תה ופסטיבל סאקורה – תרצו משהו ליד התה?

סאקורה: פסטיבל פריחת הדובדבן – ירושלים, 2014

יפן מזוהה יותר מכל עם תה, פריחת עצי הדובדבן, קימונו וקליגרפיה. ולמרות שהיום זה יחסית פשוט לקנות כרטיס, לעלות על מטוס ולנסוע ליפן כדי לראות ולחוות מקרוב את התרבות הזו, לא לכולנו יש את הזמן הנדרש או הכסף. אך אין זה אומר שלא ניתן לקבל טעימה מהתרבות היפנית כאן אצלנו בישראל. בשנים האחרונות מתקיים פסטיבל פריחת הדובדבן בבירה, בירושלים – "סאקורה" שמו, והוא חושף אותנו לעולם עשיר, צבעוני ואקזוטי של התרבות המדהימה הזו.
הפסטיבל נערך בגן הבוטני האוניברסיטאי שבגבעת רם והוא כולל מגוון פעילויות ברוח התרבות היפנית: טקס תה, דוכני אוריגאמי, סדנת אומנויות לחימה – אלו הם רק מן הפעילויות שממתינות לכל שם ויש עוד רבות נוספות. הפסטיבל נערך בצילה של שדרת עצי דובדבן, המלבלבים במלוא הדרם ושיא תפרחתם, אשר הוענקו לגן הבוטני על ידי יפנים אוהבי ישראל לפני שנים רבות.

ביפן פריחת עצי הדובדבן היא חג לאומי המציין את בוא האביב. הפריחה הקצרה נמשכת כ-10 ימים בלבד והיא אחד המראות הכי יפים שהעין האנושית יכולה לחזות בהם. כמעט בדומה לפסטיבל סאקורה שלנו, גם היפנים יוצאים לרחובות, אוכלים טוב, חולטים תערובות תה משובחות, רוקדים ומזמרים ומתבוננים בפריחה המשגעת של עצי הדובדבן.

תה ופסטיבל סאקורה
תה ופסטיבל סאקורה

פסטיבל סאקורה בירושלים מושך אליו אנשים מכל הסוגים ומכל המינים: חובבי התרבות היפנית, משפחות עם ילדים, סטודנטים, טבעונים וצמחונים, אנשים שמעדיפים אורח חיים בריא וכן, גם אנשים שעבורם תה טוב ואיכותי זה עניין שמוטבע בתרבות שלהם, ביניהם: ישראלים ממוצא רוסי, אנגלו-סקסי, ישראלים ממוצא עירקי, פרסי ועוד.
אלון איתן, הבעלים של "תה – Ocha", המתמחה בייבוא ושיווק חליטות תה יפני אותנטי וקנקני תה מעוצבים, סיפר לנו: "אנחנו משתתפים בפסטיבל סאקורה כבר שנה שלישית, וזה פסטיבל נפלא שמתאים לכל אחד, בכל גיל. אנחנו נהיה בדוכן מיוחד ומעוצב ברוח התרבות היפנית ונציע טעימות תה משלל חליטות שאנחנו מייבאים מיפן ומסין: תה ירוק, תה לבן, תה אורגני, תה נטול קפאין וכן מתערובות מיוחדות של צמחים, פרחים ותבלינים שאנחנו מפתחים בעצמנו. המטרה שלנו היא להעביר את החוויה היפנית דרך כלל החושים: באמצעות טקס התה, החליטות, התלבושות המסורתיות ואפילו קנקני התה – ההנאה מובטחת, הן לחיך והן לנפש".

לא כולם יודעים זאת, אך לטקס התה היפני המסורתי יש קצב משלו, הוא טומן בחובו תנועות מוגדרות ומחושבות ומדובר בחוויה אסתטית מרשימה, ששורשיה נעוצים במסורת היפנית של זן בודהיזם, אי שם במאה ה-15. הטקס המסורתי קובע את האופן שבו יחוממו המים לרבות הטמפרטורה, כיצד יש להוסיף את החליטה, מה הם הכלים שבהם יש להגישו ואפילו איזו עוגייה תבוא לצידו.

אם תרצו משהו ליד התה לא תתקשו למצוא סושי, ואם אתם מביאים אתכם את הילדים, סדנאות אומנויות לחימה, איפור יפני, מופעים עממיים, אנימציה יפנית הידועה בשם אנימה ובובות – יספקו להם תעסוקה מלאה ושפע של עניין.

הפסטיבל יערך ביום חמישי ושישי, בין התאריכים 20-21.2.2014

כתיבת תגובה

תפריט נגישות