איך לתכנן בית בטיחותי לגילאים מבוגרים

בגילאים מבוגרים וכשהמצב הבריאותי הופך לכזה המחייב התייחסות מיוחדת, המגרש הביתי הופך לפחות בטוח. יש לא מעט מכשולים וגורמי סיכון בבית העלולים לגרום לפציעות שונות. תופעות כמו סחרחורות, חסר שיווי משקל, יציבות וראיה לקויים יכולים להוות סיכון רפואי משמעותי. בהתאם לכך חשוב לתכנן ולעצב את הבית באופן שימקסם את רמת הבטיחות בבית שיהיה גם נוח וגם פונקציונלי. להלן מספר דגשים שכדאי לקחת בחשבון בבואנו להתאים את המגרש הביתי כך שיענה על הצרכים ויהיה בטיחותי ככל הניתן:

דגשים לעיצוב בטיחותי של הבית

במקרה של קניית בית חדש, חשוב לא להתפשר על קיומה של מעלית (וגם כאשר המצב הגופני תקין). לגבי דלתות הבית, אלו נדרשות להיות ברוחב מינימאלי של 90 ס"מ על מנת לאפשר מעבר של הליכון או כיסא גלגלים. במידה ואתם משפצים את הבית הקיים, אדריכל פנים המלווה את הפרויקט יוכל להנחות אתכם לגבי הדגשים לתכנון נכון של חלל הבית. הקו המנחה בבית המיועד לגילאים מבוגרים הוא תכנון נקי, פשוט ועם מינימום מכשולים בדרך. כפי המומלץ במקרה של ילדים קטנים בבית, כך גם המקרה כאן- כדאי להימנע מפינות חדות של משטחים כמו שולחנות, מיטות וכיוצא בזה. מבחינת בחירת מערכות הישיבה בפינת האוכל, חשוב שאלו ייבחרו בגובה מותאם לישיבה הכוללת את נגיעת הרגליים ברצפה. מערכות הישיבה בסלון נדרשות לכלול ידיות אחיזה לקימה נוחה ולכריות שאינן רכות יתר על המידה ומקשות על הקימה מהן. לגבי השולחנות בחדר, אמנם שולחנות סלון נמוכים הנם אופנתיים, אלו אינם מתאימים במקרה זה וחשוב שיהיו בגובה מינימלי המאפשר גישה נוחה אליהם. מבחינת פריטי האחסון בבית, כדאי למקם את אלו כך שיהיו בגובה העיניים ושתהיה גישה נוחה אליהם שלא מחייבת טיפוס. מבחינת אמצעי התאורה בבית, כדאי להעדיף תאורת לד הממוקמת במיקום נגיש ונוח במקומות שונים בבית כדי למנוע מצבי נפילות בחושך. בהקשר נוסף של נפילות, כדאי לבחור שטיחים מתחתיהם יריעות המונעות את תזוזת השטיח.

דגשים לחדרים השימושיים בבית

חדר הרחצה והשירותים הם שני החדרים המועדים ביותר לסכנות בבית. במידה ויש אמבטיה בחדר אז כדאי להתקין ספסל לישיבה בתוך האמבטיה כדי למנוע החלקה בזמן הרחצה. במקרה של מקלחון  כדאי להוסיף מוטות אחיזה ומתקן למגבות קרוב ונגיש לאזור המקלחון. לגבי חומרי הריצוף באזור האמבטיה או המקלחון כדאי לבחור בחומר ריצוף עמיד בפני החלקה. בחדר השירותים כדאי שתהיה ידית אחיזה נוחה לקימה בטוחה ממושב השירותים ולדאוג לתאורה נגישה בתוך ומחוץ לחדר זה. במידה ומעצבים מחדש את חדר המטבח, כדאי לבקש להנמיך מעט את גובה השיש לגובה של כ- 80 ס"מ כדי להפחית מאמץ פיזי ולמנוע כאבי גב. גם את ארונות המטבח העליונים כדאי מעט להנמיך כדי לאפשר גישה נוחה יותר אליהם. בחדר השינה כדאי לבחור מזרון קשה יחסית וליד המיטה למקם  שידה סמוכה ורחבה המאפשרת להניח עליה גם מנורת לילה, טלפון ויתר ציוד נדרש ונגיש.

כתיבת תגובה

תפריט נגישות