספר. כמו שציינו מקודם, לא נראה כי הדעות השליליות בנוגע לזכות השבות מפריעות ליהודים לקחת חלק במיזם ולדרוש את זכותם לדרכון. למען האמת, זה רק נראה כי המספרים הולכים וגדלים ככל שהשמועה מתפשטת.

בכל אופן, עבור תושבי ישראל שרוצים לממש את זכותם הטבעית לדרכון ספרדי הדרך פשוטה וקלה מנשוא. עליהם פשוט להגיע אל שגרירות ספרד בתל אביב עם המסמכים החתומים על ידי נוטריון תל אביב ולהציג אותם בפני אנשי ההנהלה במקום. יש לקחת בחשבון שהאזרחות ניתנת גם לילדים ולבני הזוג, כך שצריך להמציא מסמכים בהתאם.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות