שיפוץ ידידותי לסביבה

עובדה ידועה היא, שעולם הבנייה ואיכות הסביבה אינם הולכים יד ביד. במשך שנים, תעשיית הבנייה נחשבה לאחד מן המזהמים הגדולים של הסביבה וחוסר האכפתיות לסביבה חילחל גם למוצרים הפשוטים ביותר שיועדו לשיפוץ ובניה עצמאיים. בשנים האחרונות, חל מפנה במשוואה הזו וגם עולם הבנייה ושיפוץ הבית הבין כי שמירה על הסביבה יכולה לתרום לבריאות המשתמשים בנכס, לקיצוץ בהוצאות על החשמל ולייעול הליכי הבנייה והוזלתם הודות למחזור של החומרים בהם משתמשים בעת הבנייה.

אם אתם משפצים עצמאיים ורוצים גם אתם לשמור על הסביבה ועל הדרך להוריד את עלויות החשמל שלכם וליצור סביבה בריאה יותר לכם ולילדכם, הנה כמה עצות כיצד לשפץ באופן ידידותי לסביבה – שלכם ובכלל.

  1. העדיפו צבעים על בסיס מים
    בעבר נהגו יצרני הצבע לייצר את הצבעים בעיקר על בסיס שמן שעורבב עם ממסים כימיים שונים דוגמת טרפנטין. אלו גרמו לצבע להיות מסוכן לילדים וגם לא בריא לנשימה בעת מריחתו. בשנים האחרונות, התגלה גם כי השמנים והממסים הללו, פולטים לאוויר מיקרו מזהמים רעילים ומסוכנים מאוד לבריאות לכל שוכני הבית. בנוסף, צבעים אלו התאפיינו בזמן ייבוש ארוך ולכן הצריכו את המשפצים העצמאיים להקדיש זמן רב למלאכת הצביעה. הבעיות הללו, בשילוב לחץ מצד הצרכנים גרמו לחברות הצבע ובניהן גם טמבור לייצר צבעים על בסיס מים. צבעי סדרת סופרקריל של טמבור לדוגמא עם על בסיס מים, מתייבשים בקלות ונושאים תו תקן ירוק. הודות למחקר מעמיק, גם הצליחו בחברה לייצר מגוון גדול של צבעים וכך גם אין פשרה על איכות הצבע או הגוון בו תשתמשו. בנוסף, אם יש לכם ילדים או בע"ח בבית, צבע ע"ב מים הוא בגדר חובה.
שימוש בצבע אפקט ע"ב מים בחדר ילדים- תוצאה משובחת עם מינימום סיכון (קרדיט: אתר טמבור)
שימוש בצבע אפקט ע"ב מים בחדר ילדים- תוצאה משובחת עם מינימום סיכון (קרדיט: אתר טמבור)
  1. מדפים- עברו לגבס
    אחד מהדברים שמגלים מהר מאוד כמה זקוקים להם בבית הם מדפים. לרוב המדפים עשויים עץ או MDF או סיבית. בכל שלושת המקרים מדובר בחומרים שמזיקים בדרך כלשהי לסביבה. העצים הם כמובן חומר טבעי אך ככל שנשתמש בהם יותר, כך אנו עלולים למצוא עצמנו מכחידים אותם. הסיבית, וה-MDF מכילים שבבי עץ המהודקים זה לזה באמצעות דבקים כימיים ובתהליך חימום של אלפי מעלות. כתוצאה, מדובר בחומרים שעלולים לפלוט חומרים מזיקים וגם לא ניתן למחזר אותם ובעת זריקתם הם גם עלולים להפריש לאדמה ולמי התהום חומרים מזיקים. מעבר לכך כל מדף העשוי חומרים אלו, מחייב לקדוח בקיר ולעשות בו חור כדי להתקין אותם. בגלל כל הסיבות הללו שווה לכם לשקול ברצינות להתקין מדפים מגבס. הגבס, העשוי ברובו בדר"כ משאריות נייר שונות הוא גם חומר ידידותי לסביבה, קל משקל וניתן לעצב אותו בצורה אסתטית בלי קדיחות ואפילו להוסיף אליו מנורות וגומחות.
דוגמא למדף גומחה שעוצב באמצעות גבס- מאפשר גמישות בעיצוב ומראה אלגנטי שניתן להתאים לחדר (קרדיט: אתר טמבור)
דוגמא למדף גומחה שעוצב באמצעות גבס- מאפשר גמישות בעיצוב ומראה אלגנטי שניתן להתאים לחדר (קרדיט: אתר טמבור)
  1. הפכו את הישן לחדש ותרמו למחזור ושימוש חוזר

רבים מדי מן המוצרים כיום מעוצבים בצורה שאינה איכותית מספיק והם נשברים, נסדקים או מתקלקלים תוך שנה או שנתיים. מוצרים כאלו, גם גורמים לצרכנים להוציא כספים מרובים יותר תוך זמן קצר וגם יוצרים כמויות מאסיביות של זבל וחומרים שיורדים לטימיון משום שלא נעשה בהם שימוש נוסף. לעומת זאת, רהיטים שיוצרו בשנות ה-50-70 הם כאלו שנעשו במחשבה הפוכה- להחזיק כמה שיותר זמן ולהיות שווים כל אגורה ששולמה עליהם. לכן, רהיטים כאלו שווה מאוד לחדש ולצבוע. כך זוכים גם ברהיט איכותי וגם בכזה שלא תהיה שניה בצורתו. על הדרך גם תוכלו לנפנף בכך, שגם לכם יש רהיט ויטאג' אופנתי בבית וזאת מבלי שהוצאתם עליו יותר מכמה מאות שקלים ספורים בלבד.
כדי לחדש רהיטים שכאלו, רשתות העשה זאת בעצמך מציעות ניירות שיוף עדינים, מברשות מיוחדות ועוד. באותו מישור ובהמשך לכך, חברות הצבעים כיום מצעיות מגוון צבעים לחידוש ורענון של פריטי עץ שמבוססים ברובם על מים וכך מתאימים גם לשימוש בתוך הבית, בחדר הילדים וגם מהווים צבע בריא יותר לבריאות בעת העבודה איתו וגם לאחר הליך ייבושו.

חידוש רהיט עץ קלאסי באמצעות צבע ורנית של טמבור ע"ב מים (קרדיט: אתר טמבור)
חידוש רהיט עץ קלאסי באמצעות צבע ורנית של טמבור ע"ב מים (קרדיט: אתר טמבור)

כתיבת תגובה

תפריט נגישות